Tråden om #32 Oscar Engsund

Nu är han klar.

Han som för ett drygt år sedan skrev på ett sexårsavtal med moderklubben IK Oskarshamn, såg till att de åkte ut i en sjunde och avgörande kvalmatch mot oss, för att sedan krita på ett fyraårskontrakt med HV71. Var detta planen från början?

Välkommen tillbaka Oscar!

– Det känns väldigt bra att vara tillbaka och jag hade två bra år senast i HV71 där jag trivdes både i staden och klubben. Jag har haft bra snack med tränaren Anton Blomqvist den senaste tiden och gillade vad jag hörde om hans syn på HV71 framåt, säger Oscar Engsund.

– Oscar är en stark ledare och en av ligans bästa defensiva backar. Vi är väldigt glada över att han väljer HV71 och han kommer att bli viktigt för oss i framtiden, säger Kent Norberg, sportchef i HV71.

8 gillningar

Välkommen Oscar!

3 gillningar

Klassvärvning! Jagades av både Växjö och Rögle inför den här säsongen (och HV) - vilket säger en del, innan han hamnade hemma i Oskarshamn. Kommer bli bra.

3 gillningar

100% AB förtjänst

4 gillningar

Tror det också och bara att han nämner just AB i sin korta, inledande kommentar tyder väl också på det. Blir intressant att se intervjun som förhoppningsvis släpps med honom senare idag, med tankar på kvalet där “hans” IKO åkte ut mot just HV71 osv…

3 gillningar

Riktigt klass! Välkommen Oscar​:white_heart::yellow_heart::blue_heart:

1 gillning

Detta är så vansinnigt bra.

1 gillning

Nubbens kommentar till JP:
-Det är en värvning jag jobbade jävligt hårt för redan i fjol. Jag förstår att det är en känslig övergång för Oscar, men ingen kan säga att han inte gjorde allt för att IKO skulle vara kvar i SHL.

Han fortsätter:
-Han står för mycket vi saknade i fjol, han står för fysiskt spel och är bättre med puck än många andra. Han är en riktigt, riktigt bra back och har ledaregenskaper och sådana bitar.

2 gillningar

Välkommet med mer storlek och rejäl tyngd framför vårat mål.
4-års kontrakt på en snart 31 årig spelare, bara hoppas han hänger med i tempot så länge så är det en bra värvning.

1 gillning

Välkommen Oscar! Klassförvärv

Han är jätte bra med puck mkt bra första pass. Han är i grunden rejält defensiv men har absolut även lite offensiv skill med. Snittat runt 15p.

Dom känner ju varandra efter att ha spelat tillsammans i just IKO så :slight_smile:

Var Oscars farsa hockeyspelare eller något sånt, eller hur kommer det sig att han är född i Göteborg?

Välkommen!! (tillbaka) :white_heart: :yellow_heart: :blue_heart:

– Det känns väldigt bra att vara tillbaka och jag hade två bra år senast i HV71 där jag trivdes både i staden och klubben. Jag har haft bra snack med tränaren Anton Blomqvist den senaste tiden och gillade vad jag hörde om hans syn på HV71 framåt, säger Oscar Engsund.

FAKTA / ENGSUND
Född: 930803, Göteborg
Moderklubb: IK Oskarshamn
Position: Back
Längd/vikt: 188cm/96kg
Skjuter: Vänster

Tidigare klubbar: IK Oskarshamn, HV71, Frölunda HC, Luleå Hockey, IK Oskarshamn

Spelarmeriter: JSM-guld 2013, SM-silver 2022

1 gillning

Tror vi kan sätta in #32 på honom direkt. Det är ledigt och han har spelat med det hur många år som helst. I övrigt en bra värvning som jag hoppas har sparat sin bästa hockey i karriären till de kommande fyra säsongerna.

3 gillningar

Fan vad bra! Välkommen ”hem”

Bra värvat!
Kollade in hans förra sejour, då var han lite mer odisciplinerad jmf idag. Ca 300 minuter på knappa 100 matcher inkl J20.

Tänker att Engsund ändå kan fungera i tredjebackpar/som extraback ifall han inte hänger med mot topplagen. Om vi har bättre bredd på backsidan så är spelarna förhoppningsvis fräschare i benen också. Förhoppningsvis håller han väl för topp 4 i ett eller två år till åtminstone.
Om vi spelar med riktiga centrar och målvakt nästa säsong så kommer alla våra backar att lyfta. Med bättre stöd från forwards blir inte skridskoåkningen lika kritisk så då kan man lättare åldras med värdighet som HV-back.

Skojar ni?

Topp 5 i hela SHL när det gäller både tacklingar och blockerade skott. Topp sju i istid. Och “bara” -10 i ett lag som släppte in hysteriska 197 mål, -87. I kvalet blockade han mest av alla, och spelade mest av alla. En defensiv klippa.

21 gillningar