Tråden om #5 Victor Sjöholm

Så otroligt välförtjänt!

Helt ärligt är det lite konstigt att Andrae får chansen borta i mordamerika före sjöholm. Sjöholm rankar jag nog högre, visst Emil gör fler poäng m n slarvar mycket mer. Jag tror aldrig jag sett Sjöholm ta ett felbeslut!

1 gillning

Då har du sett för lite matcher. :wink:

Men håller med generellt. Stabilare totalt sett.

Nej jag har sett alla matcher och kan inte minnas att han slarvat nånting. Emil Andrae däremot tyckte jag blev mycket sämre efter att han lagt på sig en massa kilon.

Om du kollat det jag senast länkat gällande Andrea och Brännström, hur de analyserar och tittar på spelares prestationer samt “nytta” så ser du att de har en rätt annorlunda (och mer “sofistikerad”) syn på hur de presterar än vi bonna-fans här som mest gapar om att Emil gör felpass. De ser inte enbart till vad prestationen är just nu utan i ljuset av framtiden och vilka delar som går att förädla vs vilka delar som är förevigt skadat. I detta ljus så ser man andra grejor än det vi tittar på här, vilket mest, om vi skall vara ärliga, är magreaktioner när något inte går som vi soffcoacher vill.

TLDR: de ser potentialen i en topp-back i NHL med specifika/unika framtida spetsegenskaper.

Tillägg för att kränga upp denna bussen på ON topic-vägen: De kommer nog titta närmare på Victor nu när han gör internationell debut… med “de” syftar jag på scouter på denna sida pölen

2 gillningar

Någon som vet hur mycket istid sjöholm fick?

1 gillning

Sjöholm blev alltså till min stora förvåning inte draftad, trodde det var givet att han skulle gå i rond 3-5 men det blev alltså inget, inte ens nån som ville chansa i rond sju, en ordinarie shl-back…oförklarligt.

Hur kan nhl scouterna ha missat hans fina säsong?

Han var ju nästan vår bäste tvåvägsback andra halvan av säsongen.

Visst hade han även bäst +/- av våra backar?

1 gillning

Det hade han.

Jepp, bäst +/- i hela laget med plus 14.

Han behöver ju inte draftas, han kan ju skriva på som free agent. Sannolikt kommer han få erbjudanden, så risken att han försvinner ska man definitivt räkna med.

Jo det finns ju alltid den risken, men förvånad att inget lag vill låsa upp rättigheterna till honom några år framåt.

Debuterade i tre kronor också*

Sjöholm är så liten att det lär krävas att han blir en extremt skicklig offensiv back för en NHL-chans. Sedan kanske han vill harva ett år eller två i AHL för upplevelsen men om jag var han skulle jag sikta på NLA. Å andra sidan kanske den där skräptiden i AHL höjer marknadsvärdet en hel del.

Sjöholm är hur bra som helst defensivt, storlek är överskattat.

Sjöholm fick årets träningspris. Han kommer bli otroligt viktig i år!

Han verkar även ha bestämt sig för att bli PP-back. Sjukt mycket dragningar i offensiv zon - som Andrae med skillnaden att dragningarna gick hem :smiley:
Dessutom snyggaste straffen.
Ska bli kul att följa honom och hans utveckling i år.

9 gillningar

Jag vet inte om Victor lider lite av att spela i ett backpar tillsammans med Kalle, som har haft en tuff säsongsinledning, men jag tycker inte riktigt Victor kommit upp i nivå. Visst det fysiska spelet är som alltid exemplariskt men det finns mycket att önska i det övriga spelet.

Det är möjligt att pressen på Victor blivit lite väl stor. Han var förra året en positiv överraskning som ingen riktigt räknade med. I år så har han varit en av, om inte den mest, hypade spelaren på försäsongen. Många förväntade/förväntar sig att han ska ta stora kliv och bli något av en försvarsgeneral. Säsongen är fortfarande i sin linda, och hans backpartner har inte gjort livet lätt för Victor, men det finns mer att önska. Kanske hade han mått bra av att spela tillsammans med Strålman när Kaski är tillbaka?

Nardella-Strålman
Seppälä-Sjöholm
Maalahti/Strandell-Kaski

Ge Sjöholm rollen av städare igen. Seppälä vill gärna sticka iväg lite på samma sätt som Andrae så då slipper Sjöholm det ansvaret.

Tänker att vi inte behöver ge Kaski 20+ minuter per match när han precis kommit tillbaka även om är vår bästa back. Det är förhoppningsvis en lång säsong (med slutspel).

Är det inte bättre att sätta Kaski med Seppälä eller Sjöholm så man kan låta Kaski få ta en mer offensiv roll. Skulle säga att Kaski inte kan ta en lika stor offensiv roll om man sätter han med Strandell eller Maalahti som inte har börjat så bra defensivt hittills.