Tråden om #30 Lassi Lehtinen

Blomman here, blomman there, blomman fucking everywhere… skulle vara intressant och se hur många % av dina inlägg som nämner “blomman” skulle gissa på minst 25% :wink:

Målvaktsspelet är väl något som isåfall ska lastats på Joel G och inte blomman. För tittar man på tiden i AIK så var ju målvaktsspelet det som stod ut för AIK, så det resonemanget köper jag inte.

4 gillningar

Jag läste på nyheterna att det fanns risk att folk skulle bli insnöade. Men de sa inget om att det skulle vara på blomman. :grinning_face_with_smiling_eyes:

2 gillningar

Statistiken är inget jag lägger vikt på! Det är matcher man går vinnande ur! Stefan Liv hade inte den bästa räddning % men han vann matcher!

självklart är det inte målvaktstränarens “fel” att Lassi inte presterar. Det är ett orsakssamband som är otroligt svagt, om inte obefintligt vid den tidpunkt han började prestera dåligt i HV. Det finns helt enkelt inte tid nog att fördärva något som byggts upp under hela någons karriär, såvida inte han fått order om att ducka (eller få sparken) om någon skjuter.

Vansinne.

Men helt ärligt, vad har Gistedt åstadkommit i sin karriär?

Har ställt frågan men blev totalsågad!

Ser inte alls storheten i Joel! Att en av våra är i Växjö och lyckas med målvakter är märkligt!

Andersson borde man locka till sig!

1 gillning

OT men var och kollade en stund på träningen idag. Gistedt verkar vara en ganska skön kille, stod och körde lite med Reber efteråt. Men som målvaktstränare?

Så det är inte HC som bestämmer hur målvakterna ska matchas? Du tror inte hur ett lag spelar påverkar målvakternas prestation?

Och ja, jag är medveten om att mycket jag skriver handlar om blomman men jag ser honom som den största roten till allt det onda, alltså är det inte så konstigt att han förekommer i inläggen.

Jag fick det till 35 av 81 matcher utanför kvalet när jag kollade hans statistik-sida på SHL?

Men han spelade ju också med MODO-rövarna som inte direkt var tippat som något topplag i sina två SHL-säsonger (nykomlingar som de var)

Hade han haft såna stats med HV hade vi troligen legat på typ plats 10 eller 11 och det är väl rätt OK med ett lag som MODO de åren de var i SHL

Tycker nog även den enklare statistiken (ej den förhatliga underliggande) såg rätt normal ut på honom för ett lag av MODOS klass. (räddningsprocent då också)

Men snälla. Ok att ifrågasätta honom. Men pga det?

Nej, det är inte bara en HC som väljer vilken målvakt som skall matchas! Oftast är det målvaktscoachen och HC som för dialog om vem som skall stå, där målvaktscoachens bedömning väger väldigt tungt.

Självklart så har en HCs sätt att spela en påverkan även för målvakter. Men det är ju inte målvakten som är dålig om motståndaren får 4 försök framför mål på sina egna returer…. Däremot så är det målvaktens fel och inte spelsystemet om man släpper in höstlöv från blå med fri sikt.

2 gillningar

Tycker vi enbart kan bedöma Lassi i dom matcher resten av laget vill vinna med. Spela roll vem som står när det ser skit ut. Alla fattar väl att det smittar av sig i truppen när man inte bryr sig?

Menade inget med att han gjorde just det, mer om hans förmåga som målvaktstränare. Var lite otydlig i min formulering kanske.

Oj! Hade Lehtinen inte bättre siffror än 37/85 i Modo? Då har jag haft alldeles för höga förväntningar på honom. Det där känns ju ytterst mediokert, även om det han nu presterar är under all kritik. Sist av alla målvakter som spelat minst 10 matcher. Endast 3 bakom sig om man räknar alla som stått. Det är verkligen inga starka papper.

Om inte Dichow kommer tillbaka utan att vi ska behöva sätts hoppet till Lehtinen, ja då blir det kval oavsett hur laget spelar. För det går inte att spela så att man aldrig släpper till ett skott. För det räcker med att skjuta högt på plocken så går den in. Det har alla lag lärt sig.

Söte Jesus. Det här var verkligen värre än jag trodde. En målvakt helt under isen som vi som bäst kan hoppas på höjer sig till en medioker nivå.

Återigen undrar man ju vad de som värvade honom som solklar etta i flera år tänkte. Ytterligare ett solklart bevis på den totala inkompetensen hos den sportsliga ledningen.

Modo kom ju näst sist och fick kvala.

Då brukar det ju självklart inte vara fallet att man alls har bra statistik på antal vunna matcher.

En annan fråga är då förstås om det enbart var Lehtinens fel.

Jag antar att man i HV bedömde att det mer var laget än Lehtinens fel.

Sen har han ju inte varit bra i HV i år, sämst ofta på slutet av matcherna om det är jämnt och en motståndare kommer en mot en och skjuter högt.

Det har känts som det varit mål-garanti. :slight_smile:

Angående vinst-statistiken behöver ju laget också göra mål framåt. Man kan hålla nollan men om laget ändå inte gör mål framåt, vinner man inte matcher.

2 gillningar

Ortio var ju inte heller bra i slutet. Ser ju ut som målvakter precis som utespelare blir dåliga i HV. Undantaget Dicken som är i sitt eget slag. Han bara kör. Men ah, risken är påtaglig även där. Är säkert inte långt bort men tar sig kanske andra uttryck.

Så är det ju, men jag undrar lite över relevansen i detta kopplat till Lehtinen? Tycker du att det signifikanta i matcherna med Lehtinen är problemet att vi inte gör mål eller att vi släpper in alldeles för många mål?

I HV har väl problemet varit att vi har släppt in för många mål. Dock hade vi ju kunnat göra fler mål framåt också.

Absolut, det håller jag med om. Dock tycker jag problemet i de matcher Lehtinen stått är att han har släppt in för många mål och i sådana skeden i matcherna att matchen känns förlorad väldigt tidigt. Kan tänka mig att DIF hade samma problem med Hävelid. Laget går in i matchen med en känsla av att det kan rinna iväg, bara för att få farhågan bekräftad relativt omgående.

I det här fallet tror jag tyvärr inte på fortsatt förtroende och kontinuitet som lösning. Lehtinen har varit under isen i mer än ett halvår. Det är inte en formsvacka, det är något annat. Man ser ju också på hans reaktion när han släpper in mål att det verkar vara lite mer känsloladdat än det borde vara.

Jag vet inte vad man ska/kan göra åt det. Men jag räknar inte med poäng i de matcher Lehtinen står, med mindre än att motståndarna har en extremt dålig dag.

3 gillningar