Tråden om #51 Andy Miele (A)

Instämmer. Alltid lätt att ge sig på de tilltänkta stjärnorna. Ett mönster man ser hos supportrar år efter år. När toppspelarna inte levererar efter förväntan heter det ofta att de är loja och oengagerade osv osv. Så var det med Ullström, Almquist med flera med flera. Ibland stämmer det, ibland stämmer det inte. Men att det alltid är så, nä, det ligger nog mer på supportrarnas förväntningar än spelarna ifråga.

Att Miele inte är en förstacenter, att han förmodligen inte bör förlängas med (dock inte helt främmande för att se honom som andracenter) är en sak.

Men som diskuterats tidigare. Det är skillnad på våra ”toppspelare” det här året jämfört med 20/21. När produktionen uteblir bidrar de med annat. Att täcka puck med huvudet är en sådan sak.

Sen är det klart att jag förväntar mig mer. Men vi är inte i ett läge att vi kan göra oss av med Miele, och med det hans rutin och kvaliteter. Tror och hoppas som du Farzan, att Petersson och Miele kommer hitta varandra mer och mer. Tycker också det sett bättre ut sen de fått in Lenc bredvid sig.

Han blandar och ger - i offensiv zon gör han vissa matcher flera bra grejer.

För tre matcher sedan hade jag för mig att han var en av dem som mest luckrade upp motståndarförsvaret.

Ibland slarvar han dock i farliga lägen som kan ge kontringar eller värre.

Håller dock med övriga att just nu kan man inte avvara honom .

Sanny Lindström sa vid något mål att typ “Lenc hamnar fel och Miele gör inte hemjobbet - vilket han aldrig gör”.

Märkligt av Sanny att slänga ur sig något sådant. Han brukar vara mer nyanserad och avvägd i sina kommentarer. Här var han helt ute och cyklade vilket måste bero på fördomar. Kanske beror det på att Miele alltid dribblar när han har puck så att man lätt kan få för sig att han är en lyxlirare som inte arbetar?

Men generellt gör Miele hemjobbet riktigt bra. Ofta är han högt upp och checkar för att sedan tokköra tillbaka konstant störa sin gubbe hela vägen hem. Han är t.o.m. ofta lite för agressiv med klubban och drar på sig en och annan lite onödigt utvisning - men genom att han ständigt ligger på gränsen får han också ofta motståndaren att tappa pucken. Inte sällan är han första forward tillbaka och störa motståndaren vid vår blålinje så backarna kan plocka av dem pucken.

(I den aktuella situationen där Sanny gnällde var det en nyanländ Lenc som hamnade på mellanhand i egen försvarzon. Lenc skulle gått ut mot första gubbe på kanten och backarna ta andra och tredje gubben. Men då Lenc inte gjorde det första vågade inte backen släppa första gubben och tredje gubbe blev fri i slottet. Miele som checkat högst upp i banan höll koll på fjärde gubben. Finns ingen anledning att tokåka hemåt och lämna den spelare som man markerar ren uppe i banan. Då riskerar ju den backen bli helt ren vid blålinjen.)

Tidigare idag tog jag del av intressant information angående Miele. En bekant till mig som har kontakt med Tedenby genom familj hade genom nämnd fått en del info till sig. Han berättade att stämningen mellan Miele och Tommy inte skall vara den bästa. Enligt honom ska det vara problem på åtminstone träningar där överenskommelse mellan Andy och Tommy stundtals är obefintlig. Detta är inte något jag har sett med egna ögon, så jag kan inte heller bekräfta det. Vet inte om någon här inne sett något från tex träningar som skulle peka på att det stämmer. Vidare ska det finnas ett antal spelare i laget som säger sig uppleva att läget är så ansträngt att tankar på att riva kontrakt kan börja bubbla upp förutsatt att man hittar en åtminstone likvärdig spelare och att läget inte förbättrats mellan de två. Kort sagt upplevs inifrån att Miele är i en långt ifrån optimal sits och att han skulle hänga lite löst.

Hur länge detta pågått är inte vid min kännedom, vet bara att det är pågående och att läget mellan de två är ganska ansträngt. Ska inte spekulera om vad som kommer ske eller inte, för det har iaf inte jag en blekaste aning om.

1 gillning

Låter inte bra om det stämmer.

Vore intressant att höra om exempelvis @Zico noterat något.

1 gillning

Stick då din tönt.

1 gillning

Hört ungefär samma “skvaller” innan Jul från fd spelare med Tröjan i taket.
“energitjuv” “glidare” osv.
Ser ju ut som det stämde rätt bra.

Nubben dementerar att Miele är på väg bort.

Stämmer det att Andy Miele är på väg bort?

– Nej, det gör det inte. Men i dag såg det ut så här och till torsdagens match får vi se, säger HV:s sportchef Kent Norberg till JP/Jnytt strax efter Timråmatchen.

Så Andy Miele är inte borträknad för HV71?

– Nej, nej.”

Vi får väl snart se vad som är sant och vad som är hittepå.

