Tråden om #70 Lukáš Rousek

Vi beskyller Liljander, Leise m fl i HV att nästan enbart luta sig mot bra underliggande statistik. Nu gör VI likadant, när vi försvarar Rousek. Jag håller med om hans defensiva styrka. Han är exemplarisk som “den höga trean”.

Men…han kostar mycket, är värvad för att vara en ledande och producerande spelare. Han skjuter nästan aldrig, står för få målgivande passningar. Man vinner inga matcher genom att inte släppa in mål. Man vinner genom att göra mål. Mål skapar energi och ger momentum i matcherna. Tyvärr, Rousek bidrar inte med det han ska.

Han vore dock en jättebra spelare att ha som fjärdecenter! Dyrt dock.

5 gillningar

Håller inte med - tycker det är fel ände att börja med att byta ut saker som fungerar - som att vilja att en sprinter samtidigt skall vara bra på långdistans i ett OS-löpar-lag.

Vi borde ta vara på de som är duktiga inom varje område och byta ut den svagaste länken först - inte börja med att byta ut en av de starkare länkarna i det svagaste laget i serien.

5 gillningar

Ger dig delvis rätt, men i mitt fall startar jag med vad jag ser på isen och kollar sedan om det finns siffror som kan backa upp.

När jag ser Rousek ser jag en center som ger sina kedjekamrater möjligheten att glänsa. Hårt jobb och defensivt på plats när Woods och Hepo är på utflykt.

Det är inte Rouseks bristande målskytte som är HV:s största problem som jag ser det, men visst hade det kunnat bli en go krydda framöver.

1 gillning

Nu blandar du ihop måtten. Rousek vinner sin match i matchen när det gäller att det blir fler RIKTIGA mål framåt än bakåt. Detta medan han spelar ur position.

Inga hypotetiska mål om man tar bort tredjeperioder och de sex första matcherna av säsongen.

Om vi ändå ska bli lite hypotetiska så är det väl inte omöjligt att han kommer upp i 0.5 ppg framöver? Då är han där han ska vara poängmässigt.

Han är en av ligans bästa defensiva forwards och håller på att lära sig spela center under brinnande säsong.

8 gillningar

Men jisses.

Det är inte hans XG etc som är lysande. Det är data på verkligheten.

Men men. Tycker man inte att en lysande defensivt lagt Center är nåt att ha så gör man inte.

2 gillningar

Nog för att Rousek gör ett bra jobb i defensiven men det är inte därför han enbart är värvad. Det ska hända nåt framåt med vilket det sällan gör. Så därav en misslyckad värvning tycker jag än så länge baserat på vad som förväntades.

– Lukas största egenskaper är passningsspelet. Han är en riktig playmaker som ser spelet väldigt väl och alltid hittar ett ledigt blad. En spelare som du kan använda både som center och ytterforward, säger Björn Liljander, General Manager i HV71.

3 gillningar

Jag är nog benägen att hålla med dig, jag hade förväntat mig mer av Rousek, speciellt i PP där jag hade hoppats få se ett och annat smaskigt pass.

2 gillningar

Medhåll. Vi ser fler smaskypass från hans klubba. Gärna ett par smaskybaljor med.

1 gillning

Får hoppas det blir mer av den varan framöver. Just gällande den biten hade jag även förväntat mig mer, men bra att han väger upp med andra kvaliteter så länge. Kan har lyfta sig till normal nivå i produktion framåt (smörpassar) så kommer det bli kanon.

Dock är det inte Rousek man kan skylla på inledningsvis. Finns spelare som varit betydligt mer osynliga och dåliga som inte bidrar i spelat denna säsong… tycker Rousek gör det riktigt bra

2 gillningar

Visst gör han det. Håller med om att det finns andra man förväntat sig mer av. Men förhoppningen var väl att han skulle bidra mer offensivt än han gör.

2 gillningar

Tycker så här.
Det tog 5-6 matcher innan han hajjade hur lira defensivt i SHL.
Följt av mycket stabilt 2-vägsspel.
Den biten kan han nu, sänker skuldrorna ett hack framöver, tar lite större risker offensivt och poängen börjar trilla in.

1 gillning

Vi får hoppas det. Mellanmjölk kan han spela nån annanstans.

Well. Alla ser vi på hockey på lite olika sätt.
En av ligans bästa defensiva Centrar med uppsida.
:wink:

3 gillningar

Snygg passning till 2-0 idag iaf

1 gillning

Kul med första målet!

9 gillningar

Nu sköt han mot öppet mål. Nästa gång så har lag ledningen tänkt att han ska försöka skjuta när det står en målvakt i vägen. Detta är helt efter den masterplan man lagt innan säsongen när det gäller Rousek.

Hoppas att detta ändå kan ge lite självförtroende att testa även skottet när det står någon i vägen.

Det borde vara så att motståndarna förväntar sig att han ska passa. Så om han börjar skjuta mot mål, då kan det nog slinka in en och annan puck.

Rousek gör en riktigt bra match idag.

Fint spel över hela planen och både mål och assist dessutom :+1:

14 gillningar

Hade kunnat tänka mig rousek och luoto och en ny sniper!!

3 gillningar

Rousek är outstanding i att vinna sin match i matchen. +9 i plus / minus. Det är bara i tre matcher han gått av isen med ett minus i protokollet. Och då får han ofta spela mot motståndarnas bästa kedja. Han stänger ner möjligheterna för spelare som Elvenes. Samtidigt ger han med spelarna utrymme att göra sin grej i offensiven genom ett väldigt stort defensivt ansvar. Skulle bara vilka se honom lite mer delaktig och att då och då lämna över det defensiva ansvaret till någon annan.

27 gillningar