Tråden om #25 Lucas Elvenes

HV71 har idag gjort klart med forwarden Lucas Elvenes. ”En kreativ och skicklig spelare som har fin skridskoåkning och gillar att spela med hög fart”, säger Kent Norberg, sportchef i HV71.

Lucas Elvenes kommer närmast från tre säsonger i AHL där han gjort 115 poäng (29+86) på 159 matcher. Tidigare har han erfarenhet från SHL-spel i moderklubben Rögle BK. Nu blir HV71 ny klubbadress för den 22-årige forwarden.
– HV71 är en klubb som jag alltid har gillat och som har ambitionen att vara ett topplag. Jag vill bidra med ett hårt jobb och ett offensivt spel och längtar efter att spela inför alla HV-fans, säger Lucas Elvenes.

Förutom spel i AHL och SHL har Lucas Elvenes erfarenhet av landslagsspel på många olika nivåer och spelade 2018/2019 både JVM och debuterade i Tre Kronor.
– Lucas är en väldigt lovande spelare som byggt på sig mycket erfarenhet under sina år i Nordamerika. Vi kommer att få en spelare som gillar att utmana med sin kreativitet, fart och fina skridskoåkning. Det ska bli spännande att se honom i SHL igen, säger Kent Norberg, sportchef i HV71.

Kontraktet med Lucas Elvenes gäller i två år.

FAKTA / ELVENES
Född: 990818, Ängelholm
Moderklubb: Rögle BK
Position: Forward
Skjuter: Vänster
Längd/vikt: 185 cm / 78 kg

Tidigare klubbar: Rögle BK, IK Oskarshamn. Chicago Wolves, Henderson Silver Knights, San Diego Gulls

Varmt välkommen till Sveriges finaste klubb, Lucas!

Hoppas du kommer trivas i Jönköping och spela karriärens bästa hockey i HV-tröjan.

Sjukt bra värvning som vi kommer ha nytta av. Viktigt att man inte bara skriker 1 år för vi måste bygga långsiktigt för att nå toppen igen.
Välkommen Lucas!

Gött! Välkommen! Jag tror du direkt går in och gör 15+22 denna sässe :wink:

Mycket mycket fin värvning. Välkommen till världens vackraste förening, Lucas!

Tror Lucas kan bli bra i HV, kanske inte SHL´s bästa forward men han har under juniortiden och tidvis på andra sidan pölen visat att han är en bra sniper - i rätt miljö kommer han att producera många mål.

När han lämnade Rögle var det lite turbulent, det skar sig lite med bröderna Abbott och både Lucas och brorsan Ludvig lämnade Rögle. Det är svårt när man har sin farsas och sin farbrors tröja hängande i taket och namnet i sig är synonymt med legender i klubben. Pressen är stor.

Då är det ofta bättre att gå till en annan klubb där namnet inte tynger ner på samma sätt och där tror jag HV är perfekt för Lucas.

En riktigt bra värvning som jag bäde tror och hoppas blir lyckad.

Namn: Lucas Elvenes
Född: 18 augusti 1999
Moderklubb: Rögle BK
Position: LW/RW
Längd: 185 cm
Vikt: 78 kg
Skjuter: Höger

Sagts om Lucas Elvenes:

“Kreativ med sin puckhantering och passningsförmåga, har ett ruskigt snabbt skott och kämpar hårt i varje närkamp” /Futureconsiderations

“Han har utmärkt skidskoförmåga, snabb och smidig. Hans snabbhet och smidighet gör honom extremt svår att stoppa för motståndarna” /Hockeyprospect

Kort statistik från senaste 4 säsongerna i AHL

2019-20 Chicago Wolves
Spelade matcher: 59 st
Antal mål: 12 st
Antal assist: 36 st
Totalt: 48 poäng

2020-21 Henderson Silver Knights
Spelade matcher: 37 st
Antal mål: 6 st
Antal assist: 18 st
Totalt: 24 poäng

