Tråden om #51 Marcus Karlström

Marcus Karlström alltså. HV fortsätter samma mönster som i SHL.

Två första värvningarna är alltså spelare som endast har EN stark säsong i ryggen som toppspelare och förväntas upprepa den, alternativt göra det bättre. Nu beror det fortsatt på vilka övriga spelare som kommer in.

Men mönstret känner vi igen. Vi är långt från färdiga med truppbygget men en oroande känsla börjar komma smygande. Vi har sett det förr. Vi vet hur det har slutat.

Obs. Ska väl förtydliga att detta inte ska ses som kritik mot Karlström och Lindbäck. Det kan säkert bli bra. Men som sagt. Det är mycket om, hålla tummarna och hoppas, som alltid när Hult värvar spelare.

Obs igen. Och bara för att vara jättetydlig, jättetydlig. Det är fullt möjligt för en bra sportchef att hitta etablerade HA-spelare som inte lyckats i SHL. För att använda Löven som exempel igen, som plockade in Alexander Deilert och Olle Liss för ett par år sedan.

Återigen en Hult värvning där hoppet står på spel.
Starkaste säsongen bakom sig precis men det kan bli fågel eller fisk här med.

Att Hult får fortsätta med sköta lagbygget! Vilken roll är tänkt för honom då jag antar att han vill ha en ledande roll.
Ska han bli vår toppback tro?

Vidhåller fortfarande att Hult gör mer skada än nytta för Hv71.

Vi skulle ju kunna fundera på utifall att det kanske inte är Hult som drar i alla spakar och godkänner alla värvningar just nu… just sayin… Det finns två stycken tränare som troligen har lagt sig i detta. Så lugn med all jävla domedagsprofeteri.

Ok. Stryk Hult från mitt inlägg. Jag konstaterar att det är precis samma värvningstrategi än så länge. Och du om någon borde ju vara mest kritisk till detta då du för inte allt för länge sen tyckte HV skulle ställa en SHL-trupp på isen…

Fortsätter vi så här kommer det vara ett prospectlag HV ska ta sig upp med där vi återigen kommer förlita oss på att orutinerade spelare förväntas ta ledande roller och värst av allt förväntas slå sitt eget personbästa. Ett högrisklag med andra ord.

Vi är ett Hockeyallsvenskt lag och har redan presenterat en värvning som har visat att han håller hög klass med HA-mått mätt och som dessutom är utvecklingsbar. Nu ser vi ut att göra ytterligare en sådan värvning men det är alltså skit för att Hult är kvar och har värvat dom? Jag kan säga såhär, hade Agne och Hult fått sparken dagarna efter degraderingen hade vi inte ens stått här med några tränare eller spelare överhuvudtaget, det är vad jag tror. Väldigt spännande nyförvärv än så länge.

Jag väntar och ser hur laget, inte individerna, ser ut innan jag skickar mörsare in i det nya HV-lägret. Jag har alltid ogillat att ge mig in förhastat i nya situationer. Jag ser Tommy å Stillman som en ny situation. Jag antar, baserat på vad jag hört, samt vad jag tror/hoppas att den nya truppen inte kommer definieras av Hult till en betydande del. Således tänker jag inte sitta här och på “hitta waldo”-manér leta efter möjligheter att domedaga in Hult i allt som just nu rör värvningar. That is all.

Jag har fortsatt samma vilja: all in, sätt ett lag på banan som skulle placera sig på plats 8-12 i nästa års SHL, gör det nu, gör det resolut. Jag skiter i kostnaden. All in. Betala så det sprutar klöver ur röfven på alla, jag skiter i allt. Kan Malmö slippa klara elitlicenskraven, ja då kan vi komma in i SHL med en ekonomi körd i botten. Jag kan inte bry mig mindre.

Vill även tillägga att Almtuna är ett sjukt svårscoutat lag med mycket små resurser. Därför satsar de på utvecklingsbara, eller sämre spelare, välj det ni själv vill, som får större ansvar och mer speltid.

Inte sällan de blir “sämre” i andra klubbar när förväntningarna och kraven ökar. Ta Emil Berglund som exempel som gick från en gnuggarkedja i Timrå till att bli poängspruta och toppspelare i Almtuna. För den saken skull vill jag inte se Berglund leda vår förstakedja när säsongen drar igång.

Karlström är nog inte en dålig spelare, men heller inget namn som ger några direkt “wowvibbar”. Vi ju inte om han är tänkt för första eller 3-4 backpar. Ska bli intressant att se vilka backar som kommer in framöver, där hoppas jag Stillman är högst delaktig.

Karlström gjorde alltså 31 pinnar förra säsongen från backplats. Säkert tänkt som back i ett andra PP. Jag förstår inte vad folk förväntar sig. HV plockar andra lags bästa spelare… Det här är ju att jämföra med att HV skulle plocka Virtanen från Färjestad eller Bertilsson från Brynäs. Tyvärr lever många kvar i en illusion att alla vill spela i HV.

HV spelar i HA, Jönköping är en bra bit ifrån den attraktivaste staden i Sverige att bo i. Klubben har varit vanskött och spelar i HA inte SHL. Varför skulle spelare som får SHL kontrakt spela i HA om de inte har anknytning till HV?

