Tråden om #32 Oscar Engsund

Nej jag skojar inte utan tror att Engsund kan vara användbar även om han skulle tappa en del vid 33-34 års ålder vilket inte är otänkbart med tanke på den hårda spelstilen.
Det är en fördel med en spelare som kan ta en tydlig roll, han kan göra stor nytta i ett tredjebackpar. Ser därför inte så stor risk med det långa kontraktet.

Han håller lätt för topp-4 skulle jag vilja påstå de närmsta åren. Inte särskilt gammal, jämför med Strålman som är bra mycket äldre men som kan spela topp4. Man får också ha hänsyn till Oscars spelstil, vilket inte nödvändigtvis behöver den snabbaste av åkare.

Men absolut, förstår vad du menar. Han ska dock äta istid och vet inte hur mycket man gör det i ett tredje backpar/extraback

1 gillning

Jag svarade på ett inlägg som var positivt till värvningen men fundersam kring just åldern.
Jag tycker Engsund har tillräckligt med fallhöjd för att risken ska vara medellåg/låg när det gäller kontraktet. Vi kommer att få ut ett värde för pengarna hela vägen, sedan återstår det att se i vilken roll men det lär inte bli en Tedenby av det.
I scenariot att han inte håller för topp 4 mot slutet tror jag ändå att ett 3:e backpar med 16-18 minuters istid är sämsta tänkbara utfall.

Tycker Engsund är en bra värvning utifrån pk-problematiken och att vi lär bli ett bottenlag nästa år igen. Han kan ju åtminstone stå i vägen när motståndarna matar skott mot oss.

2 gillningar

Detta jag syftar på. Det kommer han definitivt. Vi får inte ha för höga krav. Kanske missar kontext dock.

1 gillning

Som back är åldern inte alltid avgörande, backar har generellt en bättre livslängd högre upp i hierarkin.
Snabbheten kommer inte vara det mest avgörande utan kylan och noggrannheten i det defensiva. Jag hoppas vi får skörda det bästa som engsund har att ge de år han spelar för oss.

2 gillningar

:joy: Nubbis…

Inget att hymla om

Nubben 2.0
Han har helt rimliga motiveringar och beskrivningar av nyförvärven i år.

Välkommen!

Välkommen Oscar!

Vet inte. Kan vara olika anledningar. Behöver inte vara hockeyrelaterat.

Såklart inte. Var bara nyfiken. Ursäkta min lokalpatriotism :rofl: :stuck_out_tongue_winking_eye: :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Hehe lugnt. Kanske finns lite svar på dina frågor här

1 gillning

:slightly_smiling_face: tack

1 gillning

Engsund i intervju för er som har Göta Media

Han säger bland annat att HV, Luleå och Linköping var intresserade, men att det stod mellan HV, Oskarshamn och Luleå. Samt att han hade erbjudande med bättre pengar någon annanstans. Att han varit här tidigare och att hans fru har släkt här spelade in.

7 gillningar

Fan va fint att höra att han ratade Linköping direkt.

9 gillningar

Så skönt verkligen

Någon som vill och kan sammanfatta eller citera valda delar av artikeln?

Kostar fyra kronor att köpa Barometern första månaden :wink:

Men lite kort sammanfattning.

Han trivdes väldigt bra i Jönköping sist, och hans fru har släkt och vänner här.

Han gick inte hit för pengarna, för han hade kunnat få mer på annat håll (!)

Han förstår reaktionerna men sa att IKO var med in i det sista också, men att det aldrig funnits nåt konkret kontrakt att ta ställning till, men att han nånstans ändå vill spela på så hög nivå som möjligt.

Han antyder också att en stor anledning till att han inte stannade i IKO var att han inte tycker deras satsning för att komma tillbaka är tillräckligt “snabb”.

“Jag var sugen på en snabbare satsning, men jag förstår klubbens satsning också. Den är mest sund för föreningens skull, men som spelare ser man det mer kortsiktigt om man ska vara kvar eller inte.”

“Hockeyallsvenskan är tuff, men jag vill se en mer rejäl satsning, även om jag som sagt förstår klubbens beslut för föreningens bästa. Om tre år är jag nästan 35 år och då kan SHL-chansen vara borta. Det man drömt om sedan man var liten. Jag vill spela så högt det bara gå så länge jag kan.”

Jag kan ändå ha förståelse för det. IKO-fansen har jämfört med Rödin i Brynäs och med Önegud, som valde att stanna kvar i Allsvenskan. Men då hade både Brynäs och HV stenhårda mål att komma tillbaka direkt. Skillnad mot att ha som mål att komma tillbaka om tre år.

13 gillningar