Tråden om #38 Olle Alsing (C)

Är väl tyvärr så det sett ut allt som oftast i HV71. Vårt rykte i hockeysverige är väl så.

Hoppas att det inte stämmer men finns absolut risk att det är så.

Är ju inte jättesvårt att värva om man alltid lägger högsta budet.

Vi har ju som sagt en ovana att ta in spelare när de är som dyrast och inte alltid när de är som bäst.

1 gillning

Han är ju i rätt ålder, varit skadefri och har inte visat tecken på nedgång. Det är bra. Sen har vi säkert betalat för mycket som vanligt.

1 gillning

Hörde från Leksandshåll att HV erbjudit en annan leksing, Lindholm helt sjuka pengar. Det var nog rätt saltat. Men med tanke på vår track record och historik de två senaste åren så är det ju inte en helt tokig gissning att Alsing får rejält med pengar…

Tycker Roger har några kloka synpunkter. I ett harmoniskt lag hade man ju inte ens funderat över huruvida det här är bra eller dåligt. Men HV är inte ett harmoniskt lag. Med tanke på hur lagen byggts tidigare, hur vi värvat osv så är det ju inte alls omöjligt att det kommer läggas en hel del press på Alsing att bära den här backsidan.

Men vi får se. Det handlar ju också lite om vad han får runt sig.

4 gillningar

Han är en bättre back över hela banan, vilket bör leda till en bättre och stabilare defensiv, vilket i sin tur påverkar offensiven positivt. Vi kan inte stirra oss blinda på ep. Stabil defensiv har vi inte haft i år. Kan bara bli bättre.

1 gillning

Att Olle Alsing får bra betalt av HV är väl ställt utom allt tvivel.

Om vi går tillbaka 1,5 år i tiden, presenterade Expressen välgrundade löner i SHL. Alsing sades ha en månadslön i Leksand på 250 000 kr eller mer, vilket är lika mycket som Anton Lindholm ansågs ha.

1 gillning

Bra värvning! Känns som en rak ersättare till Nardella. Tror klubben ville presentera Alsing innan man säger hej då till Nardella för att folk inte ska gå bananas…

1 gillning

Vill bara meddela att han är med och tävlar i laget om en plats till VM i vår. Frågor på det?

3 gillningar

Oavsett alla parametrar så är dehär en jävligt bra värvning.

Hv kommer behöva vara de laget som betalar mest för att få spelare nu närmsta åren. Eftersom vi inte längre har framgången som lockar… så är de bara.

3 gillningar

Beror helt på vad vi tar in för spelare utöver Alsing.

Vi hade ingen defensiv spets förra säsongen och våra offensivt skickliga backar kunde inte driva spelet på egen hand som Andrae och Laleggia.
Laleggia var också gravt underskattad defensivt, han städade upp mycket och löste situationer tidigt (även om han inte var den bäste när vi väl var tillbakatryckta).

Jag är ingen Alsing-expert men vad jag kan bedöma borde han kunna vända spelet snabbare än årets backar. Skulle vi ha ett backpar till med spelare på Alsing-nivå så tycker jag att Sjöholm och Fransson ger oss en otroligt spännande uppsida.

Vi får se vilka roller vi landar i men nu har vi åtminstone en back för topp 4.

5 gillningar

Är inte lika övertygad som alla er andra om Alsing. Många leksingar som skrattar åt att vi ser honom aom en toppback. Men men. Hoppas att han är så bra som folk härinne på Sveriges bästa hockeyforum säger.

1 gillning

Han är bra helt klart.
Jag tror det blir bra.
Men jag är på din linje.
För mig är han 3e back i Leksand.
Sen förstår jag att folk inklusive undertecknad är svältfödda på bra värvningar.
I HV71 i nuläget topp 2.
För mig är det signalvärdet viktigt här.
HV71 har gungat länge.
Att vi då plockar en bra 2vägs back i detta läge sänder bra signaler att HV71 menar allvar.
Sen behöver mer spets tillkomma givetvis.
Men försiktigt positiv start på sillyn hitintills.
Kan ändras fort såklart :smile:

1 gillning

Är han tänkt som förstaback och har en lön på 300K så tror jag tyvärr inte att det är en jättebra värvning.

