Tråden om #27 Andreas Söderberg

Välkommen Andreas.

Jag antar att det blir nummer 55 som i Almtuna. Om inte ändrar vi.

Vi har en del issues med försvaret, så det är bara in å glänsa.

Lycka till.

194cm/95kg är det jag ser fram emot!

Jag hoppas att Söderberg kan rensa bort returer framför egen kasse, för det är det ingen annan i HV som mäktar med.

Allt att vinna för Söderberg. Allt annat än en ny sjunde eller åttonde back är det väl ingen som förväntar sig, så kan han spela till sig en plats högre upp så är det bara bonus.

Viktigt att dina pannor används framför eget mål och rensa bort skiten framför målet.
Hoppas på en Rahimi effekt som gjorde en raketkarriär efter han lämnade Hv71.

Jag skulle ljuga om jag sa att jag har någon större koll på Andreas. Men efter att ha kikat all tillgänglig statistik samt hört vad personer som antingen har sitt fokus på Almtuna eller allmänt bra koll på Hockeyallsvenskan så är jag väldigt positiv till denna värvningen, eller ah bytesförhandlingen.
Är Andreas den toppback som kommer ta vårat backspel till nya dimensioner? Nej. Det han däremot kommer kunna bidra med är storlek, tyngd och helt enkelt en stabilitet i defensiven som vi har saknat. En tuff och rejäl back som kan rensa framför mål. Något vi, som vi blev starkt påminda av senast borta mot MoDo, verkligen saknat. Visst vi har Torp och Norbe men de, framförallt Torp, är inte alltid så stabil som man ändå hade önskat. Här kan Andreas bidra starkt och förhoppningsvis bygga upp ett lugn likt exempelvis Christoffer Persson gjorde när han var som bäst i HV-tröjan.

Jag känner mig betydligt säkrare med att flytta upp Andreas vid manbortfall än exempelvis Karlström eller Bertov.
Så nej sätt till den aktuella situationen, vad vi får kontra vad vi blir av med, så är detta en win-win för alla.
Andreas kommer in utan några förväntningar och har, som tidigare nämnt, allt att vinna. I bästa fall så får vi en ny Persson, I värsta fall så fyller han ut Karlström skor. Han lär inte göra HV71 sämre i alla fall.

Donald Sandström JP
Spelet bakom övergången: ”Därför ville vi ha den här backen i laget”

22 januari 2022 16:53

HV71 har under en tid sökt efter en fysisk back, en spelare som tuff, stark och jobbig för motståndarna att möta.
Nu har man hittat honom - i Almtuna!

HV:s sportchef Johan Hult förklarar varför HV valde att värva Andreas Söderberg från Almtuna. Foto: Carl Sandin, Bildbyrån.
- Det här är en spelartyp som vi letat efter och som vi ville förstärka laget med. Jag är helnöjd över att vi lyckats att få Andreas Söderberg till HV71, säger sportchefen Johan Hult.
- Nu får vi in en kille med storlek och kilon och det är kanske något som vi har saknat tidigare, fortsätter Hult.

Andreas Söderberg är med sina 194 centimeter och 95 kilo en tuff back att möta. Nu förstärker HV med en back som ska vara jobbig och svår att möta. Redan på måndag gör han första träningen med sin nya klubb.
- Han är med och tränar med oss på måndag och är sedan aktuell för spel på onsdag. Så är tanken i alla fall.

Samtalen mellan Marcus Karlström, Andreas Söderberg, HV71 och Almtuna har gått fort. Bara för en dryg vecka sedan togs de första kontakterna mellan klubbarna och därefter har det gått fort.
Almtuna har varit tydliga med att man ville få tillbaka Karlström samtidigt som HV inte ville släppa honom innan man gjort klart med en annan spelare.
- Vi har haft förfrågningar från flera klubbar angående Karlström men vi har inte velat släppa honom utan att få något tillbaka. Nu dök den här möjligheten upp och jag känner att vi är vinnare allihop.

Några övergångssummor handlar det heller inte om. Almtuna och HV71 byter helt enkelt spelare med varandra utan att blanda in några pengar.
- Det händer ibland men inte speciellt ofta att man gör en sådan här övergång. Men personligen ser jag gärna att man kan göra så här betydligt oftare.

Marcus Karlström har haft det tufft i HV sedan han anslöt från just Almtuna. På senare tid har det blivit sparsamt med speltid, i flera fall har han varit utanför laget helt och hållet.
- Jag vill verkligen berömma ”Karla” som har krigat hela tiden. Stor respekt till honom för det medan han vetat om förutsättningarna. Det är en tuff konkurrenssituation men han har skött det bra.
Något annat på gång de närmaste dagarna?
- Haha, vi får se vad som händer…

Fotnot: JP/Jnytt har sökt Marcus Karlström för en kommentar.

Vi var många som sa redan inför säsongen att våra backar är lättviktare. Vi saknar en tung defensiv, bjässe i försvaret. Kul att även Hult kom till den insikten, om än något sent.

Nytt nummer.

Bra nummer. En ny Williamsson. Bra!

Snarare en ny J. Halvardsson. Kusligt lik på bilden på HV:s twitter. Å en ny Halvardsson är ju t.o.m. bättre än en ny Williamsson!

Halvardsson testade ju faktiskt lyckan på andra sidan vattnet tom, inte många matcher men ändå… Känns som Söderberg kan vara välkomnat tillskott i våran defensiv och vid boxplay särskilt.

Intressant beskrivning av hans resa.

SAIK (inget SHL-spel, NHL-draftad)
Pantern
Malmö (SHL debut)
Timrå (degradering till helvete i HA, sedan ej förlängt kontrakt efter en HA-säsong)
Hudiskvall (ettan)
Almtuna (HA)
HV71 (på väg till SHL)

Efter att ha sett Andreas i tre matcher, där hans speltid stegras allt eftersom, så måste jag säga att jag är nöjd över det jag ser. Man har fått precis det man förväntade sig. En stor fysisk back med bra närvaro i defensiv zon, lång jävla klubba och ofta kommer vinnande ut med pucken. Påminner väldigt mycket om älskade Persson. Ingen flashig spelare men otroligt nyttig. Tyckte att Andreas kompletterade Torp väldigt bra i gårdagens match. Torp kör först och tänker sen, upplever att Andreas gör tvärtom.

Snacka om värt det att byta Karlström mot Söderberg. Fortsätter han så här kommer han vara grymt nyttig i slutspelet.

Håller med. När Söderberg blev klar var det någon som hoppades att vi fått in en Christoffer Persson (om jag minns rätt). Och ja, på allsvensk nivå är det verkligen en Persson.

Spelar lugnt, stabilt och överskattar inte sin egen förmåga. Tror inte det är en tillfällighet att försvaret höjt sig efter att man parat ihop Torp och Söderberg igen. Nu ska vi bara få tillbaka Ytterell och Andrae och så ser försvaret riktigt bra ut.