Tråden om #51 Marcus Karlström

Marcus är en spelare jag noterade när jag “EP-scoutade” för någon vecka sedan så jag är inte helt förvånad över att vi kommer få se han i HV-tröjan om ett par månader. Då jag själv inte har full koll på Marcus, mer än att han varit bra de få matcher jag sett han spela i Almtuna, så har jag läst diverse artiklar, sett några intervjuer och hört mig för hos andra supportrar av HA-lag.

Den bilden jag har fått av Marcus är att han är en offensivt lagd back som, om än är en liten chansning, kan bli en väldigt bra 3-4:e back i HV71. Väldigt användbar i PP där han imponerade stort den senaste säsongen. Trots att han spelade i Almtuna, som hade HA’s 8:e bästa PP, så placerade han sig på en delad femte plats i HA’s PP-poängliga för backar med sina 14 (1+13) poäng. Att jämföra med Almtunas näst bästa PP-back som skrapade ihop 5 poäng (1+4). Marcus vann för övrigt interna poängligan, för backar, i Almtuna med 15 poängs marginal (31 poäng totalt) och placerade sig på en 5:e plats i hela HA’s poängliga för backar.
Bortsett ifrån inlånade NHL-spelaren Gustav Lindström så snittade Marcus mest istid i Almtuna med sina 21:37/match.

Marcus har haft en ganska krokig hockeyresa, framförallt när det var dags att ta steget från junior till senior. Spelat i många olika klubbar och ligor. Enligt han själv så var de ca tre säsongerna han tillbringade i HockeyEttan väldigt lärorika och bra för han då han där fick lära sig mycket kring det defensiva spelet. För att citera Marucs själv kring hans år i HockeyEttan;

Och det är väl just Marcus defensiva kvalitéer som jag är lite tveksam till. Det som gör mig lite tryggare på denna punkten är mannen som kommer stå bakom Marcus i vinter, Fredrik Stillman. En väldigt gedigen backcoach.
Marcus påminner lite om Alexander Ytterell, med undantag för att Marcus är mer en framspelare än skytt, vilket kan framkalla både ett och två orosmoln. Dock är jag överlag positiv till denna värvningen och tror att Marcus, med hjälp av Fredrik Stillman, kan utvecklas till en back som spelar enkelt defensivt och som framåt kan bidra med fina första pass och både en och två poäng i en andra PP-uppställning. Att förvänta sig 30+ poäng kommande säsong känns väldigt ambitiöst men Marcus kan säkert gå i god för 20-25 poäng. Det gäller också inte att glömma bort att det är i HockeyAllsvenskan HV71 spelar kommande säsong och att man därför också anpassar sina förväntningar på spelare och nyförvärv därefter. Med det sagt så ska det bli spännande att följa Marcus i håve-tröjan kommande säsong.

Välkommen Marcus!

Som jämförelse, SAIK tar in Filip Roos, med följande två säsonger i bagaget:

HockeyAllsvenskan 46 1 11 12
HockeyAllsvenskan 52 6 22 28

Att jämföra med Marcus:

HockeyAllsvenskan 48 2 9 11
HockeyAllsvenskan 51 4 27 31

Så i ljuset av att SAIK gör snarliga värvningar så skulle inte jag säga att detta är typiskt HV att chansa etc etc… alla gör det. Det som är viktigt är ju hur laget blir i totalen.

En typisk Hult-värvning där han tittar i poängligan vilka som har gjort det bra senaste säsongen. Frågan är om Hult ens har sett spelarna han värvar? Och som redan sagts, spelarna har endast en stark säsong poängmässigt bakom sig. Det blir en väldig chansning när man bygger ett lag på det sättet. Misslyckas han igen med lagbygget tror jag till och med Allsvenskan kan bli för tufft för oss. Nu vill jag se ett par erkänt duktiga och tjuriga grovjobbare som kanske inte öser in poäng men som man kan lita på gör sitt jobb kväll efter kväll. Vi vek ner oss för lätt och var alldeles för klena föregående säsong. Med det sagt, vill jag hälsa Marcus Karlström välkommen till vårt lag och jag hoppas du kommer att lyfta nivån på vårt backspel till högre höjder.

Nu tar dock ej Hult in någon om inte tränarna även vill ha spelaren. Tror tränarna har galet mkt säga till om. Sen är Lindbäck en grovjobbare som klarar göra mkt poäng med.

En liten fråga, har du själv sett Marcus spela?
Jag förutsätter det för det känns annars lite klumpigt att kritisera Johan för att ha gjort en “statistik-värvning” samtidigt som ditt uttalande/bedömning, som är något negativt antydande, är baserat på detsamma. Jag är långt ifrån någon som håller Hult om ryggen (hade i ärlighetens namn gärna sett han lämna föreningen senast igår) men är lite trött på folk som slänger ut sig uttryck som “Hult-värvning”, vilket i 9.5 av 10 fall är något negativt, när de själva inte riktigt har koll på spelaren utan själva baserar sina uttalanden på pure statistik.

Tror det var smart och bara skriva ett år med Karlström. Denna spelartyp är svår att sia om och passar ofta bra i allsvenskan men har ofta svårt att funka i SHL. Ytterell / Åkerman, vilket blir det?

