Ja, precis, men fortsatt ser jag hellre man knyter upp en talang med någon form av uppsida än en etablerad breddback. Fram med de unga och låt de jaga på de äldre och tvinga vår spets att känna flåset i nacken.
Jag har inte studerat Viggo i detalj så jag kanske är fel ute.
Men de senaste åren skulle jag vilja påstå att det varit ett större problem (i HV) att man är för rädd att misslyckas. Istället för att försöka åstadkomma något försöker man undvika att göra fel.
Det skapar alibi dump, eller att man hellre är ”där man skall” i uppspelen trotts att försvarare redan täcker dig än åker på en fri yta utanför ”systemet”. Och nog har vi sett ett och annat alibipass?
Så givetvis är det ett problem om det är för mycket chansningar som ej går hem. Men många idrottspsykologer är väl tämligen ense om det där med att våga misslyckas för att lyckas…
Betänk då att han trots allt är back, med spel som en forward, och har ett spel och en karriär som precis bara börjat.
Måtte nu inte HV slarva bort den här talangen, framförallt inte genom att ta in andra spelare som bara genom en högre lön håller honom utanför en ordinarie plats i laget.
Kanske fel att jämföra Viggo i HA med vad Fransson och Hallquist gjort i SHL, men ibland undrar jag om inte Viggo har den största potentialen av de tre? Storväxt, smilar när han spelar (verkar älska det) och vågar göra det oväntade, ibland dumdristigt, men han vågar åtminstone och det är nog så man utvecklas.
Ja, jag vet att han fick mycket kritik på forumet här nyligen och kanske berättigat, men ibland tycks det mig som han smidigt tar sig förbi en eller två spelare till och med bättre än Andrae.
Och vi får inte glömma att han är väldigt ung - skulle vilja hålla på honom lite till så man får se i vilken väg det går.
Idag när han var uppe i offensiv zon tog han sig ur mot först en och sedan en annan spelare när det såg riktigt svårt ut …
och ofta glider han ut ur egen zon med pucken på ett elegant sätt och håller inne pucken innan passning etc
Därav min nyfikenhet att se honom som ren forward en gång
PS han ligger delad tvåa i +/- i lika styrka i AIK i slutspelet av backarna
Finns mycket talang och potential i denna herre, det är klart. Däremot verkar Viggos förstaval inte vara HV71 tyvärr och då blir saken en annan. Får se varthän detta slutar.