Tråden om #38 Olle Alsing (C)

”Kaptenen” är högst bidragande till HVs placering i tabellen. ”Kaptenen” personifierar till stor del var föreningen är.

2 gillningar

Det var jag som tog bort det. Jag blev inte kränkt utan tyckte helt enkelt att det var för låg nivå. Nu skrev du typ samma sak igen, fast bättre formulerat så då får det stå kvar, så du behöver inte vara kränkt du heller :+1:t2:

3 gillningar

Funkar inte med en kapten som står och säger att det inte är tillräckligt bra och sen själv inte höjer sig. Det går inte att ställa krav om man själv är den som bör höja sig mest.

5 gillningar

Kollade på lite statistik, ± i boxplay. Olle är sämst i Ligan, med -27. Även sämst TOI/- i BP I ligan av de som spelar ordinarie i PK.

5 gillningar

Vet inte vad du tryckte i paus mellan tredje och fjärde, men fin avslutning på säsongen.

9 gillningar

3 gillningar

Inte lyssnat än. Får man gissa att det är mycket positivt och bortförklaringar från Olles sida?

Hoppas jag blir överraskad.

Har själv inte lyssnat. Fick precis en notis om att avsnittet hade släppts!

1 gillning

Även om han kanske inte är helt ärlig med att han inte ångrar förlängningen, så älskar jag spelare som uttrycker känslor för HV71.

Det känns så sällsynt nu för tiden..

5 gillningar

Lyssnade på poden nu. Han ger ju hopp, det kan man inte sticka under stolen med. Tycker han resonerar väldigt vettigt.

2 gillningar

Absolut. Blev positivt förvånad, känns som en HELT annan Olle jämfört med intervjuerna efter matcher/perioder.

1 gillning

Jag hade nyligen (för någon timme sedan) en lite längre diskussion med en Huddik-supporter angående Olle. Det vi kom fram till var att Olle troligen fallit offer för sin egen upplyftning av Anton efter säsong 1. Som man bäddar får man ligga.

Olle gjorde det bra säsong 1, lite över förväntan. Tog kaptenskaptet tillräckligt bra, presterade på isen. Av någon anledning gick han lite väl mycket i Antons koppel, trots knackiga resultat som lag, troligen för att Anton gav honom kaptenskapet, förtroende etc.

Andra säsongen gör entre. Med den även hansson och borgman. Olle får se sin framskjutna position förändras till en “back-bencher”, till höger dessutom. Om detta vittnar Olle i podden. Han låter inte helt nöjd med detta. Resultatet låter inte vänta på sig, framgång byts mot motgång. Inte ett ord om Anton i podden. Borta är Anton som anledning till positiva resultat i kvalet, trots att frågan peggas upp flera ggr och där ett anton-anlednings-svar skulle ligga i linje med hur Olle lät för exakt ett år sedan.

Detta är enligt mig, ytterligare ett exempel på Antons skadliga inverkan på vårt lag. Han kliver in och gör sig själv mästare över saker han borde inse att han inte skall pilla på.
Nu tycker ni kanske jag gått och fått en släng av “Esa” i mitt fokus på Anton, men jag är av den åsikt att jag tror Olle fallit offer för Anton. Anton kunde inte/ville inte se varför Olle gjorde en bra säsong och skulle in och pilla på en av bra saker med 24/25, på samma sätt som han under 2 hela säsonger valt att klyva embryon till fungerande kedje/back-formationer, innan det börjat växa ut till något vuxet.

Jag gillar Olle. Jag gillar inte hur han spelade detta år, men ser att han själv kanske inte är den största anledningen till nedgången. Vi har en Olle med bastuba, men Anton ger honom triangeln. Ge oss något bättre än en dålig tränare, så kommer detta bli bra mycket bättre.

Jag ser fram emot vad Olle kan göra med HV i en ny “miljö”.

19 gillningar

Jag tror bara det är som han beskriver att Hansson och Borgman kommer in. De ökar såklart konkurrensen bland offensiva forwards. Sedan överpresterar Rindell och Fransson som blir HVs bästa offensiva backar för säsongen. Detta gör att Alsing hamnar lite i skymundan, ingenting som Anton kunde påverkat enligt mig. Alsing överpresterade förra säsongen och underpresterade denna, men jag tycker inte riktigt att Anton är boven här. Han hade bara en för tuff konkurrens och levererade inte i spelet helt enkelt. Stundtals va han faktiskt usel.

2 gillningar

Lyssnade du på vad Olle själv sade i intervjun? För han motsäger dig på just den punkten.

Låt mig lista några grejor anton gjorde som påverkade:

  • plockade in andra tvåvägs-offensiva backar när han redan hade en och när tunga defensiva saknades.
  • valde att plocka bort Olle från PP.
  • inte spela Olle på vänstersidan

Så jo, Anton kunde påverka väldigt mycket

Tillägg:
Jag tycker man gjorde rätt som körde Rindell i PP. Men att ändra på en av de få saker som funkade förra säsongen, dvs ta bort det som gjorde Olle bra, ja det ligger ju till väldigt stor del på Anton. Sen kunde naturligtvis Olle gjort det bättre med den tid han fick.

4 gillningar

Men egentligen så skulle jag gjort likadant? Om Hansson och Borgman stod o knackade på dörren skulle jag också värvat hem dom och låtit Alsing stå i bakgrunden. Tråkigt för honom såklart men rimligt beslut.

Med facit i hand kanske man skulle kört Rindell i PP1 och Alsing i PP2?

1 gillning

Jag hade aldrig spelat Hanson före Olle, även om Hanson fans i truppen.
Borgman hade jag tagit in, direkt, spelat minst lika mycket, men problemet visar sig ju när man då plockar in massa av samma typ och de nya är kassa SAMT att den enda som visat sig göra det jobbet väl, dissas och spelar sedermera skit.

hål i huvudet.

Hade man vetat att Hansson va så dålig som han va denna säsong, absolut. Men det visst man ju inte. Hade likaväl kunnat bli succe. Hoppas man kan vända det till något positivt för backsidan är på pappret sjukt stabil men de får inte ihop det på något sätt. Lär laboreras en del nu under försäsongen och Alsing borde få chansen kan jag tycka med Borman i ett första backpar kanske?

Precis. Det är ju bra om man kan ge sina bästa spelare de bästa förutsättningarna för att kunna spela som bäst.

2 gillningar

Problemet var att Hansson opererade knäet, inte fick någon försäsongsträning och fick lägga tid på rehab under säsongen. Borgman var skadad till och från under säsongen. Jag har förhoppningar om att båda dessa herrar kan komma in det bättre nästa säsong – om de får vara skadefria.

Så Alsing bör ställa in sig på att det kan bli ännu en säsong som 4:e eller 5e back utan speltid i PP eller i avgörande defensiva lägen.

5 gillningar

Vilket leder till en fråga huruvida en sådan spelare ska bära ett C på bröstet?

Inte för att det är Alsing i sig, utan från rollen han får i laget.

I min värld bör en kapten vara en framträdande spelare med mycket speltid i avgörande lägen.

Flyttar ledningen C:et till nästa säsong eller ska vi fortsatt ha en kapten som kämpar för att ta en plats i laget?

1 gillning