Tråden om #30 Lassi Lehtinen

Var tvungen ta en uppdatering på stats.
Betydligt sämre än jag trodde. Sämst helt enkelt. Sämst av alla SHL målvakter som spelat fler än två matcher.
Till och med sämre stats än Hävelid som numera lirar i HA.

Botten tabellen rankade efter “Goals Saved above expected”

Edit: var lite för elak där.
Rankade efter Delta Saves så e han ju inte riktigt lika dålig som Hävelid. Rätt ska va rätt.

2 gillningar

Lassi kan på egen hand förinta hela självförtroendet och stabiliteten gruppen bygger med sitt spel, han ska aldrig stå mer tycker jag. Han har fått sina chanser och misslyckats.

3 gillningar

Tror dock inte det skulle landa så väl efter hans ’svek’ i våras.

Tror ni en ”förlikning” med Oskarshamn är möjlig? Dvs de tar över Lehtinen som lån, och vi får tillbaka gliffen?

1 gillning

..och svetsa ihop platå-skridskor på köpet

Lassi ska ju samtidigt gå med på att bli utlånad. Tror inte det finns någon chans alls att han spelar i allsvenskan.

Han kan ju välja på att inte spela alls…

Vad skulle Oskarshamn vinna på detta? Så nej, jag tror inte på det överhuvudtaget. Varför ska dom chansa med en sargad målvakt ist för att behålla en av allsvenskans hetaste? Och då i sin tur kanske vara tvungen att värva en till. Jag ser inte logiken.

1 gillning

:euro_banknote:

1 gillning

Vilka summor snackar vi? En miljon, två? Rögle fick väl pröjsa en mille för att köpa tillbaka sin spelare?

Jag antar att Gliffen är viktigare för dom. Oskarshamn ligger just nu 6a med sju poäng ner till plats elva och nio poäng till kvalplats.

Jag hade inte släppt honom om det inte finns risk för konkurs.

1 gillning

Källa: Why Goaltending is Basically Random and Will Always Make You Look Stupid (In 5 Graphs)

Artikeln är fem år gammal men har sett liknande sedan dess. NHL som har världens bästa målvakter har extrem variation, även under innevarande säsong mellan serie och slutspel. Att trejda något värdefullt för en målis är alltid en extrem risk.

Idén att “bara skaffa en bra förstamålvakt” i shl är säkerligen en jäkla utmaning om du bara utgår från en säsong.

Problemet är att vi har en urusel sportchef som sätter oss i en sits där vi har kontrakt med 4 målvakter men tvingas spela en som är fullständigt ur form. Lassi har ett riktigt skitår men det är också något som händer för målvakter.

Han kan fortfarande bli vår kvalhjälte (målvaktslogik) men det behövs verkligen en omstart nu.

7 gillningar

Oj, här borde någon med ett bra statistikprogram ladda ner shls data och köra samma analys.

Intuitivt känns SHL mer förutsägbart vad gäller målvakter.

3 gillningar

Ja Lasse Johansson 1:a - 1:a - 1:a - 1:a… typ. När det gäller HV så kan man sätta valfri siffra bakom ettan så blir det någorlunda rätt.

Lärdomen är att lägga alla pengar på en målvakt som är överdrivet bra om man inte vill ligga i botten och harva.

Dichow är vårt enda hopp. Ber till gudarna han är hel till kvalet mot Leksand.

2 gillningar

Kalla mig galen men jag vill behålla Lassi. Dels för att jag gillar hans namn och dels för att jag vet att han i grunden är en bra målvakt. Han är inne i en svacka med lågt självförtroende, en kortare utlåning till Finland tror jag hade hjälpt.

Såg att ni åkte ut.
Japp, men jag gillar målisens namn så det är plus minus noll. :wink:

3 gillningar

Låt mig bli den första – Du är galen.

2 gillningar

Första målet var jag besviken på men tycker att han gjort en riktigt bra match. Skriver snabbt nu innan straffläggning

4 gillningar

Snälla rar söta med socker på toppen låt avslutningen mot Frölunda bli den matchen du blir ett monster och tvingar oss att äta upp allt vi sagt.

5 gillningar

Bättre än Lasse :blue_heart::white_heart::yellow_heart:

Ta det lite lugnt nu

1 gillning