2021-22 Henderson Silver Knights
Spelade matcher: 20 st
Antal mål: 2 st
Antal assist: 8 st
Totalt: 10 poäng

Bröt sedan kontraktet och spelade resten av säsongen i San Diego Gulls
Spelade matcher: 43 st
Antal mål: 9 st
Antal assist: 24 st
Totalt: 33 poäng

Senast Lucas spelade i SHL så var det i Rögle säsongen 2018-19
Spelade matcher: 42 st
Antal mål: 3 st
Antal assist: 17 st
Totalt: 20 poäng

Jättekul med elvenes i truppen. Kul att han redan är på plats:

Jag minns inte så mycket av honom, mer än att hans namn oftast nämndes under matcherna då han mötte oss. Detta kan bero på att expert-floppar som chips-arto bara kan namnet på en spelare, eller att spelaren är framstående och viktig. Jag väljer att tro på det senare, då chips-arto väldigt sällan kunde namn på spelare som inte varit i djurgården vid ett eller annat tillfälle.

Välkommen till truppen Lucas, jag önskar dig all framgång i världen!

Tittade precis på intervjun.

Att Lucas har koppling till ett antal i den nuvarande truppen ser jag som en positiv sak. Kanske kan han “gella” in lite fortare, kanske kan laget “gella” ihop lite fortare, då det redan finns intrampade relationer. Jag undrar om/hur mycket en sådan sak spelar in i valet av spelare?

Jag hoppas detta ger utdelning, trots skånskan :wink:

Stockholmare brukar ju i regel ha lite lättare att acklimatisera sig till Jönnet och hockeyn vi spelar. Men hur många skåningar har lyckats i HV? Nej, räknar knappt in Eric Martinssons ”succésäsong” då den i det stora hela var en jäkla skitsäsong på alla sätt och vis.

Ted Brithen? :slight_smile:

Född i Stockholm… :slight_smile:

Det är inte jättemånga skåningar som har gjort avtryck vad jag kan komma på. Marcus Thuresson var en personlig favorit när han spelade för HV i Elitserien som det hette då. Gav alltid 110%.

Jag föreslår att vi tar bort alla individuella trådar för spelare från skåne, och bara har en gemensam tråd: “Tråden om skåningar” :smiley:

Oroväckande om ryktena stämmer med att han är dåligt tränad. Petad i första matchen är ju ingen bra början precis för en spelare som är värvad för en topproll. Antar att han är bra scoutad och att han visar det redan de närmaste veckorna. Behöver hans speed och kreativitet, är en spelartyp vi verkligen behöver ha igång.

Då får du räkna med Martinsson i den tråden också… :wink:

Expressen säger att Elvenes har fått klartecken att lämna klubben och är aktuell för Leksand :astonished: Snabbt beslut isf.

Jaha. Tack för ingenting då, Lukas.

När han kom fram i Rögle så var det kanske lite för mycket glidartillvaro, har man sin far och farbrors tröja i taket så är det kanske lite för lätt att smita undan.

Det sprack ju ändå ganska kvickt är Cam och Chris tog över, då var det inga som hade något gratis på grund av sitt namn - Elvenes - eller sitt lönekuvert - Aaltonen - så de rensades ut ganska brutalt av bröderna.

Lucas drog till NA och har harvat runt i farmarligorna utan att riktigt få fäste, när han var hemma i Ängelholm under ligauppehållen bedyrade han att det inte fanns några “hard feelings” mellan honom och Abbotts. Trots det var Rögle aldrig aktuellt när han återkom från andra sidan pölen.

Tror inte heller Samuelsson har något till övers för glidare med massor av talang men usel arbetsetik så det är lika bra att kapa banden direkt.

Får se om Hellkvist kan få ordning på honom annars väntar nig en kaarriär i Mestis eller DEL för Elvenes. Synd på talangen han faktiskt besitter.