Tråden om #21 Mattias Tedenby

Tänker att det är kul för Mattias att han fick vara del av Bumbibjörnarna och “göra” ett guld där han fick bidra.
Inte hans fel att han är överbetald och jag hoppas vi kan avsluta med tacksamhet.

1 gillning

Tror Tedenby höjer sig när det går bra för klubben. Går det bättre för HV så kommer det gå bättre för Teden. Behåll o spela i tredje/fjärde säger jag.

Personligen tror jag han är helt slut som spelare. Visst två tuffa säsonger för Hv men Teden har faktiskt varit ruskigt dålig. Tror inte han är bättre längre. Sen som jag skrev för par år sen shl är för bra liga för den typen av spelare.

4 gillningar

Klart han är helt slut men jag tror det finns i honom. Han drivs 95% på vilja och just nu har han inte motivationen. Han måste få en bra kedja och få upp skickligheten lite så är han där.

Bra kedja? Så ska man satsa på Teden i typ 2a kedja? Det hoppas jag inte. Eller hur tänker du?

2 gillningar

Det går helt enkelt för fort i SHL för en 34-årig Tedenby.
Hela en poäng i kvalet mot relativt långsamma Oskarshamn säger det mesta.
Han hänger inte med.

2 gillningar

Han spelade väl som mest lyckat i en kedja med mycket vilja, med Önerud och Tikka.

Ska han fortsatt vara kvar lutar det väl åt att det är där han får hamna. Kanske lyckas han ibland med att grundlura en motståndarback innan sig själv, och gör någon poäng?

2 gillningar

Alltså jag tycker om den kedjan. För dålig för en tredje men bra för en fjärde kanske?

1 gillning

Kanske inte för bra, men för dyr. :slight_smile:

3 gillningar

Ingen kedja med Tedenby är bra. Det kommer inte hända.

2 gillningar

Teden spenderar större delen av tiden med att snurra runt med pucken, sedan antingen ramla, passa fel eller försöka passera en spelare och studsa på dem när de ställer sig i vägen. Visst, han slår någon pass rätt ibland och när han lyckas med sina dragningar så är det snyggt men nuförtiden känns det som undantagsfall. Tycker han ofta kämpar dock så de klagomålen har jag svårt att förstå, tror inte det är där skon klämmer (och tyvärr tror jag inte heller på att “mer motivation” skulle lösa problemet). Han klarar inte att följa en gameplan utan spelar alltid “Tedenbyhockey” och hamnar ofta tillsammans med en annan HV lirare långt ner i offensiv zon där han inte borde vara med en motståndarspelare, blir bortgjord och sen är det 4 mot 3 eller 3 mot 2 i häcken.

Tack för allt Tedenby, men allt har sin tid.

7 gillningar

Ja, man får inte glömma de psykologiska aspekterna faktiskt. Spelare som AP, Brännström, Tedenby älskar verkligen HV och tar det givetvis hårdare när det går tungt för laget. Man kan tycka att det är just såna som borde höja sig då, men det är faktiskt så att man kan vilja FÖR mycket också. Teden kom från tre riktigt bra utlandssäsonger till HV, och jag tror inte han blivit SÅ mycket sämre, men däremot har HV haft två riktiga skitsäsonger.

Med det sagt så var ändå det långa kontraktet med facit i hand helt värdelöst, även om jag kan ha viss förståelse för att man vill säkra upp en av sina egna och som också har varit en klubbens största publikfavoriter.

Det är lätt att bara peka finger, men det viktigaste anser jag är att han behandlas med respekt för det förtjänar han. Sen KAN det givetvis vara så att det mest respektfulla är att släppa honom…

2 gillningar

Känner mer att ligan inte passar Teden. Den är för bra defensivt så spelare som han har det svårt.

1 gillning

Verkar som han, som andra är inne på, fortsätter spela ett spel han inte har förmåga till längre, av nån anledning. Skulle han kunna inse det och spela enkelt, kanske det kan gå. Det är om Anton kan göra nåt där. Insikt, vilja och förmåga att ändra/kunna ta sig an annat spel.

1 gillning

Jag håller med där. Jag tror inte att Teden blivit sämre senaste säsongerna som många påstår. Däremot spelar nästan alla lag ett försvarsspel som är till hans nackdel och hans offensiva skills förstörs rejält. Däremot vill jag ha kvar honom i en gnuggarlina. Ty han är snabb på rören och kämpar 110% i varje match.

2 gillningar

Tedenby förbli ett mysterium för mig. Kommer ihåg när man såg honom första gångerna kring 2008 och tänkte att den här killen kommer bli en av dom bästa i världen.

Det bekräftades också när NHL draftade honom högt i första rundan. Nu står vi här. Med en kille som underpresterat mer eller mindre hela sin karriär och knappt platsar i SHLs bottenlag. Hoppas det vänder.

Är han verkligen så snabb?
Tycker han rör sig bra i sidled fortfarande men uppfattar inte att han har kvar sin acceleration eller topphastighet.
Balansen är väl som vanligt, han är upp och ned i tid och otid.

Nä, inte snabb i det avseendet att han skulle vinna skills i åkning runt planen. Men på en 10-15 metersyta I valfri riktning skulle jag säga att han är bland de snabbaste. Alltså perfekt för checking och sen byta.

Håller till viss del med men tycker han tappat i start/stopp och förstaskäret. Han rör sig fortfarande bra över mindre ytor när han är igång men den där irrationella ryckigheten som var så synonymt med Tedenby och där han kunde separera sig från motståndaren på en tiondels sekund är borta.

Vad jag däremot inte fattar är hur han blivit så stel i händerna?

1 gillning

När det gäller Tedenby och hans kontraktssituation, så vill jag väl minnas att HV inte betalar hans lön? Är det inte Axelent som bekostar hans lön?