Tråden om #51 Marc Zanetti

Nu måste vår ny/gamla back få en egen tråd.

Känslan är att han är på väg in i HVs spelsystem mer och mer och det kan bli riktigt bra det här.

Säsongen 15/16 stod han för 6 mål och 9 ass i Brynäs och 16/17 6 ass. Nu har han chansen till en nystart i HV och det skulle inte förvåna mig om poängen börjar trilla in igen.

Jag hade gärna sett en bättre ersättare till Berglund. Marknaden kanske var så pass tunn att det var detta som fanns.

Håller med. Tycker man borde haft mer is i magen! Med Elliott i laget klarar man sig ett tag så länge vi inte blir överdrivet skadeskjutna, och skulle då kunna lägga pengar på en spetsförstärkning precis innan slutspelet, likt Lehtonen förra året. Dock räknar jag med att Zanetti är väldigt billig, annars förstår jag inte detta överhuvudtaget.

Välkommen till HV71 Marc.

Ytterell och Berglund ut - Elliot och Zanetti in… förhoppningsvis åtminstone ett nollsummespel… sett för lite av Elliot för att kunna ge en nyanserad åsikt.

Zanetti är åtminstone minst lika bra som Ytterell i egen zon…0

Mja, jag hade hoppats på något annat. Har inte haft möjlighet att se alla matcher nu när han varit med men han har väl gjort det helt okej. Men kunde man inte haft mer is i magen?

Uppsidan är väl som tidigare nämnt, prislappen.

Förstår inte vad folk är ute efter? Zanetti har varit riktigt stabil dom 4 matcherna han spelat. Första matchen spelade han över 21 min o gjorde de bra. Tror även han kan ta ytterligare kliv under Rahm.

Att vi får behålla zanetti tycker jag är kanon. Personligen tror jag Brynäs kommer vara dom stora förlorarna i denna affär.
Pratat med en del brynäsfans och när han kom dit från Oskarshamn för 2 säsonger sen så var han grym. O en av Brynäs bästa backar och var älskad. Nu ville dom bli av med honom. Folk glömmer fort.

Folk verkar tro att hv skall värva nån i Erik Karlssons klass känns de som. Eftersom detta givetvis ej kommer ske så tycker jag detta är en kanonvärvning.

Jag som är tveksam till denna värvning förväntar mig såklart inte nån Erik Karlsson, det tror jag verkligen inte att någon tror. Det enda jag hade hoppats på var att HV skulle ha lite mer is i magen. Med Elliott in laget kan vi formera följande backuppställning:

Pilut - Elliott
Jaakola - Reese
Persson - Brännström
Cederholm - och om vi vill även Hedberg som gjorde en del riktigt stabila insatser, till exempel mot Växjö.

I och med detta anser jag att vi inte är i behov av backar för tillfället. Istället hade jag hoppats att man hade väntat ut att fylla den sista backplatsen tills något hett kom upp på marknaden (Obs inte Erik Karlsson eller annan NHL back då absolut ALLA förstår att et är orimligt), typ som vi fick in Lehtonen förra säsongen, som var en starkt bidragande faktor till SM-guldet. Jag ser inte riktigt vilken funktion Zanetti fyller då vi redan har 6 (7 om vi räknar Cederholm) backar som “Spelar stabilt och gör det bra”. Ska vi spendera pengar ska det vara på något som gör skillnad anser jag.

Så nej, förväntade mig inte Erik Karlsson, bara en dum kommentar att tro att någon gör det, men bara därför betyder det inte att jag tycker att et var smart att ta in Zanetti, känns som bredd vilket jag redan tycker vi har på backsidan och därav anser jag att det hade varit smartare att vänta ut marknaden och plocka någon närmre slutspel som faktiskt kan göra skillnad, alternativt plocka in någon om vi verkligen behöver om vi åker på mycket skador i framtiden.

Hoppas såklart att jag har fel och att Zanetti blir en spetsback men av vad jag sett hittills är han en fullt godkänd breddspelare, vilket jag inte anser att vi är i behov av för tillfället.

Naturligtvis en överdrift av mig att skriva att nån vill ha in en Erik Karlsson, jag trodde alla förstod att jag skrev de med glimten i ögat.