Med den bakgrunden tycker jag man gått ut ganska starkt på värvningsfronten. Jag skulle t.o.m. säga att jag är positivt överraskad än så länge. Min mardröm är att man skulle få totalpanik och buda på första bästa transatlant.

Nej, magnusb. Jag håller inte med dig.

HV gör precis som tidigare och tittar på senaste säsongen och hoppas på samma utfall eller ännu bättre. Och det har ju visat sig vara en vansinnigt dålig strategi.

Diabolics vill ha ett lag som potentiellt kan sluta åtta i SHL. Ja, hoppas man på det får man hålla tummarna för att Lindbäck är tänkt som utfyllnad i en fjärde och Karlström som sjundeback…

Nu har jag inte lika höga förväntningar som Diabolics, men för att HV på allvar ska vara ett topplag nästa säsong förväntar jag mig att man plockar in betydligt mer rutin. Helst inte från bottenlag i allsvenskan eller spelare som knappt rotat sig på allsvensk nivå.

Återigen. Olle Liss, Deilert, Ottosson, Frederic Andersson med flera. Det är fullt möjligt att hitta spelare som fyller de kriterier jag förespråkar.

Med tanke på att vi spelar i Allsvenskan så kommer nog få spelare ge WOW-känsla, måste vi nog erkänna. Då får vi nöja oss med att sno de bästa spelarna ur de andra allsvenska lagen, samt kanske toppar med nån medioker från SHL.

Kontraktet är ju bara på 1 år, antagligen vara för allsvenskan och sen om han inte gör succé gör man sig av med han inför SHL. Kan säkert funka i 2 pp uppställning elr komplettering i 1 pp beroende på de övriga soelarna

Jag måste säga att jag hellre skulle ta in Måns Lindbäck än Olle Liss.
Måns känns som troligt att han kan följa med upp i SHL och spela i en tredjekedja vilket jag inte tror Liss kan.

Marcus Karlström känns lite mer osäker men tror han är tänkt i andra backpar och i PP2. Skulle nog ta honom före Deilert faktiskt om jag måste välja. Mycket yngre dessutom.

Otroligt bra enligt mig att båda är rightare, något vi saknar, och funkar bra i PP. En annan sak som kan vara positiv är att utvecklingskurvan på båda har stor chans att peka uppåt vilket känns mer tveksamt med ex Liss och Deilert.

Sen är jag säker på att alla värvningar är med S&S välsignelse vilket också gör mig lugn. Ser också gärna spelare runt 25 år i laget då det är lätt att få in antingen väldigt unga eller över 30 i vårat läge.

Vi får inte glömma att nästa säsongs lagbygge inte byggs och bestäms av Hult utan av S&S. Jag har stort förtroende för dem och är säker på att de vet vad för spelartyper de vill ha in.

Hittills helt OK start på truppbygget och in S&S we trust.

CROHB. Vettiga tankar. Men i min värld handlar det inte om vad vi ska ta med oss om vi går upp till SHL eller hur spelare kan utvecklas. Allsvenskan är för övrigt en serie där det är sjukt svårt att bygga långsiktigt. I min värld handlar det om att ställa upp med ett lag som kan ta sig hela vägen.

Ja, sen handlar ju allt om vad för roller Karlström och Lindbäck får.

Karlström som fjärdeback i andra PP och Lindbäck i tredje med chans på andra och spel i PP. Bra.

Båda som tilltänkta toppspelare och ledande roller. Inte bra.

Så, presenterad och klar.

Diskussionen som nu pågår i ryktes-tråden tas med föredömlighet här.

Jag håller med dig, men vi saknar ju faktiskt både rightare och leftare i dagens trupp :wink: :laughing:

Är det nått vi inte saknar?

Lejacques, handlar inte så mycket om långsiktighet utan om ett framtida troligt scenario. Om möjligt ta in spelare som kan följa med upp till SHL säsongen efter.

Siktet är att gå upp direkt och i det läget inte behöva ta in 15-18 nya spelare. Med spelare typ Liss och Deilert som passerat zenit finns troligen ingen chans att vi vill ha med dem upp i SHL och behöver då ersättas.

När vi går upp ska vi behöva ta in en förstafemma och en halv andrafemma typ så, resten ska kunna följa med upp, alltså 2/3 följer med upp. Då gäller det att också hitta spelare som kan utvecklas vidare och följa med upp i SHL.

Kommer troligen också in lite mer etablerade namn för toppkedjorna framåt, kan tänka mig även transantlanter på artistkontrakt sent i höst, välscoutade.

Alla som hänger i luften från förra års trupp, förutom Forsberg, är leftare.

Tycker Hv gjort det mkt bra så här långt. Det ska in typ 17-20 spelare minst och att börja med Karlström och Lindbäck känns sjukt bra! Sen Stille och Samme på det.

Hv71 har redan gjort de viktigaste nyförvärv i tränarna för äntligen får Hv71 in lite klass och respekt där.

Jag är optimistisk, tycker det känns bra. Kommer nyförvärven ligga på denna klass kommer tror jag Hv bli ett topplag direkt och slåss om en plats till shl. Mkt pga bra tränare som kommer få tillsammans en bra grupp.