Tråden om #49 Axel Eidstedt

Man kan ju säga till en spelare att du får två alternativ, antingen får du sitta på bänken hela säsongen eller så kan du be din agent leta efter ett nytt lag. Självklart kan kluben inte riva ett kontrakt hursomhelst men det ligger i spelarens intresse att vara i en klubb där denne får spela. Därav ett såkallat “gemensamt beslut” när en spelare lämnar.

Förövrigt håller jag med om att jag hellre sett Eidstedt på isen nu även om jag inte riktigt tycker O’Byrne varit fullt så usel som många här säger. Inte direkt bra men inte heller helt genomusel.

Tycker precis som er andra att Axel varit outstanding defensivt men även stabil med pucken. Chansar aldrig utan spelar alltid så enkelt som möjligt. Går för Björne varje gång tycker jag.

Tror det är viktigt att han får vara kvar om han vill till slutspelet, när han inte kan komma tillbaka efter den 15 feb. Ingen vet hur skador uppkommer eller avstängningar, lite klubbegoistiskt men han tillhör truppen med vad det innebär. Bättre att bli utlånad till hösten ifall han inte får en ordinarie plats. Har för mig att Pilot gjorde en bra slutsäsong som gav honom en ordinarie plats.(Eller var det Emil J?)

Jo förvisso, jag tänker mer att denna säsongen ändå inte kommer sluta i mer än kvartsfinal och ser det som att satsa mer inför nästa istället.

Samma fråga som med Erik A, någon som vet (eller tror sig veta) hur HV resonerar kring Axel?

Precis som Erik tycker jag att Axel är en perfekt spelare att ha i truppen, egenfostrad, hårdjobbande och relativt billigt. Skulle gärna se honom i ett tredjepar med Torp om nåt år, bra shutdownpar som kan ta mycket speltid i BP. Sen tror jag tyvärr att Axels situation är väldigt beroende av om man lyckas göra sig av O´Byrne, gör man det är för mig givet att förlänga hans kontrakt!

Axel behöver speltid, frågan är om han vill skriva kontrakt för att bli utlånad?

Axel har gjort en klart godkänd säsong där skador tyvärr förstörde slutspurten.
Jag tycker att Axel är ett hett framtidslöfte och jag ser därför gärna att han stannar i HV71’s organisation.
Axel behöver dock istid för att utvecklas och jag tycker därför att en utlåning till ett HA-lag hade varit perfekt.
Ungefär likt man gjorde med Erik Andersson förra (14/15) säsongen. Frågan är dock vad Axel vill.
Axel är en spelartyp som vi för tillfället saknar. En defensiv back som är stark och tuff i det fysiska.
Nu när HV71 även troligen går skilda vägar med Jere Karalahti, och möjligen O’Byrne, så blir Axel extra viktig.
Lämnar Emil Johansson också så öppnar det sig plötsligt en plats för Axel som femte back (tredje backpar).
Rent ekonomiskt så är det nog även en väldigt bra affär för HV71.

Men då får han ju se till att öka farten något på grillorna för där hänger han inte med, samt rätt kass spelförståelse

Självfallet måste han utveckla vissa delar i sitt spel, precis som alla andra spelare.
Skridskoåkningen är absolut något han måste arbeta på. För att förbättra spelförståelsen så finns det, enligt mig, enbart en sak man kan gör och det är att spela matcher. Ytterligare en orsak till varför en utlåning till ett HA-lag kan vara bra.

Jag tycker som du men det tyckte tydligen inte J och J. Lite synd då jag tror han hade gjort det bra som en defensiv back pjäs i 3:e backpar men i slutändan kanske det här blir bättre för båda parter. Inte omöjligt att nått annat SHL lag plockar upp honom annars blir det nog allsvenskan där han kommer få mycket förtroende och alla chanser att uttvecklas. Lycka till Axel!!

Kanske svårt att hitta en plats för Axel i HVs kanske gråaste backuppsättning sedan mannaminne, men jag tror det är ett misstag att släppa honom. Har egentligen aldrig förstått varför man inte släppt fram honom mer? Han är ju både rörlig för sin storlek, tuff och rejäl samtidigt som han är kapabel till att slå ett åtminstone hyfsat förstapass. Redan idag en habil defensiv back med SHL-mått mätt. Dessutom fortfarande väldigt ung och utvecklingsbar. Tror vi kan ha ett nytt Lex Welch-fall på halsen.

Hörde nåt rykte för nåt år sedan att han tidigt bestämt sig för att dra till Nordamerika? Kanske därför man inte verkar satsat på honom fullt ut? Nu tycker jag att Christoffer Persson i nuläget är en bättre spelare, men jag tror Eidstedt kan växa fram till en riktig försvarsgeneral om han får förtroende och istid. Därav tycker jag det är tråkigt att han lämnar HV71.

Samtidigt, hans kontrakt i MoDo är på en säsong.
En säsong med mycket speltid/förtroende i Allsvenskan kanske är bästa alternativet för honom.
Som du säger, det känns lite som att vi har andra spelare som spelar samma roll bättre än Eidstedt i nuläget, så jag tror det kan bli bra för honom.

Framtiden får utvisa hur det går, men gör han bra ifrån sig i MoDo och utvecklas skulle jag inte ha något emot att han kommer tillbaka.