Tråden om #4 Max Wärn

Wärn kritiseras en hel del. Håller inte med. Från försäsong och framåt har han i stort sett bara fått spela i en checkingline. Med alla skador har han dessutom matchas med juniorer.

Otroligt nyttig i BP och sett till produktion och hur han matchas levererar han betydligt bättre än exempelvis Robin Figren, som får chans på chans. Figren btw är ju ett kapitel för sig. Där snackar vi verkligen märklig värvning.

Som ovan skribent är inne på tror jag det kan lossna framåt för Wärns kedja nu när Sweatt kommit in. Ser betydligt större potential i den än trubbiga och ensidiga Bengtsson-kedjan.

Håller helt med. Wärn är nyttig och kommer förhoppningsvis bara bli bättre. Sen måste ju hans egenskaper och det han tillför sättas i förhållande till hans lön men om vi utgår från att han tjänar en “medellön” i årets trupp så tycker jag det det är godkänt.

Varje år är det en spelare som av oförklarlig anledning inte verkar gå hem hos coachen.

I år är den spelaren Max Wärn. Oavsett vad han gör är det alltid han som får ta steget tillbaka.

Första halvan av säsongen matchades han ständigt med juniorer och breddspelare som Erik Andersson i en fjärdekedja. När han väl fick chansen i en toppkedja och en roll i PP där han står framför mål vände plötsligt lagets svaga trend.

Men så kommer några spelare tillbaka och vips är det Wärn som ryker i PP.

Wärn har vissa spetskvaliteter där han i de fallen absolut tillhör toppen i SHL. Jag blir galen på varför inte Lindbom använder dessa kvaliteter bättre.

Visst, han är kanske inte den spelskickligaste killen i laget. Samtidigt har han gjort 11 poäng på 33 matcher. Jämför det med Lindboms favorit Figrens 16 poäng på 35 matcher.

Man kan ju bara undra vad som hänt om Wärn fått samma chans.

AMEN, håller helt med. Spelar man med två backar i PP så ska man ha en net man.
Thörna skulle funka utmärkt på Figrens plats i 2a PP på Figrens plats där han bättre kan utnyttja sitt skott.
Wärn är också en av få som konsekvent vinner närkamperna.

Det är just sånna här saker som verkligen gör att jag skulle vilja sitta och snacka med coacherna. Jag blir genuint nyfiken på hur de tänker i vissa fall. Vad ser de som gör att de handlar som de gör. Tycker att Figren och Wärn är ganska lika men med just nu mer krut per krona sett till speltid på Wärn.