Tråden om #26 Erik Brännström

En av de största talangerna vi har i klubben.
Men är besviken att han inte fick följa med till JVM.
Ska bli spännande att se hans fortsatta spel i A-laget i vinter.

Grattis Erik.

#15 i draften, Vegas Golden Knights tillsammans med William Karlsson.

STORT!!!

Grattis till kontraktet Erik!

Som jag fattar det så är det väl spel i HV denna säsong, eller ändras något nu?

Han har väl chansen på spel i NHL men om han spelar mer än 8 matcher eller något liknande så måste dom skriva nytt kontrakt med honom.

Jag svarar mig själv med lite info om Erik.

Här kan ni som envist ifrågasatte varför Erik inte spelade mer få en insikt i att det faktiskt ofta finns en tanke bakom saker och ting. Att den tanken inte alltid är känd eller uppenbar, bör göra folk liiiiiite ödmjuka kan jag tycka. Men, min gissning är att de som inte är det inte heller läser detta, eller andra saker som skulle kunna få dem ur sin bubbla. Slut på rant.

En ynnest att få se honom spela. Makalöst trygg med puck.

Ord överflödig egentligen…

Börjar bli mer och mer lik Pilut i sin spelstil med en lite mer offensiv uppsida

Har varit lite mindre dominant än jag trott så här långt. Inte riktigt fått stäm i spelet helt och levt upp till hajpen. Men å andra sidan hade man skyhöga förväntnignar på grabben. Tycker ändå han gör det bra och är en tillgång.

Jag vet inte riktigt vad man ska ha för kravbild på Brännström. Man ska ha i åtanke att han är 18 år och var 8:e back och utanför laget i slutspelet senast. Det är även det erkänt svåra andra året (jämför med Hansson). Att kräva att en försäsong ska göra att han går in och blir en topp-4 back direkt kan vara lite tungt. Jag misstänker även att det tidiga draftnummret kan öka Eriks egna kravbild på sig själv, därför kanske det låser sig lite.

Däremot tror jag han kommer att utvecklas genom att spela matcher under säsongen och vara betydligt bättre i slutet av serien. Därför tycker jag det var lite konstigt att man plockade in en offensiv back nu. I den bästa av världar hade man tagit Berglunds ersättare nu och inväntat Brännströms utveckling, innan man eventuellt plockade en offensiv back.

Men jag utgår från att förklaringen var sådan att Elliot var lite för bra för att inte ta nu. J&J kan marknaden bra. Det finns en enorm osäkerhet kring vad som skulle finnas på marknaden framåt deadline (rightare med OK NHL produktion växer inte på träd). För att ge Brännström istid kommer man garanterat ha is i magen och vänta lite innan man plockar in Berglunds ersättare (Som behövs i playoff).

Vad tror ni? Är det verkligen JVM han behöver? Skulle snarare säga att x antal seniormatcher med Tingsryd över jul skulle göra honom mer gott.

Är nästan beredd att hålla med. Han gjorde det jättebra när han fick spela förra året. I år tror jag både han själv, tränarna, sportcheferna och fansen trodde att han skulle bli en ledande back med mycket speltid i alla spelformer. Det var för optimistiskt tänkt. Det han gjorde så bra, smidigt, elegant och rätt förra året, blir i år bara så in i h-e svårt och krångligt. En back ska ju bort från J-VM laget och jag tror att Erik kommer att ligga i farozonen att få lämna.

Jag håller inte riktigt med här. Jag håller med om hur du beskriver att Brännström spelar till viss del. Men jag skulle säga att det beror på att han tvingas ta ett mycket större ansvar (för stort) än han egentligen kan och ska behöva. Och det beror på att backsidan i årets trupp är klart sämre än förra årets. Tacka Hult för det.

Jag tror att J-VM kan gör Brännström gott och jag är övertygad om att han kommer dit. Det kan vara bra för honom att byta miljö och tänka på annat.

Det här var ju rolig läsning!

expressen.se/sport/hockey/t … ast-i-jvm/

Erik Brännström har änsålänge gjort en strålande insats mot Vitryssland i Sveriges j-vm premiär! 1 mål som släpande 4:e gubbe och 1 strålande assist där han bar pucken längs blålinjen och slog en skärande pass tvärs igenom vitryska försvarszonen. Han får gärna ta med sig det självförtroendet hem till Hv igen!

Jag tror inte det är självförtroendet som sakna för Brännan. Jag tror det är att hans spel inte räcker till ännu och inte är så dominant bland seniorspelare som det blir bland juniorer. När han beefar upp sig under de närmsta åren så kommer han dominera även på seniorsidan, givet att han behåller sitt spelsinne.

Det är helt rätt av Vegas att låta honom jäsa lite i SHL, kanske ytterligare ett år?

Se på Lias som gjorde en väldigt bra camp men även han behöver jäsa lite.

Trist att konstatera men Erik Brännström håller inte alls på den här nivån. Talangen finns, men med facit i hand skulle han nog behövt en säsong i allsvenskan.

Kan dock inte lasta Hult. Klart som tusan man tror att en av hockeyvärldens mest haussade talanger ska kunna prestera i SHL. Den enda kritik man kanske ska ge Hult är att han trodde på Brännström en aningen för mycket.

Skämtar du?? Håller hög klass!

Skämtar du?

Spelar alldeles för svårt och sätter sig allt som oftast i svåra situationer. Från blå träffar han oftast täckande spelare, mer än vad Almqvist gjorde (förvånad att de värsta Almqvist-kritikerna inte tagit upp det mer). Står ofta för offensiva soloräder som inte leder till mer än att han hamnar på efterkälken och får åka halvt ihjäl sig hem till egen zon.

Nej, jag tycker verkligen inte Brännström håller SHL-klass.

Edit. Okej. Tog kanske i när det gällde det sista. Men under normala förutsättningar hade han haft svårt att ta en tröja.

Stor talang ja! Hög klass i JVM Ja i år i Shl nej!
Sämst ± i laget
Bland de sämsta i laget på att få skott på mål
Han gör det på tok för svårt mycket av problemet ligger där.
Bjuder på sköna åkningar och fin teknik men det räcker inte.
Klart man är jäkligt duktig om man är draftad i 1a rundan inget snack.
Men denna säsongen har inte vart speciellt bra om man ser till förväntningar och den talang han besitter.

Bra inlägg av Lejaques och Jordfelsbrytare,

Jag tror det är så att Brännström har en för hög kravbild på sig själv. Han vill vara en bidragande spelare både defensivt och offensivt. Han känner pressen från sitt låga draftnummer etc. jag tycker E.B. Borde ta ett steg tillbaka och fokusera på det defensiva. Lära sig värdera bättre när han ska kliva på offensivt. Nu vill han kanske lite för mycket och han kanske tänker för mycket. Då blir det fel.

Gällande den låga skottprocenten så borde E.B. Kanske börja fokusera på att få pucken förbi första back. Strunta i om den går på mål eller inte. Sargstudsar kan också skapa mycket farligheter. Backar får inte igenom slagskott längre, det vittnar även statistik från NHL om. Däremot så måste man ha en förbannat snabb release, här kan Brännström bli mycket bättre. Få iväg pucken innan försvarare har plockat bort vinkel. Annars kan han lägga ner i kortsargen bara.

E.B. Spelar sammantaget med för hög risk för tillfället. Han skulle som sagt må bra av att värdera lägena bättre.