Tråden om #66 Viggo Gustafsson

Visst konkurens är bra men i lagom dos.

Om flertalet talanger får nöta bänk eller skickas hit och dit i tid och otid så är det risk att det blir sämre för samtliga.

Det är ju precis så det känts säsongen 24/25. Jag tror inte det varit speciellt harmoniskt för nån av våra unga backar.

Behövs en tydlig plan här för varje individ och sen får man stå sitt kast och satsa på dem helt enkelt.

Ja, precis, men fortsatt ser jag hellre man knyter upp en talang med någon form av uppsida än en etablerad breddback. Fram med de unga och låt de jaga på de äldre och tvinga vår spets att känna flåset i nacken.

2 gillningar

Jag har inte studerat Viggo i detalj så jag kanske är fel ute.
Men de senaste åren skulle jag vilja påstå att det varit ett större problem (i HV) att man är för rädd att misslyckas. Istället för att försöka åstadkomma något försöker man undvika att göra fel.
Det skapar alibi dump, eller att man hellre är ”där man skall” i uppspelen trotts att försvarare redan täcker dig än åker på en fri yta utanför ”systemet”. Och nog har vi sett ett och annat alibipass?
Så givetvis är det ett problem om det är för mycket chansningar som ej går hem. Men många idrottspsykologer är väl tämligen ense om det där med att våga misslyckas för att lyckas…

3 gillningar

Tittar på Viggo nu mot DIF och en sak jag tror

Han borde vara forward istället för back!!!

Grym MED pucken

Dribblar och håller i den , väldigt stark då

Betänk då att han trots allt är back, med spel som en forward, och har ett spel och en karriär som precis bara börjat.

Måtte nu inte HV slarva bort den här talangen, framförallt inte genom att ta in andra spelare som bara genom en högre lön håller honom utanför en ordinarie plats i laget.

1 gillning

Synd om inte även Viggo tar en ordinarie plats, men det kanske mer handlar om att han själv vill till någon annan klubb.

Efter hans prestation ikväll håller jag med dig lite grann. Det finns något spännande med Viggo. Lite Emil andré över hans spelstil

Kanske fel att jämföra Viggo i HA med vad Fransson och Hallquist gjort i SHL, men ibland undrar jag om inte Viggo har den största potentialen av de tre? Storväxt, smilar när han spelar (verkar älska det) och vågar göra det oväntade, ibland dumdristigt, men han vågar åtminstone och det är nog så man utvecklas.

Sorry, inser att vi bör ta detta i hans tråd.

1 gillning

Ja, jag vet att han fick mycket kritik på forumet här nyligen och kanske berättigat, men ibland tycks det mig som han smidigt tar sig förbi en eller två spelare till och med bättre än Andrae.

Och vi får inte glömma att han är väldigt ung - skulle vilja hålla på honom lite till så man får se i vilken väg det går.

Idag när han var uppe i offensiv zon tog han sig ur mot först en och sedan en annan spelare när det såg riktigt svårt ut …

och ofta glider han ut ur egen zon med pucken på ett elegant sätt och håller inne pucken innan passning etc

Därav min nyfikenhet att se honom som ren forward en gång :slight_smile:

PS han ligger delad tvåa i +/- i lika styrka i AIK i slutspelet av backarna

1 gillning

Finns mycket talang och potential i denna herre, det är klart. Däremot verkar Viggos förstaval inte vara HV71 tyvärr och då blir saken en annan. Får se varthän detta slutar.

Känns som han fått lite för stora uppgifter.. att spela i slutskedet av första finalmatchen t ex. Där är han inte kylig nog. Slarvigt.