Lite skumt ändå detta med Miele och måste ju vara en extrem belastning för laget om även nya coacher petar honom utan att ens ha tränat honom, endast en matchvärmning.

Lindbom har ju i och för sig varit med på lite träningar och även en match tidigare samt fått en troligen inte alltför positiv feedback från S & S. Sen har ju båda troligen sett alla matcher live eller på TV och bildat sig en uppfattning.

Jag kan förstå att det skurit sig med S & S och att de valt att peta honom och markera, troligen också helt korrekt.

När det nu är nya coacher på plats, räknar inte in Challe tyvärr, så brukar de köra som tidigare och ge alla chansen till en nystart och ett blankt papper.

Då de valde att ändra om väldigt mycket i laget i övrigt men satte Miele utanför helt så borde det betyda att Miele gjort sig omöjlig överallt.

Sen går då Nubben ut och i stort sett dementerar allting vilket blir konstigt. Borde betyda att Pelle och Lindbom är beredda att ge honom chansen trots allt.

Annars ytterligare en helt ologisk vändning i det nygamla cirkus HV som rullar på. Nubben verkar vilja återta huvudrollen som han tappade för en kort stund i den cirkusen.

Spännande hur som helst att se hur allt utvecklas närmaste dagarna. Miele delar verkligen supporterskaran på ett sätt som även Foppa gör pga extremt stor skillnad emellan de starka kontra svaga delarna i deras spel.

Vad jag sett i senaste matcherna så får han inte mycket uträttat alls. Han är inte en spelar-typ som man lutar sig mot när det går dåligt och det var väl därför Tommy tappade tålamodet. I ett bra lag hade han säkert gjort mer poäng hade hyllats. I HV får han inget uträttat för han driver inget spel och är svag i närkamperna.

Sen fick han spela nu då vi har Önerud borta. Kanske också att nya tränarna vill ge han lite förtroende.

Miele troligen med idag också. Möjligen att man ville markera och se hur han tar det. Miele har ju offensiv skill som få andra i laget kan matcha (är väll Foppa och AP).

För oss vanliga så är det svårt att se exakt vad han gör fel defensivt. För vi vet inte exakt var de ska ligga i positionerna. Men vad som är tydligt är att Miele ibland kan vara lite givmild med pucken och spela nonchalant i egen zon.

Sedan kan man bara lita på Zico som ser träningarna. När han säger att Miele tar energi från gruppen så låter det illa. Man trodde att Miele hade växt upp, han var ju kapten för USAs OS lag och belönades med ett A i HV. Hela denna soppa känns underlig. Jag tror det hade varit bättre att bryta med Miele om det skurit sig med ledningen och/eller lagkamrater. Ingen tjänar på att ha honom kvar i det läget även om han gör en del poäng.

Foppa har varit kallare än en insjögädda under januari månad i Kiruna senaste tiden, senast han såg bra ut var väl i slutet av december. Tycker Miele och Petersson har varit klart bäst bortsett från LaSläggia, synd att Miele såg helt obrydd ut förra matchen bara.

1 gillning

Foppa är ett svårt case. Man vet inte riktigt hur kausalasambandet går där. Har Foppa varit under isen för att han har dåliga kedjekamrater. Eller har han hamnat längre ner i hierarkin med dåliga kedjekamrater för att han varit dålig. Men det känns som att Foppas trend är uppåtgående och Mieles nedåtgående.

Miele verkar ju tyvärr vara en legoknäckt vilket Foppa inte är. Jag gillar Miele som hockeyspelare men kan för lite om hans persona. Han verkar ju tyvärr inte vara en lagspelare och det kan vara fatalt för ett lag i motgång som många varit inne på. Däremot skulle Miele säkert kunna gå in i Frölunda och snitta över 1p/match, men inte i ett lag som HV där man behöver lagspelare just nu.

Miele sitter ju dessutom på en av truppens högre löner. Jag tror man kan få in någon som gör det lika bra poängmässigt (typ 0.6p/match) och dessutom kommer till jobbet varje dag istället för att sprida dålig energi.

1 gillning

Varit grym sedan tränarbytet. Ser gärna ett år till på Andy!

Det är väl det där då om hur han funkar i motgång. Lite blandade känslor känner jag. Beror på vad tränarna ser i det stora perspektivet.

Han har gått ner till -7 i totala statistiken nu. Vill minnas att han låg på runt -15 innan coachbytet?

Jag kollade lite snabbt på statistiken sedan tränarbytet för Miele.
Han är +6 sedan dess, så han (och hela hans formation) har ju kommit igång väldigt bra.

känns som att tränarbytet påverkat många spelare positivt, inklusive Miele. Tror att TS hämmade hans sätt att spela

Miele har varit vår poängbästa spelare sedan tränarbytet. Visst, det rör sig om en femtedel av säsongen, därinnan var han ju knappt godkänd, men tycker ändå det finns något här.

Förlängning borde absolut vara aktuellt, förutsatt HV håller sig kvar.

Frågan är vad han kostar? Känns som en dyr spelare.