Tråden om #27 Oskar Olausson

Grattis Oskar till seniorkontraktet!! :slight_smile:
hv71.se/article/34ugakia7-3 … t-med-hv71

Väldigt kul. Jag hade inte denna kille på horisonten innan säsongen, mest för att andra stod ivägen för den fina vyn. De andra har också skött sig, men i och med att Oskar inte fanns med i mina tankar känns hans utvecklig mycket snabbare och mer spännande. Självklart lurar man sig själv och gör det orättvist mot de andra junisarna, men men, nu glädjs vi åt detta och önskar alla junisar en raket-karriär i HV och att de stannar i A-laget lagom länge.

Hur Oskar ser ut påminner en hel del om hur det såg ut när Mats Sundin slog igenom i Djurgården. Vet att det är alldeles för tidigt att veta sånt, men normalt sett brukar ju juniorer ha talang men vara valpiga. Olausson ser ju ut som en stålman. Ska bli kul att följa.

Såja, ett nummer på killen oxå.

viktig förlängning för framtiden om HV tar sig tillbaka till SHL

skitunge, skall byta nummer å krångla… :wink:

Bäst vi går upp om vi ska ha en chans att behålla Oskar nästa år.
Rankas gå som 19:e i draften enligt The Hockey News.
Bör ju kunna ta chansen och få en stor roll kommande säsong.

Verkligen, med facit i hand borde han haft det redan föregående säsong och jag förstod aldrig varför han inte fick det heller. Såg ut att stå för något som saknades, driv framåt och offervilja.

Oskar valdes idag utav Barrie Colts i CHL draften. Vi får se ifall det påverkar var han spelar i höst.

Oskar Olausson valdes som nummer 28 av GM och legendaren Joe Sakic’s Colorado Avalanche, stort att en HV71 spelare går redan i 1a rundan!

Så vi säger ett STORT GRATTIS till Oskar!

Och jag tror vi kommer få se en väldig bra Oskar i allsvenskan i år, fått känslan av att många inte inte inser hur talangfull han faktiskt är. Om han bygger på sig lite muskler så blir han svårstoppad med sin fart och skicklighet ute på isen.

Saxat från JP/Jnytt

HV-talangen vald i första rundan av NHL-draften – tingades av Colorado Avalanche
Efter en imponerande höst i HV71 belönades HV-talangen Oskar Olausson med en plats i JVM-truppen.
Nu fortsätter framgången för 18-åringen.
Under natten till lördagen blev Olausson vald av Colorado Avalanche i första rundan av NHL-draften.
– Jag tror min spelstil kan passa bra i laget och jag ser fram emot att spela, säger Olausson till klubben.

Natten till lördagen bjöd årets NHL-draft och då blev totalt sex svenskar valda i den första rundan.

Förste svensk att bli tingad blev Frölundas back Simon Edvinsson. Han gick till Detroit Red Wings som sjätte spelare. Tätt därefter, som sjunde spelare, valdes Djurgårdens forward William Eklund av San Jose Sharks.

En som förutspåddes att bli tingad i mitten av den första rundan var HV71-talangen Oskar Olausson, men det skulle visa sig bli något senare än så.

Den 18-årige forwarden blev nämligen den sjätte och sista svenska spelaren som gick i första rundan när Colorado Avalanche tingade honom, som 28:e spelare.
– Det är en bra stad och ett väldigt bra lag, som jag vill spela i. Jag tror min spelstil kan passa bra i laget och jag ser fram emot att spela. Jag kan inte bärga mig, säger Oskar Olausson till klubben.

På klubbens Twitter finns det en video där Peter Forsbergs gamle lagkamrat och numera Colorado Avalanches general manager, Joe Sakic, ringer upp Olausson för att lämna lyckobeskedet (se video nedan).

Oskar Olausson blev tidigare uttagen i den svenska JVM-truppen efter en stark prestation i HV71 under hösten. Under slutet av säsongen blev däremot 18-åringen utlånad till Södertälje i Hockeyallsvenskan, där han noterades för 3+3 på elva spelade matcher. Nyligen stod det även klart att Olausson förlängde sitt kontrakt med HV71.

NHL-draften fortsätter under lördagseftermiddagen med rundan 2-7.

Lämnar HV för NHL.

Blev en kort tråd här.

hv71.se/article/tlkyaks0o-3 … amnar-hv71

MEN går man in på hans Eliteprospect profil så står de lån till HV kommande säsong, får la se om det ändras framöver.