Ska Marcus spela i SHL så gäller troligen spel som topp 4 back med denna spelstil och kräver då också en helt OK defensiv. Inte helt ovanligt att man inte fixar det och går tillbaka i Allsvenskan. Kinnvall som var bra offensivt hade ju ofta problem i egen zon i SHL men en bra uppsida offensivt vilket gjorde att det funkade.

Utvecklas allting bra och Stillman lyckas få även det defensiva att sitta så finns kapacitet att följa med upp i SHL. Dock tror jag han är OK eller bättre i ett allsvenskt HV och spelar troligen i ett andra backpar till att börja med. Så egentligen en smart värvning som håller i en allsvensk trupp. Värvar vi bättre liknande spelartyper under säsongen så kan han ju också vara en bra ersättare som offensiv back i slutet av säsongen.

Björklöven har ju nio ganska etablerade backar i truppen vilket visat sig behövas. Tror HV kommer sikta på att ha en bred trupp i slutet av säsongen för att kunna gå upp även om det blir mycket skador och avstängningar.

+1 läge att höja retoriken nu. Många som kommit undan senaste tiden på slentrian-hult-hat. Nu kan ni ju bevisa er eminens och att det inte bara var tur…

Lejaques,
Jag vet att vi har olika tankar om hur man bygger ett lag. Men jag tar Karlström 7 dagar i veckan före Deilert. Deilert har oerhört begränsad uppsida från de 30 poängen han har gjorde denna säsongen. Visst han levererar helt ok säsong efter säsong. Men jag har svårt att se honom som någon form av go to guy i ett kval upp.

För att ta klivet upp kommer det att krävas en kombination av spelare som man kan luta sig mot när det blåser (1a Center, Önerud, Thörna, + någon försvarsgeneral, plus en målvakt av klass) och en grundstomme med spelare som visat sig tillföra mycket på allsvensk nivå men har någon eller några nivåer till i kroppen, här passar Karlström och Lindbäck helt perfekt in.

Ifall man får behålla Önerud, Foppa, Nybeck, Strömberg etc. så måste allt krut läggas på en första center som skulle kunna ta en SHL tröja. Men den typen av spelare hittar man inte i Maj, de hittar man i Juli/Augusti till HA, om de inte har klara preferenser för jönköpingsområdet.

Det som värvas nu är förmodligen stommen som kommer till jobbet varje dag och även kan utvecklas ytterliggare. Första center och kanske även andra center kommer i Juli/Augusti, då också med en ny sportchef på plats. Så snabbt man förstår HVs nya plats i näringskedjan så förstår man också att det är grundstommen som plockas in nu, spettsen kommer senare.

Jag lägger ändå värvningen på Hults konto.

Både Samuelsson och Stillman har jobbat utomlands och har nog inte jagat spelare från Allsvenskan till sina gamla lag.
Detta är en ren chansning då han har en säsong bakom sig.
Tror inte han är värvad för 3:e backpar.

Man skriver att man hoppas Hv kommer hosta upp spelare som ska ta oss tillbaka till SHL. Då anser jag att detta är två chansningar vi värvat.
Att tro vi kommer dominera Allsvenskan med just spelare från Allsvenskan så räknar jag inte med att gå upp.
Hult värvar spelare i år igen i hopp om att man tar kliv.
Hoppas givetvis han höjer sig ytterligare men som sagt! Hoppet har jag gett upp när det kommer till Hult värvningar.

Men jag hoppas givetvis att Hult får fnatt och helt plötsligt börjar hitta spelare från andra sidan pölen.
Det krävs om vi ska vara med och leka om SHL platsen!

magnusb. Gällande HV:s plats i näringskedjan och när spelare blir tillgängliga skrev jag om här på forumet innan dig. Så jag har koll. Det var också ett av mina argument till att vi skulle göra oss av med Hult direkt.

Jag skulle inte säga att jag har stenkoll på allsvenskan. Men sett till supportrars tankar och åsikter så skulle jag säga att jag har mer koll än dessa.

Att exempelvis säga att man föredrar Karlström före Deilert sju dagar i veckan och snacka om uppsida visar på att man har mindre koll. När jag nämnt Deilert har jag inte sagt att man specifikt ska värva honom (blir han tillgänglig tycker jag dock man ska hugga), utan det är den spelartypen jag eftersöker. Men om vi nu ska gå in specifikt på Deilert. En spelare som producerat runt 30 poäng i allsvenskan flera år i rad och som nu gjort 12 poäng på 13 matcher i HA-slutspelet. Jag vet inte vad man mer kan begära? Jag vet inte vad för uppsida du förväntar dig av Karlström? Att han ska ligga på runt 40 poäng och snällt stanna kvar ifall vi inte går upp direkt?

Jag ser andra som hellre väljer Lindbäck än Olle Liss. En Olle Liss som bara ett par år innan han värvades till Löven gjort 14 poäng på 11 matcher i SHL och även representerat Tre Kronor. Där snackar vi Wow-värvning (något som vissa menar att man inte kan förvänta sig när man spelar i HA).

