Tråden om #8 Nils Andersson

Mer eller mindre omöjligt att recensera spelare med nuvarande ledning.

Visst, jag hade förväntat mig mer. Men hur många nyförvärv de senaste fyra åren har presterat så som man förväntat sig? Rätt få.

Jag kan hålla med dig tills viss del och att spelsystem och spelarens roll har betydelse. Men å andra sidan så fixar Andersson inte ens det han värvades för, att vara poängspelare i PP. Hans skott och passningsspel är helt enkelt för dåligt. Och hans markeringsspel i egen zon är ju bara… ja, vad ska man säga?.. inte bra alls…
Jag har svårt att lasta ledningen för att Andersson är årets flopp då jag tycker att han fått den roll han skulle ha och även många chanser, men att han helt enkelt varit för dålig och inte klarat av det.
Jag vidhåller att man ska göra allt för att bryta, för båda parter. Syns ju på Andersson att han inte gillar situationen. Ingen spelglädje och hänger med huvudet.

Jag hade nog gärna sett att man har tålamod här, självklart har han inte levererat som han borde men fan det finns sjukt mkt kvar som jag vill se honom få ut i HV, frågar är ju bara varför det inte har släppt. Tror fortfarande på att han kommer spela en avgörande roll i detta slutspelet som gör att vi antingen tar oss vidare till semi/final eller helt enkelt avgör ALLT

Det gör han redan, fast åt fel håll på fel sätt.

Haha lugn det kommer åt RÄTT håll

Inte en chans! Ser du dagens match? Han gör inte ett rätt. Och så brukar det se ut. Inte ett rätt.

Starkt av ledarstaben att äntligen bänka Andersson. Vips så blev försvarsspelet genast mycket bättre. Hoppas nu att man börjar med Andersson på bänken i match 7. Många klagar på Lauridsen, men han lider ju av att tvingas spela med Andersson. När han fick spela med Persson istället så var det lugnt igen.

Tror som sagt inte Andersson blir kvar över nästa säsong.

Tycker han är ovanligt kvick och i play-in matcherna mot Rögle tyckte jag han lätt var HV:s bästa back …

Sen tycker jag inte att han gör något fel på FBK:s första mål idag utom att han råkade vara inne på isen när pucken när pucken tog på Lauridsens ben och in …

Däremot kan man tycka att han tagit onödiga risker vid två tillfällen mot FBK vilket straffat sig och värst av allt blev det ju mål vid de tillfällena.

Men det finns andra situationer som man lätt glömmer bort under en match för att det inte blir mål.

T.ex. blir Lehtonen ordentligt omåkt på utsidan och motståndaren kommer rakt in på kassen men eftersom det inte blir mål så glöms det bort och ingen kritik mot honom.

Om det hade blivit mål hade vi alla kommit ihåg det och satt ett minus på hans konto för mål har en förmåga att fästa sig på näthinnan.

Hade det varit Nisse och det hade blivit mål vågar jag inte tänka på vad som hade hänt :slight_smile:

Jag är inte orolig för Nisses karriär, han har egenskaper som gör honom till en topp 4 back i de vilket SHL-lag som helst - vilket han också varit i HV enligt statistiken (+/-).

Jag tycker mig kunna se på en spelare när han har de egenskaperna och det finns absolut ingenting hos Nisse som säger att han inte skulle kunna vara en toppback i HV .

Sen bör han naturligtvis ta till sig att inte ta onödiga risker , men om du menar att han är förutbestämt kass så måste jag med bestämdhet hävda att du har fel…

Han skulle såklart också kunna vara större och starkare … men han är grymt kvick och svår att ta pucken av tycker jag mig kunna se, där har han spetsegenskaper … och det är svårt att få allt i ett paket …

fast han har varit direkt svag i passningsspelet de senaste matcherna. Oerhört plottrig innanför offensiv blå (han och dansken orsakade ett mål bakåt pga denna plottrighet) och direkt farlig i egen zon.

Således har han varit en säkerhetsrisk. Det blev stabilare när han klev av.

Jag tror nog han kan vara jättebra för oss, men då behöver han spela med rätt backkollega och kanske även med rätt typ av kedja.

