Tråden om #47 Miska Siikonen

Välkommen Miska!
hv71.se/article/l9miakkmf-3 … r-for-hv71

Kokkonen-kopia? Han verkar vara stor och inte göra så många poäng.
Hult säger ”En kraftfull forward”, vågar man hoppas på en Tyrväinen-kopia? Vi behöver den typen av brutal spelare. Ser att Siikonen har gjort färre poäng än Tyrväinen i finska ligan.

Känns lite “jaha” över det hela.

Överaska oss positivt nu Miska!

1 gillning

Man ska ha i åtanke att JYP gått skräp likt Hv71.
Risken är att Siikonen inte har det bästa självförtroendet. Men förhoppningsvis kan han släppa det i om att han byter klubb.

Gött att äntligen få en finne i laget! Hoppas har har riktig sisu i sig som kan smitta av sig.

Hult slänger sig dessutom med ordet “ledande”. Det är inte bra.

Jag tycker synd om Miska som nu blir föremål för onaturligt mycket granskning, en position han själv inte satt sig i, utan det är Hult som återigen bäddar för en flopp-upplevelse.

Men Miska, jag hoppas du kommer upp i den nivå du själv känner dig stolt över och kan acceptera att kritiken som kommer komma, även om du själv är nöjd, inte kommer vara ditt fel utan Hults.

Ge han en chans. Kan ju knappast bli sämre än vad det är i nuläget.

Välkommen till gänget!

Ändå lite intressant att se reaktionerna på folk överlag. Ingen är överlycklig men ingen spyr galla heller. Mellanmjölk helt enkelt och detta är den spets vi väntat på sen december…

Exakt. Ser folk knorra i sociala medier om att nyförvärv ”som vanligt sågas innan de ens gjort en match i HV-tröjan”.

Känns som snudd på varenda HV-fan tar emot Siikonen (aah, det är så han heter) med öppna armar med tanke på läget. Den frustration som uttrycks, från bland annat mig, handlar väl i stället om Hult och att man förväntar sig att det inte börjar och slutar med Siikonen (skönt namn ändå).

Japp, jag tycker folk reagerar sunt. De gillar finnar, de gillar en person, som om det stämmer, är rejäl i alla situationer. En sådan spelare kan på sikt bli en kultförklarad doldis likt Andreas Falk.

Så det är ju därför detta är så olyckligt. Om han är den sista biten innan detta avgörs så kommer han att bli sedd av många som hults lösning på problemet, och blir han inte det, utan istället har mer Andreas Falk-lik utveckling och påverkan, ja då kommer han att felaktigt få för mycket negativt fokus. Så blir det när man basunerar ut “landslagsmässig” och “ledande” i pressinformation och intervjuer, för en kille som ser högst medelmåttig ut för tillfället. OBS att medelmåttig är bättre än vad HV är idag, så det kommer troligen bli en positiv effekt.

Nu hoppas jag naturligtvis, som med alla som kommer hit, att det blir kanon-succe och att killen snittar tre poäng per match resterande tid denna säsong.

Men vad jag hoppas och tror är två skilda grejor. Min bedömning av en persons insats är inte baserad på vad jag hoppas på. Det borde det inte vara för någon.

Har en kontakt i Finland som läst av JYPs forum och det är många sura miner över förlusten av Siikonen. Denna spelare kan nog betyda mer än poängen han tillfört. Jag hoppas det iallafall.

Jag frågade ett par vänner i Helsinki. De säger att Siikonen är bra, riktigt stark på puck. Lite av en Jesse Joensuu light som kämpar stenhårt och skyddar pucken bra. Jag tycker detta känns som en bra värvning. Vi saknar lite av den här typen av spelare som gör skitjobbet men fortfarande har skills. Speciellt då Önerud och Kokkonen är helt under isen.

Nytt nummer… igen…

Nytt nummer men inte nya byxor…

:slight_smile:

Underbar intervju i HVTV, man får direkt ett ökat hopp när man hör knaggliga finsk-klingande svar på Freijds frågor :smiley:

[url]https://www.hv71.se/article/ymk9akknz-3iaijd/miska-siikonen-underbart-att-vara-har[/url]

Man ska inte döma ut på förhand, men såhär säger Sanny:

… Referens: Miska Siikonen, HV71

Jag jagade tidigt i veckan på finländaren Miska Siikonen, som HV71 skrev kontrakt med. Under förmiddagen, innan han presenterades som nyförvärv i Jönköping, så tog jag lite referenser via ett par kontakter i Finland som har god koll. För HV71:s skull får vi onekligen hoppas att de referenserna inte stämmer, för det var inte speciellt goda vitsord. ”En okej defensiv center, men inte mycket mer”, ”Jag tycker han är lite trög på skridskorna”, ”Det verkar som att HV har panik”, ”Han är okej, men för att vara import tycker jag man ska sticka ut mer”.

Ja, där har ni några av referenserna jag fick. HV71 har varit aktiva i veckan för övrigt.

Nu var det förvisso Svensson som sade detta, men det ligger väl i linje med vad vi redan listat ut här på forumet. En breddspelare, kanske som bäst en slitvarg som kan bli populär pga andra saker än spetskompetens.

Inte en spelare som själv kommer hjälpa hv klara sig kvar i SHL.

Näe det är kanske inget fel på Miska men det är just timingen på värvningen.
Nästa år som en billigare ersättare till Axel absolut, den hade jag förstått…

Men nu när vi behöver en vass FW och back så kommer han ihop med en riktigt bra center Illomäki, sjukt lustigt

Holmström Siikonen och C Sandberg känns ju som liknande centers, slöa och inga poängsprutor

Med den stora skillnaden att Holmström är god för 20 poäng och Sandberg 5…

Jag håller tummar och tår för att Siikonen är precis vad HV behöver. Tycker dock fortfarande att det kanske inte var en fjärdecenter vi behövde i första hand.

Miska är inte en fjärdecenter i HV men kan ju vara att man vill matcha han lugnt första matchen. Han måste ju ställa om lite från Liiga och sånt.

Miska kommer bli ruskigt nyttig för vårat kära Hv71!! Fortsätt kämpa Miska!!