Vi kan ju troligen inte ligga i topp i löneligan även nästa säsong och måste nog sluta att överbetala spelare hela tiden.

Innebär ju att det blir mindre över till andra positioner i truppen så viktigt att använda pengarna smart.

Jag tycker att han är en bra spelare, en bättre Hugo Fransson, men har svårt att se honom vara en dominant storback.

Bevis är det ju såklart inte, felformulerat från min sida. Tycker ofta att HV det senaste värvat spelare i tro och hopp om att de ska ta kliv dvs axla en roll eller klara av en roll som de tidigare inte haft, det är väll Tikka ett utmärkt exempel på enligt mig men finns fler.
Än så länge vet vi inte vilken roll Alsing är värvad för men jag tror att han är varvad för första backparet, tycker vi chansar för mkt om så är fallet men beror också på vem han får brevid sig. Det jag menar med bevis är att ofta får vi bevis för att spelare inte klarar förväntad roll ex Tikka, och den risken är stor med Alsing enligt mig om han är 1a back.
Hoppas jag formulerar mig bättre nu, gick lite snabbt tidigare

1 gillning

Det är alltså en landslagsback under den här säsongen 23/24 som HV fått tag i. Okej om han kostar en slant, men hellre att vi använder de ekonomiska musklerna vi har för att stabilisera HVs position i SHL

I dagsläget är vi nog tvungna att buda högst. Föredrar att vi budar över alla på Alsing framför Nyberg. Hellre 50-100 000 extra i månaden till en spelare som gör skillnad. De är alla de där halvdyra medelmåttorna som dödar oss.

8 gillningar

Min kollega som är leksing sa samma sak. Och då var personen i fråga ändå grymt besviken över att han lämnar.

Jag förstår din känsla fullt ut. Det är inte första gången HV värvar en spelare som precis gjort en av sina bättre säsonger och avslutat med landslagsspel. Tänker osökt på Växjös tredjecenter Fröberg som värvades till HV som förstacenter…

Är Alsing den som kommer leda oss i höst? Jag är tveksam. När allt kom omkring visade det sig att Tjommen satt ihop en betydligt bättre backsida i Leksand jämfört med den Nubben gav oss.

Så mycket framöver nu handlar om hur backsidan kommer se ut på helheten. Alsing kan mycket väl bli en viktig pusselbit. Men om han inte får rätt omgivning är det, med tanke på historik och tidigare Nubben-byggen, sannolikt att vi återigen står där med en, kanske två högkvalitativa backar (Alsing en av dem?) som tvingas dra ett lass de aldrig tidigare gjort.

4 gillningar

Håller med. Så många Leksingar som faktiskt inte är alls besvikna över detta.
Men blir väl som vanligt att hoppas att alla stjärnor står rätt nästa säsong.

1 gillning

Kan mycket väl bli en ny blunda-hålla-tummarna-hoppas-alla-spelare-tar-kliv-säsong.

Men just idag. Här och nu så väljer jag ändå att vara nöjd med att vi fått in Alsing :smile:

2 gillningar

Fantastisk start på årets silly. Var riktigt imponerad av honom när jag såg han i mötet med Timrå. Intensiv och med snabba precisa uppspel. Var helt klart en klasspelare och precis vad vi behöver. Att få han på tre år sitter riktigt fint.

Med ökad kravställan på spelarna och laget före jaget så kan det här bli riktigt bra.

Tänker lite på Rögle och deras bravader. Ett lag som länge såg ut att kunna bli vår räddningsplanka. Helt plötsligt går de på som en ångvält.

Självförtroende och positiv känsla är två viktiga variabler. Därmed anser jag att det är av största vikt att vi har ett samspelt och hårt jobbande lag från start nästa år. Att få en bra start är nog nyckeln för våra kära HV.

3 gillningar

Och grisar kan flyga :joy: