Tråden om #56 Fredrik Forsberg

Kanske ännu mer Schweiz om han bara skulle få ett anbud. I Schweiz har han mer tid för sin release än i SHL. I Finland är det mer än böljande hockey som jag inte är helt 100 på att han klarar. Där handlar det om att vara skridskoskicklig och kunna göra sin gubbe då det ofta uppstår 1 mot 1:or. Men iofs så klarade han HA galant som är liknande hockey, så jag kanske har fel.

Jag tror Foppa blir kvar. Han var med som prisutdelare vid ungsomsavslutningen i måndags tillsammans med Herman Hansson och han skrev autografer efteråt. Måste ju inte betyda förlängning, men ändå en relativt tydlig indikation.

Däremot tror jag fortfarande inte att Foppa är en spelare för topp 6 i ett SHL-lag. Saknar styrka, fart och tyngd för det, imo. Och offensiva spelare ska spela i offensiva kedjor/femmor. Foppa gör sig inte riktigt i en 3:e-kedja, men det kanske skulle funka ändå.

Dock är det som det skrevs i lagbygget-tråden; det är mycket folk som ska in i 3:e och 4:e……

1 gillning

Vi får hoppas att ytterligare träning, coachning, ny miljö skall få även poängskörd. Känns som nästa säsong gäller det för honom att leva upp!

Kom nu foppisov :white_heart::yellow_heart::blue_heart:

1 gillning

Kan man bygga en tredje-kedja så man får loss hans spets-egenskaper, nyttja honom som avslutare i PP, samtidigt som man inte ger avkall på för mycket av det defensiva, ja då kanske man har något. Men det pusslet är svårt att lägga.

Vi har ju budget för två förstaformationer på SHL-nivå. Då kan Forsberg vara grym i en tredjekedja som matchas mot svagt motstånd.
Hänger på att även fjärdeformationen är bra så klart.

Tycker det svåra är att bygga ett lag med både Tedenby och Forsberg i startuppställningen.

Personligen tycker jag Liiga påminner mkt om Hockeyallsvenskan, därför tror jag han skulle lyckas där faktiskt. Den är par snäpp bättre dock. Schweiz är rätt vass liga så ja kanske funkat där med.

1 gillning

Ehh in med en vettig spelare bredvid Foppa så ska ni se att det lostnar. Han gjorde ändå 26 poäng i en tredjekedja, det är inte fy skam, varför så höga krav på han!

Han är en sevärd spelare med ett ruskigt skott men när han hamnade längre ner i hierarkin så var han nästan osynlig och hittade inte sin roll alls. Är rädd för att det händer igen nästa år.

Det är lite hönan och ägget. Ska han göra mycket poäng så måste han spela i en toppkedja men samtidigt tycker jag inte att han är en tillräckligt komplett spelare för att göra det i SHL.

Hoppas han motbevisar mig nästa år om han nu stannar.

Snygg presentation på Forsberg på Twitter. Gissar på att det är officiellt nu då.

3 gillningar

Verkligen!

Det går en känsla av välbehag och lättnad varje gång man hör/ser Foppas mål i sudden mot Löven förra året. Rysningar och gåshud.

3 gillningar

Jag skulle vilja veta i vilken roll man tänkt sig honom? Som många redan sagt, alldeles för svag i spelet fem-mot-fem. Svag i närkampsspelet, dålig skridskoåkning. Han är mil ifrån en topp6-roll i mitt HV.

Gissar att man förlängt pga hans status bland fansen.

Fast det där stämmer ju inte. Han gjorde merparten av sina poäng och bra insatser under FÖRSTA halvan av förra säsongen i just 5v5.

4 gillningar

“Gissar att man förlängt pga hans status bland fansen.”

Eller för att han, trots att han tydligen är usel, gör mål.
Första SHL-året: vann interna skytteligan
Allsvenskan: vann interna skytteligan överlägset
Andra SHL-året: trea i interna skytteligan.

De skulle aldrig förlänga med nån pga “status bland fansen”.

13 gillningar

@dekman såhär gör man fina quotes :wink:

image

välkommen tillbaka! :grimacing:

1 gillning

Tar för givet att man har en plan för att sätta honom i en passande omgivning 23/24. 22/23 hade han väl egentligen behövt peta AP för att få rätt roll, inte helt lätt.

Är väl upp till Nubben att skapa bra kedjor/verktyg för Montén.
Fördelen med Forsberg är att han kan vara effektiv utan att ha mycket puck så sätt honom tillsammans med spelare av samma typ som Petersson och någon som skapar utrymme så kan du lätt få 20 mål.

Vidare så spelade HV powerplay som man gjorde på 90-talet förra säsongen. I ett pp med riktig rörelse är Forsberg nästan ovärderlig eftersom motståndarna måste hålla koll på honom, får vi då förflyttningar där han rör sig mellan vänstra tekningscirkeln, mållinjen, blålinjen och slottet blir det jobbigt och skapar utrymme för släggan, Andre, Kaski etc.

Förra året stod typ spelarna still på fasta positioner…

Äntligen Foppisov!!! :white_heart::yellow_heart::blue_heart:

Länkar in artikeln för att bli komplett. 2 år alltså.

Tror och hoppas att det finns en bra plan framåt så Foppisch blir den hjälte vi så gärna vill.

Jag skiter i att ett av åren är HA, detta är respekt:

130 poäng på 167 matcher i HV-tröjan

6 gillningar

Hoppas innerligt det med. Jag har det på känn, att i en rätt miljö, med coacher och omgivning, så blir han det!

Förra året räknas knappt då hela säsongen var skit egentligen!

Tomas, det är upp till dig nu att utveckla våran hjälte! :white_heart::yellow_heart::blue_heart:

2 gillningar