Äh fan, jag betalar med nog för tidningar redan
Tack för sammanfattningen!
Äh fan, jag betalar med nog för tidningar redan
Tack för sammanfattningen!
Här finns också en sammanfattning, och den har jag möjlighet att dela med mig av!
Dock tror jag inget nytt står där än artikeln från Barometern (sammanfattat kanon av Dekman ovan)
Oskarshamn hade ju inte kunnat erbjuda det kontrakt han valde att skriva på för Oskarshamn.
Så vad gnäller fansen om? Såklart att man väljer att gå till en annan arbetsgivare som betalar mer.
Undra om de som skickat hoten hade valt att stanna på sin arbetsplats där man säkert behöver mer än halvera sin lön.
Dem har säkerligen inte tänkt så långt för det förmår dem inte. Hos dem är 1+1=3
Det är väl inte att han lämnar Oskarsham, även om jag kan förstå att lagkaptenen lämnar när de åker ur, utan att han just går till HV, som slog ut hans moderklubb. Inget som försvar hot såklart, men jag förstår dem ändå att de blir förbannade, minus hoten då.
Jag har ingen som helst förståelse för hatet, skulle vi åkt ur och AP gick till Lakers eller dylikt hade jag köpt det rakt av. Detta är spelare som väljer aktivt att spela i Sverige av familjeskäl istället för att testa någon annan liga med högre lön. Gäller därför också att “ta chansen” när man kan tjäna pengar i SHL.
Tycker dessutom Oscar förklarar det väldigt bra. Han har många år kvar på elitnivå och Oskarshamn kommer inte göra samma satsning som HV, Brynäs och Djurgården. Hade han kritat på ett nytt flerårskontrakt med IKO är sannolikheten stor att han fått åka runt och harva i allsvenskan i flera år. En jäkla skillnad jämfört med spelare som Önerud, Rödin, Krüger med flera som skrivit på med hopp om att föreningen ska studsa tillbaka direkt.
Det här är nog dessutom Oscars sista chans att skriva på ett “bra” kontrakt.
Det enda jag kan ha förståelse för att IKO-supportrar reagerar på är att Engsund kritar på för klubben som spelade ur dem ur SHL. Men annars. Jättemärklig kritik mot Oscar.
Känns som att det hela bottnar i djup besvikelse av att det inte blev som ingen tänkt sig. Och att han gick till HV av alla. Kritiken hade säkerligen redan kommit förra året om han hade valt HV där och då. Och kritiken kanske hade kommit oavsett vilken SHL klubb han hade valt, fast i mildare form.
Jag hade inte köpt om AP gått till Läjkers…
Men en stor skillnad mellan en sån som AP och Engsund är att AP har tjänat pengar så det räcker hela livet på sina utlandsäventyr, troligen 50 miljoner netto. Engsund har spelat hela karriären i Sverige, och även om han har haft bra betalt senaste säsongerna så är det inte i närheten av några såna fantasilöner.
Enligt Höken hade han 150-200 000 i Luleå sista året, och han lär väl inte haft högre än det i IKO, iaf högst marginellt. Och ser man på hans karriär så är det kanske 4-5 säsonger han legat på den nivån. Visst, det är mycket pengar för oss dödliga - men hockeyspelare går i pension vid 35-ish, och har inte skitmycket annat att falla tillbaka till. Att han då inte vill sänka sin lön med säg 50-70% sista (?) åren i karriären har nog alla förståelse för.
Exakt så. Det är en enorm skillnad. Plus att iaf Krüger har noll ekonomiska anledningar att spela i SHL. Bara hans sista envägskontrakt i NHL var värt nästan 100 miljoner. Så han har “råd” att välja med hjärtat på ett helt annat sätt.
(Sen är det klokt resonerat av IKO att inte toksatsa år 1, de vet att de inte har resurser för det. Och full förståelse för Engsunds beslut kopplat till det)
Exakt så right back at you. Både Oskarshamn och Engsund agerar helt i linje med vad man kan förvänta sig. De agerar helt rationellt. De enda som inte agerar rationellt just nu verkar vara supportrarna…
Supportrar som annars är kända för att agera rationellt
Bara vi här, alla andra är dumma i huvudet…
Håller med dig (alla andra är dumma i huvudet) vi hatade väl inte Brynäs för att dom slog ut oss 2021.
Brynes valde väl inte plats 13 för att degradera HV. Hur tänker IKO supportrarna egentligen, skulle vi lagt oss emot dom? När sen Engsund vill bibehålla sin månadslön och spela i SHL, är det så konstigt? Detta måste vara supportrar som i stort sett saknar förnuft och empati.
Jag måste komma med ett inlägg till, dessa i mitt tycke mindre begåvade IKO supportrar som mordhotar Oscar hur tänker dessa inför kommande sässong? Då ska dom möta SSK med Filph Engsund, Blir han också ett hatobjekt.
Tror dock den kopplingen är så långt från dessa människors logik som går att komma. De behöver något konkret, som i vuxen ålder se en jordglob istället för en världskarta för att förstå att jorden inte är platt, eller att nötmixpåsen behöver ha en innehållsförteckning som varnar för spår av nötter.
Haha ibland behövs inte det mkt för ett gott skratt
Tycker förövrigt Engsund känns stabil och tror han har en revanschlusta som heter duga. Enligt vad jag hört är han också en som trycker på bra på träningarna och tävlar mycket i de små momenten.
Hört samma från Lulehåll, en jäkla pådrivare och ledartyp som ställer krav på sig själv och omgivningen!
Sen tror jag inte heller att det är en större skara som uttryckt sig hotfullt. Majoriteten av IKO’s fans är nog besvikna över både uttåget i sig och Engsunds klubbyte, men håller sig inom rimliga gränser.