Tråden om #41 Chad Billins

Welcome Chad!

hv71.se/article/7ra7akquz-3 … r-for-hv71

Saxat från JP

Klart – han tar sista backplatsen i HV71: ”Har alltid älskat att spela i Jönköping”
HV71 har gjort klart med en tungt meriterad spelare. Amerikanen Chad Billins tar den sista backplatsen i HV-truppen till säsongen 2021/2022.
– Jag ser fram emot att vara en del av HV71, säger nyförvärvet.

32-årige Chad Billins spelade senast i Brynäs, klubben som HV71 föll mot i SHL-kvalet i våras. Nu är den välmeriterade backen klar för spel i hockeyallsvenskan med HV71. Kontraktet gäller över kommande säsong.
– Jag ser fram emot att vara en del av HV71, som är en väldigt fin organisation. Jag har alltid älskat att spela i Jönköping med de fantastiska fansen klubben har och den inramningen de skapar. Det ska bli kul att ansluta och träffa mina nya lagkamrater och jag ska göra allt jag kan för att föreningen ska vara framgångsrik, säger Chad Billins i ett pressmeddelande.

Vänsterskytten Chad Billins har flera säsongers spel i SHL på meritlistan, då han tidigare spelat för Luleå, Linköping och Brynäs. På meritlistan finns bland annat också tio NHL-matcher för Calgary Flames, en sejour i KHL med CSKA Moskva och OS-spel med USA 2018.

Den gångna säsongen spelade Chad Billins 26 grundseriematcher för Brynäs, på vilka han noterade tio poäng via två mål och åtta assist. I SHL-kvalet mot HV71 stod han för två poäng på fem matcher.

Född: 890526, Michigan, USA.

Position: Back.

Skjuter: Vänster.

Längd/vikt: 178 cm/79 kg.

Tidigare klubbar: Ferris State University, Grand Rapids Griffins, Calgary Flames, Abbotsford Heat, CSKA Moskva, Luleå, Linköping, Utica Comets, Adler Mannheim, Brynäs.

Carl Ljungquist
carl.ljungquist@jp.se

Såna här spelare man ska ha.

Från HV-TV
Lead by example and take younger players under my wings.
Det är just såna här spelare man ska ha i laget som vill göra andra bättre samt gå i bräschen och leda laget.
Han kommer bli nyttig och viktig.

Intervju med Chad. Måste säga att det han säger, om än genom ett översättnings-filter, pekar på en person med rätt inställning och ödmjukhet. Hans skotträddning mot slutet i AIK-matchen visar på detsamma.

hockeysverige.se/2021/09/26/cha … hv71-ironi

Tycker billins sett bra ut på försäsongen!!

Djurgården hade tydligen ställt en förfrågan om att köpa ut billins men nubben sa nej…

Enligt MrMadhawk

Premium artikel: expressen.se/sport/hockey/s … lsvenskan/

Nu ska jag inte vara den som är den men… synd…
inte för att Billins är dålig men vi behöver bättre.

Hade ju varit en perfekt lösning för HV att kunna uppgradera den positionen. Enligt mig ett perfekt scenario om DIF tar över hela lönekostnaden. Nu har vi ju det lite tunt med toppbackar så svårt att göra något just nu. Om erbjudandet kommit i somras så har jag svårt att förstå varför vi avstod. Nu är det ju lite kris men kan ändras framåt och då kanske det kan bli aktuellt.

Säger mer om Nubben än Billins. Men jag håller med. Vi behöver bättre. Sportchef alltså.

Haha just nu behöver vi något bättre på exakt varenda position.

Om jag inte ser helt fel åker Billins just nu runt på isen i en tröja det står Nättinen på…

Fel av mig. Det var Nättinen.
(Jr om någon inte förstod)