Tråden om #20 Matt Donovan

hv71.se/article/cj7qakk5i-3 … r-for-hv71

Välkommen Matt för fan på ren bonnsvenska.

JPs Patrik Sjöblom intervjua Matt Donovans första träning med Hv71.

HV71:s nyförvärv Matt Donovan har landat.
På onsdagen gjorde han sin första träning med laget.
– Det känns väldigt bra. Jag är mentalt redo för att hoppa in och spela direkt – sedan får vi se vad kroppen tycker, säger den nye HV-backen som under eftermiddagen dessutom blev helt spelklar.

Nye backen Matt Donovan gjorde sin första träning med HV71 på onsdagen och är nu helt spelklar för sin nya förening.
Det har varit en märklig säsong för många hockeyspelare, inte minst för Matt Donovan, som för några veckor sedan fick reda på att hans AHL-lag Milwaukee Admirals skulle avstå spel den här säsongen.

– Det blev en konstig vecka. Frågan var ju vad jag skulle göra när det inte blev AHL-spel och jag fick börja undersöka hur Milwaukee och Nashville ville ha det och så dök den här möjligheten med HV71 upp för ett par veckor sedan, förklarar Donovan, som tidigare spelat SHL-hockey med Frölunda 2016–2018.

Fanns det andra alternativ?
– Milwaukee ville att jag skulle spela i Chicago men det här med HV kändes bättre och mer intressant för mig.
Av den anledningen kom han till Jönköping på tisdagen och på onsdagsförmiddagen gjorde han sin första träning med laget.
– Det var en bra flygtur. Jag var ganska ensam på planet, så jag kunde breda ut mig.

Hur känns det att vara tillbaka i Sverige igen?
– Mycket bra. Jag gillar landet, det spelas bra hockey i ligan och det är relativt korta resor till matcherna. Nu får jag ge mig ut och upptäcka Jönköping också.

Hur är känslan efter första träningen?
– Bra! Jag är lite sliten efter resan med jet lag och så men annars är det bara bra.

Du har inte spelat matcher sedan förra våren. Hur är formen?
– Rätt bra ändå. Jag har åkt skridskor i ett par månader, dels på egen hand med en skridskocoach men jag har också tränat med ett lokalt juniorlag i Milwaukee, så jag tycker att formen är ganska god.

Vad hoppas du kunna bidra med för att hjälpa HV71?
– Först och främst vill jag spela ett stabilt försvarsspel i egen zon men jag vill bidra offensivt också även om det finns många backar i laget som kan göra det. Man kan väl säga att jag vill spela stabilt i alla tre zoner.

I Frölunda gjorde Donovan sig känd som just en stabil allroundback och bidrog särskilt under andra säsongen en hel del i offensiven, bland annat i power play. 27 poäng (7+20) var facit under SHL-säsongen 17/18. Efter det har han fortsatt att ha fin statistik i Milwaukee i AHL, snittat över en halv poäng per match och noterats för bra plus/minus-siffror – och även spelat två NHL-matcher med Nashville.

Är du redo för att omgående hoppa in och spela SHL-hockey?
– Jag är mentalt redo för att hoppa in och spela direkt – sedan får vi se vad kroppen tycker. Jag har ju inte spelat match på så länge så jag är väldigt sugen.

Under onsdagseftermiddagen blev alla papper klara vilket innebär att Matt Donovan är spelklar redan mot Växjö.

– Ja, så är det, bekräftar HV-tränaren Stephan ”Lillis” Lundh.

– Det här är en väldigt professionell kille, det vet vi sedan hans tid i Frölunda, och han har hållit igång bra. Han kommer att vara med direkt.

”Det känns väldigt bra”, säger Matt Donovan efter sin första HV-träning.

Patrik Sjöblom - Jönköpings Posten
patrik.sjoblom@bonniernews.se

Här har vi ett proffs, som ser till att hålla sig i form och vara redo när chansen kommer. Han kommer stärka upp vår backsida rejält.

Welcome to HV71 Matt!

Flyttade över allt i en ny tråd nu när vi ser att Donovan kör med Piluts nummer

Vilken match han gör ändå. Kinnvall går sänder och Donovan, som inte spelat en match på nio månader, går in och visar upp ett spel som om han hade spelat hela säsongen med laget.

Han kommer bli en viktig kugge i detta lag. Gör han det bra hoppas jag att man förlänger. Hans spelartyp är definitivt saknad i årets backbesättning.

Efter 4 matcher, omdömet? Riktigt riktigt bra!
Inte spelat match på 9 månader men är redan vår bäste back.
Förläng nu Hult!!!

Donovan är en regissör av guds like…
Vilken pondus han har i allt han gör. Lugnet själv…
Vill dock se lite mer GE FAN I VÅRAN MÅLVAKT MARKERINGAR!!

Bättre om Bertov eller Didrik tar den rollen, vill ej riskera 2minutare på Matt för detta…

Blir mer och mer imponerad utav Donovan.
Skriker bara rakt ut!!!
FÖRLÄNG FÖRLÄNG FÖRLÄNG!!!

Vi kan glömma att Donovan stannar nästa säsong.

milwaukeeadmirals.com/news/ … for-20-21/

Allt kan hända :slight_smile:

Skadad tydligen. Nån som vet status på honom? Andrae tillbaka i truppen… känns som en svajjig backsida utan donovan å kindvall.