Att kalla Rousek en flopp är fel. Snarare att han inte presterat på det han är hitvärvad för, men ack så viktig.
Vad är han hitvärvad för då?
Tror tanken är att han är hitvärvad för att göra poäng, men nu har han absolut bidragit även utan att poängen varit på förväntad nivå.
Att vara +9 i laget som ligger på sistaplats är en bedrift. Med andra ord görs många poäng med honom på isen, men han har inte själv hamnat i målprotokollet.
Självklart behöver poängen och målen fortfarande komma dock. Hoppas att gårdagen var startskottet.
En mer offensiv karaktär.
Håller delvis med.
Själv bryr jag mig fint lite hur mycket poäng en del i en kedja gör så länge kedjan som helhet gör mål och inte släpper in något bakåt.
Tittar man på Goal Share % med spelare på isen vid lika styrka så ligger Rousek just nu på 10:de plats bland forwards i SHL. Kloos 8:a, Woods 21:a å sen kommer den lilla morotsätande goingen Tedenby på plats 85(!!). .
Just det säger för övrigt väldigt mycket om hur dåligt en hel hög med spelare är i år jämfört med andra lag. Tedenby 4de forward rankat efter CF%. Hyfsat extremt.
Så har lite svårt för att det pekas finger mot just Rousek.
Noterar att den bortslarvade lagkapten Bengtsson hamnar på 13de plats i samma ranking….(Nej, jag kommar aldrig förlåta den bortslavningen, ALDRIG!)
Jag har också haft högre förväntningar på honom. Rent poängmässigt. Dock så verkar han steppa upp när det verkligen gäller? Det ska man inte underskatta. Samtidigt som han har en positiv inverkan på laget under lunken.
Nu tänker jag brett, hur många poäng mindre hade HV haft utan honom i laget?
Måste bara lyfta denne man en gång till. Vilka mackor han lägger. Vilket spelsinne - i båda zoner. Känns otroligt pålitlig med enorm spets i sitt passningsspel. Börjar växa ut till den speldosa han beskrivits som. Brant kurva på Lukas just nu.
Och han KAN missa öppet mål. En allkonstnär.
Skämt åt sidan.. han gör det bra.
Noterar att han är en av få spelare som trycker till med betydligt snabbare skriskoåkning i backcheck än han gör i offensiv riktning i kontringar. Fascinerande hur han flera gånger kommer som en raket ochkommer ifatt spelare som från början var 5-10 meter före. Skulle vilja se en sådan åkning i offensiv riktning emellanåt.
Lukas börja smyga sig fram till att bli en personlig favorit i dagens HV71. Jag är väldigt svag för spelare som gör jobbet i alla zoner, exempelvis Kero förra säsongen. Lukas växer och gör det jävligt bra nu när det även börjat lossna offensivt.
Tyckte vi såg det när han ryckte ifrån innan han spelade fram till 1-0 idag🙂
Passningen till Rindell igår och även till Heppo kräver smartness. 10/10 på bägge.
Med tanke på hur svårt vi har för att hitta centrar så håller jag på att Rousek gärna får bli kvar länge. Han kanske inte är den poängmaskinen jag vill ha som förstacenter. Men det tycker jag att lagbygget skall kompletteras och det kommer bara göra Rousek än nyttigare i sin roll.
Passningen till Rindell var ju även tekniskt bländande. Tar emot på forehand, drar över pucken på backhand mitt mellan två spelare och får därför båda att sätta press. Låter pressen komma nära, gör någon korta dragningar och lägger en flack backhand-flick med kraft med helt rätt adress. Rindell fick skjuta utan press på grund av det.
Kan se att Hugo Pettersson kan komma att komplettera Rousek riktigt bra på sikt, om inte redan nu.
Han verkar också ha sensor defensiva uppsidan som man inte trodde innan
Lite “kul” jämförelse.
Säger en hel del i mina ögon.
Tänk om han tog lite avslut med och hade folk med klubban i isen runt sig jämt…
(Låt nu HP spela in sig med Rousek & Heppo ffs)
Tappat det lite på slutet. -3 idag. +1 totalt. -6 senaste 5.