Synd på en sådan trevlig tjomme. jag vill honom allt väl.

Det är väl klart att andra spelare gör misstag! Lehtonen som du själv nämner gjorde t ex en hel del misstag i slutet av serien som ledde till baklängesmål. Vilket jag också påpekade när det hände. Men ingen annan spelare - inte ens den av alla så utskällde nr 66 - gör så många misstag varje match och då ofta i utsatta lägen, som nr 8 gör. Utöver det så är hans passningsspel och markeringsspel under all kritik.

Jag hade stora förhoppningar på Nils Andersson inför säsongen. Jag såg honom som den pusselbit som HV saknat under flera år, nämligen en spelskicklig back som skulle utgöra ett offensivt hot. Han var en av de bästa värvningarna under silly, enligt min mening. Men det har ju inte blivit så.

Skillnaden mellan hur du och jag ser hockey är kanske att jag ser det som händer på isen och värderar prestationen utifrån det - inte vad spelaren har gjort innan han anslöt till laget eller vad som kunde ha varit om saker hade varit annorlunda. Statistik ger jag inte mycket för eftersom den inte mäter allt inkl. det negativa. Därför går det inte att få en rättvisande bild av en spelares prestation. Det går bara att få genom att se matcherna. Och jag ser 90% av alla säsongens matcher på plats eller på tv, så jag anser mig ha ett gott underlag att skapa min uppfattning på.

Igår bänkade man nr 8 och då blev försvarsspelet genast mer stabilt. Andra ser alltså det jag ser. Jag är mer förvånad över att det inte skett tidigare under matchserien, men jag hoppas verkligen att man inleder så i match 7 också. Du kanske har glömt det, men faktum är att Nils Andersson var petad till och från under hösten också, på grund av prestation (eller snarare brist på).

Det är absolut inget personligt. Men jag sätter laget framför enskilda spelare och är helt osentimental när det gäller det. Laget ska vinna sina matcher. Det gör man med de bästa spelarna på isen och om det är på bekostnad av andra spelares speltid så är det så. Om en spelare inte presterar så ska han inte spela. Bara att beklaga, men sanningen är den att nr 8 får det inte att funka i HV. Åtminstone inte den här säsongen.

Jag är faktiskt lite besviken på Nisse denna säsong. Jag hade förväntat mig mer utav honom i det offensiva spelet. Han har ju egenskaperna! Får hoppas det lossnar! Jag vill dock se honom lira ihop mer Persson imorgon och se om det blir någon skillnad!

Lite besviken?
Dagens understatement! Innan säsongen var jag säker på att Nisse skulle bli vår bästa offensiva back och en general i PP. Men nu har det varit många felbeslut i flera matcher nu på slutet. Han kan betydligt bättre. Dags att steppa upp imorgon?

Tycker mig se en klar uppåtgående trend hos Nils Andersson. Tar för sig mer, gör fler uppåkningar och sätter fler pass på bladet. Kul att se och med ett självförtroende på uppåtgående hoppas jag verkligen att den här säsongen blir avsevärt bättre för Nisses del!

Nisse i AB

Nils verkar i grunden vara en sympatisk och genuin mäniska. Även om detta är en kampanj, så känns Nisses åsikter ärliga och verkar komma från hans hjärta (självklart hjärna, men på rätt sätt).

Det som han avslutar intervjun med är något så in i helvete viktigt, ovanligt och anti-tesen till alla jävla förståsigpåare/haters/influences/troll/lågpannor på internet och tyvärr allt för ofta numera i vardagen: förmågan att lyssna och inte tro att ens eget tyckande trumfar verkligheten:

AB: Till den unga personen som just nu tvekar på att börja, eller fortsätta, med hockey på grund av sin sexuella identitet – vad vill du säga till denna person?

En förebild på det humana planet.
Tack Nils, lycka till med främst huvudet och såklart din fortsatta karriär!

Stort hål Nisse kommer lämna efter sig med sin otroliga sociala kompetens och glädje han sprider.
Hoppas verkligen man får se honom på isen igen vart det nu blir isåfall!