Hellsten
Viktig nolla Lassi!
Mkt fin match av Lassi idag. Kändes också mer påställd. Fint att se honom först fram till klacken efteråt!
Höll nollan, ja.
Som målvakt kan man naturligtvis inte göra mer.
Jag känner mig dock inte mer trygg nu.
Tycker han ser fortsatt ’liten’ och osäker ut.
Stabil och trygg idag, inga utsvävningar. Kom bra upp när Leksand fick chanser i slottet, snabb på fötterna! Bra så. Fortsätt Lassi!
Detta kommer göra gott för Lassi, så fint!
Heja Lassi!
Tillbaka på ruta noll. Eller minus ett. Och det ser ju lika svagt och håglöst ut som det gjort hela tiden. Han agerar (eller rättare sagt agerar inte) precis likadant i match efter match. Orörlig. Gör sig liten. Reagerar inte ens på skotten som bara viner förbi. Inte en tillstymmelse till att försöka rädda. Bara att försöka få pucken på sig. Men chansen för det minskar ju iom att han gör sig så liten han kan.
Fattar inte hur han kunnat ligga i topp i målvaktsligan. Men oavsett. Han lär ju knappast komma tillbaka dit. Kommer han ens kunna vinna en enda match för HV på egen hand? Tror faktiskt inte det. Om Lehtinen tar en enda seger till så kommer det bero till 100% på lagets prestation. De kommer vinna trots Lehtinen. Inte på grund av. Vilket är synd. Jag hade stora förväntningar på honom. Men det här funkar ju verkligen inte alls.
Jag utgår från att man letar en lösning på detta problem. För allas skull. Bara att acceptera att det inte fungerade. Eller förresten. Det är HV. Man tror nog att det löser sig om man bara tränar lite mer och lite hårdare.
En målvakt kan inte göra mer än att hålla nollan, men jag tycker det var lite väl generöst av forumet att ge honom en banan i matchen mot Leksand.
Då tycker jag JP var mer rätt ute som gav honom ett poäng i JP-femman.
För i ärlighetens namn. Leksand var otroligt trubbiga. De kunde ju knappt få pucken på mål, oavsett om de hade ett öppet läge.
Min poäng. Det var nog en av Lehtinens enklare nollor i karriären, och sa inte särskilt mycket om huruvida hans formkurva pekade uppåt.
Så fort motståndet blir lite svårare, så fort vi möter bättre spelare. Ja, då ser det oftast ut så så som det gjorde ikväll med Lehtinen i mål.
Tyvärr, Lassi Lehtinen är inte tillräckligt bra alltså. Olof Glifford är väl på utlåning hela säsongen, så jag vet inte hur reglerna är, men nog borde HV kalla tillbaka honom nu på permanent basis fram till nästa uppehåll. Och spela honom
De kanske är sugna på att testa Lassi under tiden vi kör med Glifford. Win win tänker jag.
HA för bara göra ett begränsat antal lån från SHL under en säsong, som inte är sa.k. säsongslån. Så att det skulle lägga ett lån på Lehtinen ser jag som uteslutet.
Igår var det väl inte bara Lassi som var medioker, hela laget var under isen och gjorde knappast Lassis jobb lättare.
Men vi får hoppas vi har Dicken tillbaka till nästa veckas matcher.
Igår var det väl framförallt 2an och 6an som kunde gjorts bättre, men men. Vi hade inte vunnit även om han tagit dessa.
Tyvärr du håller inte i hv Lassi. Du var helt okej i modo. Fina siffror i Finland. Men efter att hv dödade ditt självförtroende i kvalet förra året har du aldrig återhämtat dig. Du är sämst.Lycka till i nästa klubb. Stillman. Gör ditt jobb och skeppa Lassi.
Oskarshamn kan få Lassi. Glifford är fan så mycket bättre.
Jag låg fortsatt och reflekterade över situationen med Lehtinen igår. Hur har han kunnat gå från att vara en av SHL:s främsta målvakter till den nivå han uppvisar nu, samt i kvalet mot oss? Det förefaller rimligt att det finns en psykologisk förklaring. Under två års tid avgjorde han otaliga matcher för MODO, och det är därför troligt att han nu befinner sig i en djupare formsvacka..?
Jag hade gärna sett någon form av initiativ från supportrarna, inte nödvändigtvis ett tifo, men något i samma riktning. Något som kan bidra till att han känner sig mer hemma och trygg, och som möjligtvis kan minska den press han upplever.
Alternativt återstår förstås möjligheten att värva Juel, vilket inte heller vore en dålig lösning. Heja håve😆
jag har jättesvårt att se att ett enskilt tifo skulle ändra på något.
Om du är nere, inte får saker och funka i livet… ändrar det på något fundamentalt om någon ger dig ett handhjärta?
Är han i ett läge där den mentala biten är en stor orsak till prestationen, då måste han jobba långsiktigt med detta med proffs i ämnet.
Kan det vara så enkelt att man fintat bort sig själv med de underliggande siffrorna i det här fallet?
När alla, supportrar och experter, pratat om hur bra Lehtinen är har man alltid hänvisat till hans underliggande siffror.
Kollar man de där basala mätvärdena, det som många anser idag är omodernt så får man ju en annan bild.
Lehtinen hade 90,3 i räddningsprocent sin första säsong i Modo, 90,7 procent året efter.
Första säsongen släppte han in 2,7 mål per match, året efter 2,85.
I grundserien med Modo vann Lehtinen 35 av 79 matcher. Lägger vi till kvalet blir siffran 37 av 85 matcher.
Det senare, de omoderna siffrorna stämmer ju mer överens med den Lehtinen vi ser i dagens HV.
Visst, han underpresterar jämfört med sin tid i Modo. Men min fråga är: Är det här en värvning där man stirrat sig blind på de underliggande siffrorna istället för att se till det faktiska utfallet?
Kan mycket möjligt vara så.
Den här situationen är kanske den mest olyckliga av alla otaliga olyckliga situationer i föreningen just nu.
Dels för att det antagligen är ett djupt problem som började för ganska längesen och därför kommer ta lång tid att komma tillrätta med.
Och dels för att detta är den enskilt största frågan som påverkar laget mest. Om målvaktsspelet inte fungerar så fungerar inte mycket annat heller. Målvakten är den enskilt viktigaste pjäsen som både kan vinna och förlora matcher på egen hand.
Så jag tror att vårt enda hopp är att Dichow kommer tillbaka och att han kan backas upp av Glifford. Sen får man jobba med Lehtinen vid sidan av. Han är i min mening inte i skick att stå.
Visst, Lassi är inte speciellt bra just nu men vilken målvakt har varit det under blomman? Förra säsongen brände man först Dichow, sedan Glifford och till sist Alnefelt för att ta tillbaka Dichow in i värmen. Det är ett sjukt dåligt sätt att hantera målvakter (människor). Denna säsong är det Lassi som inte funkar. Men prova att ta in Juel, han är förmodligen också bränd inom tio omgångar. Blomman hockey verkar inte passa någon målvakt förutom motståndarnas.
Kanske är målvaktstränaren som är problemet