Andra ser gärna att man inte värvar transatlanter. Jag är inte ett fan av transatatlanter, med tanke på hur det gått när HV värvat sådana i SHL. Men spelplanen är en helt annan i allsvenskan. Här är det av yttersta vikt att man har en sportchef som kan hitta guldkorn. Eller guldkorn och guldkorn. Käntää lyckades värva Kanadas OS-målvakt 2018 inför den här säsongen, Kevin Poulin som också varit en av allsvenskans bästa målvakter. Midseason tog han in JT Brown med drygt 360 NHL-matcher i bagaget. Killen hade lika gärna kunnat plockats upp av ett SHL-lag.

Och nu hyllar vissa Karlström utan att ha den minsta koll på det lag han kommer ifrån och vad för typer som slår igenom där.

Men eftersom vi är överens om att de tunga namnen oftast kommer lite senare än vad vi är vana med så får vi väl helt enkelt se vad som kommer in. Som jag sagt tidigare. Är Karlström och Lindbäck initialt tänkta för en mindre roll (typ fjärde/femteback och tredjekedja med chans på andrakedja) så ser jag det som två intressanta värvningar. Är det däremot tänkt att de ska leda laget? Ja, då får jag samma känsla som när vi värvade Fröberg. Intressant för övrigt att diskussionen är precis densamma nu som då. Ränderna går uppenbarligen inte ur, även fast vi spelar i en annan serie.

Måste vara tungt gå från mycket speltid i Almtuna till noll i HV. Hoppas verkligen att han tar det på rätt sätt.

Jag tycker det är lite konstigt att Karlström inte spelare mer just nu. Vill de att han ska biffa på sig lite eller anser man bara att konkurrensen är så pass hård?

Jag har bara sett en match hittills i år och det var träningsmatchen mot Örebro och där skulle jag säga att Karlström inte imponerade. Han är nog längst ner i hierarkin på backsidan men jag hoppas han krigar på. Det kommer komma JVM och skador med mera så han kommer få istid förr eller senare och i ett sånt scenario tycker jag att han är bra bredd.

Nu när Sjöholm lånats ut till Dalen ökar väl Karlströms chanser till spel. Men som föregående skribent skrev så är det tydligt att han är lägst på hierarkin bland backarna. Hoppas han får chansen att visa upp sig, samtidigt så skulle det inte förvåna mig om det blir samma visa som förra säsongen när Anton Karlsson bröt sitt kontrakt.

Såg att JP gjort en intervju med Karlström där de frågar om det känns frustrerande att inte få spela.

“Svårt att säga. Det är många som har gjort det bra. Som jag sa så kommer man bara hit och jobbar för att förtjäna sin plats och sin speltid. Man vill alltid vara där ute och spela och får man chansen får man se till att ta den, säger Marcus Karlström.”

Glädjande att se att han är professionell och säger rätt saker istället för att gråta ut i media om att han inte får spela.

Karlström kommer nog få se sig om efter något annat. Solklart utanför laget i en relativt svag backsidan ger inte mycket hopp om speltid i framtiden. Endast skador på andra backar kommer att ge Karlström speltid. Han hänger inte med alls.

Riktig floppvärvning. Backsidan behöver verkligen stärkas upp!

Hittills har det väl gått lite som man befarat. Stor skillnad att vara tongivande i ett bottenlag mot att försöka ta en plats i ett lag som siktar mot att gå upp. Dessutom, som man också befarade. Karlström har EN säsong där han faktiskt levererat.

Med det sagt. Jag tycker han såg helt okej ut på försäsongen. Och i ärlighetens namn har han ju inte fått chansen i PP. Ett PP som dessutom inte varit särskilt imponerande. Så innan man funderar på brytning tycker jag han är värd en chans.

Karlström är inte fel som 7:e/8:e back, tror inte han är dyr. Han visade ifjol, iaf poängmässigt att han har ett helt ok offensivt spel i sig. Låt det vara att det var i Almtuna, men ändå. Jag tycker inte Karlström har varit någon katastrof utifrån mina förväntningar, kändes dock som en ganska risky värvning. Där det var ytterst oklart om han skulle fortsätta utvecklas eller ifall förra säsongen var en engångsföreteelse. Dock litar jag till 100% på S&S evaluering, att han hålls utanför 6 backar tyder på att Andrae, Ytterell, Norbe och Billins är bättre. Det är främst de han konkurrerar med. Bertov och Torp har ju helt andra roller.

Dock så är kanske problemet med backsidan att man står och faller mycket på att Torp ska spela varje match. Här tror jag man tittar på någon mer defensiv back att stärka upp med. Man kan inte gambla med att Torp ska vara hel hela säsongen.

Skulle nog säga att vi behöver minst en offensiv back till. PP är inte bra, och de backar som väl fått chansen där har väl inte briljerat i den spelformen.

Kan gärna tänka mig en allroundback till, en klippa. Men innan dess tycker jag det vore dumt att inte utvärdera Norbe och Karlström i PP. Ge dem chansen. Vi har ju inte direkt något att förlora med tanke på hur PP sett ut.