Tråden om #71 Tyler Vesel

Välkommen Tyler!
hv71.se/article/a3xyakpb7-3 … r-for-hv71

Happy to have you sign, get here quick, get it done, bring us back up!

(no pressure :wink: )

Welcome!

Welcome buddy! :sunglasses:

Kommer spela med nr 71.

Här är en artikel om Tylers val av klubb inför detta år.

Hallå!? Vart har du tagit vägen!?

hur gick det med Vesel igår? Blir han frånvarande och hur länge. Någon som vet?

Ganska säker på att han spelade senare i matchen, så tror inte att det var något allvarligt.

Han fortsatte väl spela i tredje perioden tror jag? Han låg på samma istid som Forsberg sett till hela matchen (~18 minuter), så jag utgår från att det ska vara lugnt.

-edit-
Bluey hann före. :smiley:

Fy fan vad skicklig denna grabb är! Liggandes lägger han en flippmacka till Foppa som gjorde 0-2!

Vill ta tillfället i akt att diskutera Tyler lite mer.

Vi var alla väldigt nyfikna på om denna kille skulle ta steget över till SHL med bibehållen kvalitet.

Kort: nja. Hyffsat va?

Stats:
:::::::::::::::::::::::::::::::
Matcher: 5
Speltid: 14:28 per match, 9.59 i 5v5
Poäng: 2+1
skott: 17
+/-: 0
Blockade skott: 5
Corsi%: 43.53 (37/48)

Tyler säger sig själv vilja vara en tvåvägsspelare. Vilket han var väldigt mycket i HA. Han var lika nyttig i bägge ändarna, är min bedömning. Kämpade och slet. Så det var lite förvånande när Staffan i Cmore i lördags sågade HV generellt och Tyler specifikt vad gällde defensiven. I det klipp staffan använde för att visa på när HV virrar och gå fel så var det nästan enbart klipp med Tyler.

Så tittar vi lite ovan så är Corsi% det enda som sticker ut, negativt. Tyler spelar ju inte i en kedja som sätts in vid tek i defensiv zon, således är 43% inte speciellt bra så här långt. Jämför detta med de tre som har bäst Corsi%: Sjöholm (59), Lindbäck (58), Hansson (56) så blir man lite konfunderad. Han har fem blockade skott, vilket säger att ambitionen är där. Lika i plus-minus säger att det inte är avgrundsdjupt dåligt… men han borde nog landa in på plus när säsongen är över om man skall vara nöjd.

Så kanske är det så att det inte funkar lika bra i bägge ändar (likt en bra curry), som det gjorde i HA?

Vad är eran bedömning?

Nu vet jag inte om så är fallet men om han t.ex. har fler starter i egen zon så är det inte så konstigt att han har negativ corsi. Eller det känns i alla fall som att det är naturligt för spelare som startar mycket i egen zon. Utan att ha nördat ner mig på något sätt så är min generella upplevelse att han gör det bra. Tre poäng på fem matcher för en tredje center är mer än godkänt. Tycker verkligen inte heller han gör det dåligt i defensiven.

Tyler har bra spelsinne och läser spelet bra. Spelsinnet håller ok till hyffsat bra SHL klass och är en duglig 3 center i ett SHL lag men han behöver ha bättre omgivning än bröderna Davidsson för att ta sig vidare till nästa steg.

Individuellt behöver hans tempo i spelet bli bättre, han har inte samma tid längre som han hade i Allsvenskan utan här ligger motståndarna på mer både i offensiv zon och defensiv zon, det behöver han arbeta in och då kommer hans spel bli bättre, spelsinnet har han men får han upp tempot i kroppen som är några steg högre i SHL än i Allsvenskan kan han leda ett 2 PP.

Han pekar ju på lite av detta i intervjun, som av en slump kom samma dag som jag valde att skriva om honom. Jag ser det som ett positivt tecken. Mycket skön snubbe.

Jag tycker Tyler varit över förväntan bra. Visst han är inte helt bekväm med tempot än men han har grit och dessutom både skridskoåkning och spelintelligens för att bli en riktigt bra tredje center som aspirerar på en högre plats i hierarkin. Typ en mer spelskicklig Kaupilla.

Riktigt bra liknelse med lite sega men extremt smarta och envisa Kauppila. Smart och grit som Kauppila, men som också kan göra lite fler poäng. Jag gillar verkligen Vesels karaktär - många andra med den spelskickligheten blir bekväma.

Tycker Vesel faktiskt har gjort det helt okej. Inte samma förväntnignar som det kanske var på #19. Men gjort 7p spelar enkelt, undviker utvisningsbåset +2 och tror att han passar väl in som tredjecenter även nästa år om det blir så. Det finns potential men tror han mår bra av att spela i en tredje nu och är något som skulle gå att ha även nästa säsong och då kanske mer varm i kläderna med SHL tempo.

Tyler har problem med revbenen sen den där tacklingen han fick för ett bra tag sen.

1 gillning

Dags att tacka vesel för dessa två år, en värvning som satte tonen för vår AS-sejour genom att vi tog en stjärna från en toppkonkurrent, “här är HV, vad ska ni göra åt det då?” ungefär…

Minns fortfarande hur glad han blev efter sitt första mål i allsvenska premiären.

Thank you Tyler for all precision shots and brilliant passes in the offensive zone.

Good luck.

4 gillningar