Tråden om #34 Jesper Williamsson

Jesper borde ha gått före Luoma och även Trygg för längesedan, fantastisk match igår, en tvåvägslirare. Trygg å andra sidan ser sämre ut än på länge, massvis med felpass i egen zon och dåliga uppspel. Luoma eller Trygg, det är frågan.

Frågan är om det är frågan för Uffe? Känns, konstigt nog, som han tror mer på Luoma och Trygg än Williamsson. Men förhoppningsvis såg även han det vi alla verkar ha sett igår.

Vari ligger framtiden`? Med Luoma och Trygg vars kontrakt går ut och de är ju inte direkt några ungdomar längre. Eller i Williamsson som kan få sitt stora genombrott om man vågar att ge honom chansen ordentligt.
För mig är det solklart. Williamsson.

Först och främst vill jag säga att jag tycker att Jesper ska få en ordentlig chans att visa sig i HV och att han definitivt går före både Luoma och Trygg.

MEN…
Situationen är inte riktigt så enkel i mina ögon, och det ligger i att det helt enkelt är enklare/smidigare att låna ut en 22-årig Williamsson till ett Allsvenskt lag där han både får förtroende och speltid i alla möjliga former, än att man slänger upp Luoma och Trygg på läktaren. Därför har det blivit såhär.

Lånar man ut Williamsson kan man enkelt begära tillbaka en back som både har matchtempo och (förhoppningsvis) bra självförtroende vid eventuella skador, precis som vi ser nu. Då kan man samtidigt hålla igång åtminstone en av Luoma och Trygg vid fullt manskap och båda två när det finns en skada vilket det oftast gör. Problemet i det ligger i att man kanske inte ställer det bästa laget på isen (förutsatt att Williamsson presterar bättre än båda ovan nämnda backar) och samtidigt kanske inte ökar Williamssons chanser att förlänga med HV.

Alternativ 2 är att köra hårt på Williamsson och ge han den speltid han förtjänar i HV och samtidigt sätta både Luoma och Trygg på läktaren vid fullt mannskap. Får man då skador så har man inget annat val än att ställa in en helt omatchtränad spelare som kommer få det än svårare att slå sig in i laget.

Det är egentligen ett ganska angenämt problem HV har som kommer av att backsidan helt enkelt är nästan för bred samt att rollerna nästan är ombytta i nuläget. De gamla gnetarna med höga lönecheckar presterar långt under sin lönecheck samtidigt som ungtupparna briljerar i förhållande till sina förväntningar. Och man kan ju inte gärna låna ut Luoma o Trygg till Allsvenskan.

Kan det kanske helt enkelt vara så att det är bättre att låna ut 22-åringen till Allsvenskan och ge han både matchtid, förtorende och rutin i diverse viktiga situationer under säsongen för att sedan plocka hem honom sen när det verkligen gäller framåt vårkanten, om han då fortfarande levererar den nivå han gör i dagsläget? Och på så sätt hålla igång “gubbarna” vid skador som faktiskt kommer förekomma under hela säsongen.

Personligen vill jag se mer av Williamsson i HV-tröjan men situationen är inte helt så enkel tyvärr…

En annan sak som jag tror påverkat den situation Jesper befinner sig i i dagsläget är att hans närmsta rival, Fantenberg, helt enkelt har presterat långt över sin förväntan under säsongen. Jag tror att man snarare kanske tänkt sig låna ut Fantenberg under säsongen och ge Williamsson mer speltid i HV, men eftersom Fantenberg startat säsongen så pass bra att han fått debutera i landslaget så blev situationen lite annorlunda.

Förstår hur du tänker. Men Williamsson har varit utlånad så många säsonger nu att edt räcker. Han ska vara och är redo för Hv71. Får han inte mer speltid från och med nu är jag övertygad om att han kommer lämna och det vill vi inte vara med om!

Jag tror inte det skulle påverka nämnvärt att Luoma och Trygg förlorar sin speltid och blir ringrostiga. De är så gamla och rutinerade nu så att sådant sitter i ryggmärgen.

Går från klarhet till klarhet och nu när han fått en ordentlig chans har han verkligen tagit den. Bästa HV-spelare idag mot Växjö och riktigt kul att han vågar följa med upp i anfallen. Blir allt bättre på att värdera på när han ska göra just detta också, vilket kanske var hans stora akilleshäl tidigare. Nu när han dessutom gjort sitt första elitseriemål finns det ingen annan väg än uppåt.

Skadat axeln, vet dock inte än hur allvarligt det är…

Borta resten av säsongen med största sannolikhet enligt Frostis. Skadat nyckelbensleden och opererades tydligen redan igår… Sjukt tråkigt när han tagit en ordinarie plats, kämpa Jesper!

Skit, kämpa på Jesper!

Håller med - skit. Han har ju, nu när han äntligen fått chansen, visat att han är riktigt bra och man vill se mer av honom. Hoppas bara det han visat räcker för ledningen så han får nytt kontrakt och ordninarie plats nästa säsong.

Riktigt tråkigt att höra. Han har annars gått från klarhet till klarhet. Nu har väl #5 sin chans (igen) då…

Verkligen, han förtjänar ett nytt kontrakt, mycket bra på senare tid. Frågan om han känner att HV tror tillräckligt på honom eftersom han inte har haft förtoendet särskilt länge.

Fruktansvärt tråkigt. Han har haft svårt att få tid och sen får han det och tar chansen och så händer det här!!! :frowning:

Kul att han fick ett kontrakt värt namnet. Lycka till med fortsatt utveckling. Skönt att du får förtroendet i HV nu. Stort lycka till!!

Underbart att se han genuint lycklig över det nya kontraktet, känns otroligt bra att han stannar! Verkar ha hjärtat på rätt ställe och dessutom visat att han har mycket hockeykunnande på isen…

Bild från fighten igår.
[url]http://www.flickr.com/photos/europeantrophy/9653399311/in/set-72157635342939939[/url]

Säsongen över för Williamsson :frowning:

hv71.se/artikel/49587/

Lider med Jesper. Bara att spotta i näven & komma igen starkare nästa säsong.

Kan inte komma ihåg en värre skadesäsong under grundspel men framförallt innan slutspel.
Den lilla chans grabbarna hade att spela ihop laget krympte till ett russin pga backskador.

Hade väl oflytet/flytet att missa utgången mot LHC förra säsongen också.