Jag tycker tvärtom att de var rätt beslut att ta in en till back nu. ( utöver Elliot).Vi har ändå 2 ordinarie backar borta resten av säsongen och cederholm håller tyvärr inte på shl nivå enligt mig. När de då fanns en back i zanettis kaliber att tillgå så var de enligt mig inget att tveka på.

Förstår att vi inte är överrens här. Men en sak är vi nog överrens om, att vi måste ha en av shls starkaste backsida just nu. Nu skall de bara visa sig på isen också.

Jag tror också han kommer att kunna utvecklas under Rahm, som jag anser är Sveriges kanske bästa backtränare. Och det kan nog bli bra det här ändå. Men skepsisen mot honom kommer inte så mycket från att ha hoppats på en riktig stjärnvärvning utan snarare på grund av vad jag hört. Har också en del polare som håller på Brynäs och allt jag har hört senaste typ 1,5 säsongerna är, milt sagt, inte positivt. Bra första delen av sin första säsong och sedan stabilt dalande prestation, vilket iofs hela laget gjorde den säsongen och det var den egentliga källan till frustrationen när en hackkykling skulle hittas.

Håller med om skeptiskheten. Han har inte varit överdrivet bra sista åren i Brynäs. Men inte dirket dålig heller. Hyfsat +/- förra säsongen på 11 och helt ok med speltid. Dock sämre i slutspelet.

Jag förväntar mig inget mer än att vi får stabilt defensivt spel och jag tycker det sett ok ut så här långt. Det viktigaste är att kommer in rätt i laget och i spelfilosofin. Det har han ju uppenbarligen gjort eftersom man valt att behålla honom.

Absolut håller med om att vi har en stark backsida och tror inte Zanetti kommer göra bort sig överhuvudtaget, men hoppades väl egentligen bara att vi skulle vänta med att fylla den platsen till dåd et finns nått riktigt intressant på marknaden typ efter jul någon gång, men å andra sidan kan jag ah helt fel och du ha helt rätt och Zanetti blommar ut till en spetsspelare, och då får jag käka upp allt detta. Vi får se hur det blir helt enkelt :slight_smile:

Välkommen till HV71. :stuck_out_tongue:

Går inte att jämföra med Berglunds enorma arbetskapacitet och framåtanda - både på och utanför isen.

Nu är det Marc Zanetti som gäller och är tveksam till denna förlängningen.

Vi har signat Zanetti på ett låneavtal med Brynäs. Hittar vi något bättre kan vi väl bara avbryta lånet?

Troligtvis är vi bundna att betala hans lön resten av säsongen. Men även om det går så skulle det nog bli svårt att få till fler lån i framtiden om vi agerar så.

Man måste ändå säga att Zanetti har varit ett riktigt fynd hittills. han jobbar hårt i varje match till en ganska rimligt låg kostnad:

Jag var riktigt skeptisk när Zanetti anlände. Men jag tycker han spelar stabilt och efter sina resurser. Han kan nog bli värdefull i slutspelet, när matcherna blir mer täta.

Zanetti lämnade ett Brynäs i kris. Där platsade han inte ens. Nu är Brynäs, trots sin usla start, snart förbi HV. Tillfälligheter?

Det var ganska väntat, och logiskt, att Marc inte fick förlängt med HV71. Han var alldeles för svajig i det defensiva och framförallt markerings- och positionsspelet. Samtidigt så var det jävligt surt för jag gillar verkligen Marc och hans karaktär. En riktig lagspelare som verkligen gav allting, oavsett vad. Det spelade ingen roll om det stod 5-0, 0-5 eller 1-1 på tavlan. Marc åkte runt som en jävla dåre på isen och tacklade, slängde sig med huvudet först för att täcka skott och var allmänt älskvärd. Nu har jag aldrig träffat Marc personligen men han verkar vara en väldigt sympatisk person som alltid står upp för sina lagkamrater på isen. En Kristofer Berglund-kopia minus den defensiva säkerheten. En sak jag tycker är lite synd är att han inte fick chansen i PP. Säga vad man vill om Marc men en inställning av guld har han och ett skott som är så jävla hårt att ispojkarna får skrapa upp bruna ränder i motståndarmålvaktens målgård efter att Marc lossat bössan. Jävligt tråkigt att tvingas se Marc lämna HV71 men jag önskar Marc “The Bulldozer” Zanetti all lycka i framtiden.