Tråden om #78 Malte Gustafsson

Nu ligger ju draften framför oss och vi kan lik förbaskat stå utan Malte i höst. Inte för att jag tror det, då han skulle behöva en hel säsong i A-laget innan han tar steget. Men som andra varit inne på är det NHL som styr och tycker de han ska va i t.ex. AHL istället så är det troligt att det blir så.

“HV071” :joy::joy:

Han var ju förlorad enligt väldigt många här inne.

Bra jobbat av Sportchefen får man väl tycka, eftersom Malte blir kvar.

8 gillningar

Denna nyheten samt nyheten kring Niklas och Klockare (Vilket jag nästan räknar in), gör att denna veckan startar väldigt bra!

Snyggt, Hult!

4 gillningar

Härligt detta trodde jag faktiskt inte

1 gillning

Det har hänt alldeles för många bra saker på sistone för att vara HV, något är lurt. Kul dock att Malte blir kvar.

4 gillningar

Med Hults historik tror jag inte att han ersätter Rindell med en “toppback”.

Ingår ny hjälm i kontraktet?

1 gillning

Tack gode gud att Malte signade

Kommer se ut som en helt ny spelare när han kör med keps-visir sen :billed_cap:

Ska vi gissa på att NE intåget hjälpte lite här också? En coach som varit med o tagit fram

6 gillningar

Alltid kul med framgångsrika juniorer i klubben.

Malte kommer förmodligen gå någonstans mellan plats 15-20 i draften, men varför egentligen?

Tycker han har varit rätt bra det jag sett men statistiken håller inte med. Näst sämst± i U20 laget den gångna säsongen och då spelade han bara 19 av 36 matcher, -18 slutade han på.

12 poäng på 19 matcher där.

3 poäng på 27 matcher i SHL, -8.

Var däremot väldigt bra i u18-vm.

Så hur bra är han egentligen?

Min uppfattning är att han är en tvåvägsback som egentligen är mer defensivt inriktad baserat på hans poängskörder. Ska han då ersätta Rindell? Det blir två olika spelartyper. Nu börjar det bli OT men om Malte ska ersätta Axel tror jag vi kommer få problem.

Puuuuuh :+1:

För er som inte sett. De rankar Malte 9a just nu inför draften och pratar en del om honom (främst runt 9 minuter): https://youtu.be/7aY-yXTviWE?is=HlVp5xxF1s0i8gOb

4 gillningar

Rankad runt 10 av de flesta just nu. Går definitivt tidigt i 1:a rundan.

Hoppas han har lite is i magen och tar ännu ett år i SHL innan han åker över pölen..

2 gillningar

Väldigt nyfiken på var han går i draften. Tycker Malte är bättre än många de backar som rankas topp tio. Min gissning är att ett lag som har många försvarare listade som likvärdiga plockar honom genom att först trejda ner ett par snäpp.

Läst en del scoutingrapporter och där beskrivs han som begränsad offensivt. Jag tycker att han är enormt kylig och skicklig med puck så känner verkligen inte igen det.

4 gillningar

Håller med dig. Offensiven är han stark i med grymt fint rörelsemönster, blick för spelet och kylighet.

2 gillningar

Malte i top på vo2 max

10 gillningar

Malte hyllas inför NHL-draften.

3 gillningar