Tråden om #5 Filip Ahl

Med som extraspelare ikväll. Han verkar sitta inne med både speed och tyngd. Häftig mix! Hoppas det blir några byten.

Överstyvt, lycka till lillgrabben!

Yngste spelaren någonsin att representera HV71 i högsta serien :slight_smile: Om han spelar :wink:

sverigesradio.se/sida/artikel.as … el=5764668

Ska bli grymt kul att se “Bosse Jr”! :slight_smile:

Kul att han fick istid, viktig erfarenhet för att veta vad som krävs för att ta en ordinarie tröja. Myste lagom när han brottade/tryckte ner FBKs framtida lagkapten (tror jag) och han kom verkligen ingenstans stackars Nygren :slight_smile:

Man förstår varför Nygren inte lyckades ta en plats i Montreal. Han blir nedbrottad av en 16 åring…

Efter en sådan här match är det givet att uttrycka följande: Öööööööööverstyyyyyyvt, HV

Dels för att HV71 fortsätter att fira stora triumfer med den nya tränarkonstellationen Torgny Bendelin/Anders Olsson. Anssi Salmelas segermål fram till 4–3 i förlängningen mot Färjestad betyder att HV fortsätter klättra uppåt i serien.
Dels för att de fortsätter att släppa fram ungdomarna. På torsdagen var det dags Filip Ahl, son till gamle målvaktshjälten Bosse Ahl, att få chansen.
Jag tror att det var många HV-supportrar som ryste lite extra när de fick höra att en Ahl skulle göra debut i seniorsammanhang i HV. Han gjorde det som den yngste någonsin för HV71 i SHL och elitseriesammanhang.
Pappa Bosse var den store hjälten i det HV71 som tog föreningens första SM-guld någonsin 1995. Bosse var under stora delar av säsongen reservmålvakt bakom Peter Åslin i serien, men när slutspelet började blev han förstemålvakt. Han såg till att HV vann den berömda ”skrattmatchen” mot Djurgården med 4–0 i matcher. Djurgården var storfavorit, men Ahl ville annat och stängde igen i målet. Sedan fortsatte han storspela och HV tog guldet efter 3–2 i matcher mot Brynäs. Det var efter den vinsten Bosse Ahls ”öööööööverstyyyyyvt” blev ett begrepp.
Det där är något som säkert unge Ahl också skulle vilja vara med om. Han visade mot Färjestad att det finns talang och det bästa med Torgny Bendelin och Anders Olsson är att de skiter fullständigt i hur gamla spelarna är. De bästa får spela, även om de är unga och jämförs med ärrade NHL och AHL-veteraner. Ett helt riktigt tänk och det är skillnaden nu jämfört med Ulf Dahlén som huvudtränare.

Källa: Jönköpings-Posten

Citiat Chris Härenstam (tror de va han men kom ej ihåg) i Hockeykväll “Det är bara han och Zlatan som pratar om sig själv i tredje person”

Har skrivit 2-årskontrakt med Hv 71.
Helt överstyvt!

hv71.se/artikel/66803/

Grattis och Välkommen till A-truppen Filip

jnytt.se/hv71-har-gjort-klar … ardstalang

Det känns helt överstyvt och är naturligtvis roligt att HV71 tror på mig. Jag fick känna på hetluften i SHL under förra säsongen och känner mig motiverad och redo för att ta nästa steg, säger Filip Ahl.”

Precis som far sin! :wink:

Alltså… :laughing: :laughing:

2015 NHL Draft
2015 NHL Combine invites
Friday, 05.29.2015 / 3:00 AM / 2015 NHL Draft
NHL.com

Region First Name Last Name Team League Pos Height Weight
ITL FILIP AHL HV 71 JR. SWEDEN-JR. LW 6’ 3.25" 211

Så spännande! :smiley:

Någon som kan säga mig vad som är storheten med den här killen är (ja, förutom det faktum att han är stor). Verkar ha ett ego i klass med Fiala, men bidrar inte det minsta på isen.

Inte alls imponerad och ser gärna en utlåning så snart som möjligt.

Håller faktiskt med.
Har hittills inte sett något jag är imponerad av från Ahl.
Nu har han inte gjort så mycket misstag heller, vilket såklart är bra. Men knappast imponerande.

Någon som är insatt får gärna beskriva hans främsta styrkor på isen.

Instämmer också. Han är långsam, klumpig och oteknisk. Det värsta är att han är väldigt alibi, dvs svänger ifrån situationer och slarvar i det defensiva arbetet. Tror han skulle må bäst av att enbart spela juniorhockey.

Han är släkt med mig, det borde räcka som “storhet”, eller?

Filip måste stäppa upp för att behålla sin plats när skade helvetet blir bättre. Filip är inte den speltypen heller som passar i en fjärde femma, men han måste stäppa upp för att ta sig ifrån 4 femman. När skade problemet är löst tyker jag en utlåning te allsvenskan vore bra för Filips utveckling men hur tar Filip det? Drar han te AHL nästa år tack vare det? Elr han kanske drar dit iallafall. De finns mycke hockey i killen men tyvärr är 4 femman inte hans spelstil.

Se till att banka lite jävlar anamma i pojken! :mrgreen:

Nja, jag har aldrig träffat kisen, jag har inte träffat den delen av familjen på 20 år, typ. Men vi delar rätt färska gener. Det måste betyda något stort!