Tråden om #34 Jesper Williamsson

Jag tycker det är en gåta att Jesper inte ens fått chansen hittils i år. Nu var dagens match mot LHC den första i år som försvarsspelet inte höll måttet så det är inte en fråga om att han borde peta den ena eller den andra utan jag tycker det är mycket, mycket märkligt att han inte ens har fått visa vad han går för.

Inte ens under European Trophy fick han chansen. Från match ett hade Dahlen bestämt sig för 3 par som skulle hålla ihop så länge bägge var med i samma match. Williamsson var utanför dessa 3 backpar. Han fick visserligen speltid men medan de andra fick känna tryggheten och spela in sig med samma backkollega fick Williamsson hoppa runt med olika spelare varje match. Det är inte ärliga förutsättningar för honom!

Sen dess har han alltså inte fått en minut i ES. Det är ytterst märkligt, vi måste ju ändå låta samtliga spelare få visa upp sig hur bra de är. Det är inte hela världen att peta Trygg en match bara för att Jesper ska få visa upp sig. Det borde tvärtom bara vara positivt att ha 8 backar igång.

Han gjorde också ett väldigt lyckat gästspel i Troja Ljungby. Men ändå får han inte visa upp sig i ES. Han är ju också en spelare vi bör ta väl hand om inför framtiden.

Kan bara hålla med.

HV står inte och faller med Trygg (även om han nu är bra, från och till). Snart borde det vara dags att spela in Williamsson i laget och elitserien.

Trygg är så 2000-tal och kommer inte att spela med HV nästa år.
Williamsson är framtiden.

Men Dahlén, oavsett vad han säger om att han vill ge unga chansen, verkar hellre köra på det trygga i det här fallet.
(Ursäkta ordvitsen. Och nej, jag är inte från Göteborg.)

Håller med dig fullständigt! Mycket märkligt att han inte har fått chansen.

Varför förlängde HV med honom om han ändå inte får chansen, räkna med att han spelar hos en elitseriekonkurrent nästa år om det fortsätter så här

Fortsätter Pettan och Luoma spela som dom gör så är det ett practical joke att inte sätta in Williamsson.
Kanske dags att starta en tråd om Uffe Dahlen så vi kan knorra på coachandet istället där.

Kom igen nu #27 J Williamsson ta chansen du får nu mot AIK :exclamation:

Ja låt honom få chansen att spela lite matcher nu och få känna på hetluften rejält.
Upp till bevis och lycka till.

Snabba puckar för Williamsson… Hoppas att han spelar stabilt och gör bra ifrån sig.

Hoppas inte att folk kommer med stora motorsågen om han nu skulle göra en sådär match.

Lycka till och kör hårt!

Hoppas verkligen han tar för sig ikväll. Första backpar och allt. Han har förtjänat den här chansen men det krävs en toppinsats för att fp fortsatt förtroende, men jag tror på Jesper!

Någon som vet hur hans insatser i Troja har varit?

Jag som inte sett någon match i år som han spelat undrar, vad är hans roll i HV? I Troja va han offensiv pp-back, är det vad man ska ha honom till? Eller ska han va en Grillfors som man stoppar in här och där? Hur spelar han i år(idag)?
Jag vet att 22 inte är nån ålder, men jag undrar om han tänker så. Nån gång måste han tänka på sig själv och sluta förlänga med ett lag som inte satsar på honom. Eller är det bara så att han har 6-7 backar som är bättre? Det jag såg av honom i Troja förra året hade platsat i årets HV före Luoma och petrasek. I viss mån trygg.
Det här är OT jag vet, men jag tycker faktiskt Trygg varit bättre än Petraseak i år. Men jag har som sagt inte sett så många matcher.

Taberg: Ja, du kan inte ha sett många matcher om du tycker Trygg har varit bättre än Petrasek.

Angående Williamsson hoppas jag det här var matchen då han spelade in sig i HV:s a-lag. Jag tycker han varit helt magnifik. Med i spelet offensivt, rejäl i egen zon. Två klockrena tacklingar och pigga ben. En riktigt rörlig back.

Williamsson går före både Trygg och Luoma och är i min bok given som sjätteback.

Jag håller med dig. Williamsson spelade bra idag och han till och med tog sig igenom AIK-försvaret på egen hand. Låt honom spela ett antal matcher så han kommer in i spelet. Om Dahlén gör det så tror jag att han blir en riktigt stabil back :slight_smile:

Trygg vs Petrasek, hmmm. oTrygg står fortfarande på 0 plus 0 :unamused:
Williamsson kommer att bli en storback i HV, var så säkra.
Gjorde en klart godkänd insats mot råttorna och har en stark känsla
att Dalle nu kommer att köra på honom.

Tycker med Williamsson gjorde en gedigen insats, ingen respekt alls för motståndet och var mycket kvickare än många av våra andra backar. Williamsson och Engsund tillhör en yngre generation backar som blivit “uppväxta” med ett annat spelsätt, lite som Almqvist. Gillade det jag såg ikväll starkt.

Jesper stärkte definitivt sina aktier ikväll. Enligt mig så var han våran bäste back by far idag.
Jesper har en egenskap som vissa av våra backar saknar, bra skridskoåkning. Njeh jag blev/är riktigt imponerad.
Skulle inte protestera om han tar Trygg’s plats nästa match (förutsatt att Luoma är frisk).

Definitivt ser man ju Williamsson som ett större hot på anfallsblå än Trygga Trygg.

Kanonmatch idag! Märktes att han hade bra självförtroende och tog för sig, tråkigt att Fantenberg blev skadad men om vi ska se det positivt så har ju Williamsson världens chans att slå igenom och det såg han ut att vilja göra… Perfekt matchad enligt mig av Dahlen med lagom speltid + rutinerad backpartner, fortsätter han såhär så kommer han stå på blålinjen i PP snart!

Är han inte lite lik Fanten i spelstilen? Bra på skridskorna, egna offensiva intiativ men med ändå ett rejält spel i egen zon…

Lite lik är han allt. Men det skiljer sig på endel punkter också. WiIlliamsson är betydligt mer aggressiv i defensiv zon än vad Fantenberg är. Jesper är en mycket bättre tacklare, men även skridskoåkningen är bättre.

Fantenberg är betydligt bättre med puck, medans Jesper spelar ett mer enkelt spel. Fantenberg är bättre offensivt, då han har bättre speluppfattning i offensiv zon, bättre skott, bättre passningar samt bättre teknik.

Visst har Wiliamsson potentialen att utveckla sin offensiv, men jag ser honom mer som en habil tvåvägsback och Fantenberg är mer en offensivback.

Måste också stämma in i hyllningskören. Tillhör de som tycker att han borde fått fler chanser även tidigare under säsongen men igår visade han verkligen upp sig från sin bästa sida. Istid och stort förtroende i Troja är säkert en bidragande faktor. Återstår att se om Luoma är tillbaka på lördag och hur Dahlén då löser det angenäma problemet. Håller med de som menar att Williamsson borde gå före såväl Luoma som Trygg (som jag tycker ofta har svårt att hänga med i tempot)

Instämmer med, Williamsson var väldigt bra i egen zon under matchen igår, han har verkligen tagit chansen han fick när Fanten blev skadad, han går definitivt före Trygg och Luoma just nu