Tråden om #89 Mikkel Boedker

Då ingen skapat en tråd till vår nya dansk gör jag det!

VÄLKOMMEN MIKKEL BÖDKER!

Tror du blir en dansk dynamit i SHL! Hoppas du blir en av våra toppspelare!

Räkmannen presenterade världsbacken uruselt.

Donald Sandström JP/Jnytt
Det sa han själv för danska TV2 under onsdagen, något som även HV71 bekräftade senare.
- Jag ska hjälpa HV71 att vinna en massa matcher. Jag hoppas att det blir en rolig och spännande sejour nu när jag kommer tillbaka till svensk ishockey, där allt började.
Mikkel Bödker, till höger, säger till danska TV2 att han är helt klar för HV71.

JP/Jnytt har tidigare rapporterat om att Mikkel Bödker kommer spela ishockey i HV71 i fortsättningen. 32-åringen, som spelat 709 NHL-matcher i NHL kommer närmast från HC Lugano i Schweiz där han gjorde 4+20 på 44 matcher förra säsongen. Han rankas av många som Danmarks bäste hockeyspelare genom tiderna.

Därmed är ytterligare ett tungt nyförvärv klar för HV.
- Min roll blir att jag ska använda min rutin och förhoppningsvis spela för att hjälpa HV71 att vinna en massa matcher, säger Bödker. Jag hoppas att det blir en rolig och spännande sejour tillbaka i svensk hockey, där allt började.

Bödker bekräftade dessutom för danska TV2 att han har skrivit på ett ettårskontrakt med HV71, med möjlighet att förlänga ytterligare ett år.

Kent Norberg, sportchef i HV71 säger i ett pressmeddelande:
– En väldigt skicklig spelare både med och utan puck. Han gillar att bygga sitt spel med sin fina skridskoåkning och kommer att passa in bra i vårt spel med mycket fart. Han är oerhört motiverad över att komma till HV71 och det ska bli spännande att se honom i SHL och i HV-tröjan.

Den danske forwarden spelade juniorhockey i Frölunda 2005 till 2007 innan han åkte över till Nordamerika där han under tolv säsonger spelade för Phoenix Coyotes, Arizona Coyotes, San Jose Sharks och Ottawa Senators. Nu sluts cirkeln igen för den danske stjärnan.

Förutom framstående meriter från NHL har Mikkel Bödker sju VM-turneringar på sitt CV och spelade OS för Danmark i Peking i vintras.

Med Mikkel Bödker i laget återstår endast en back- och en forwardsplats att tillsätta i HV.

Fakta Mikkel Bödker
Född: 891216, Bröndby
Moderklubb: Rödovre
Position: Forward
Skjuter: Vänster
Längd/vikt: 180 cm / 94 kg
Tidigare klubbar: Rödovre, Frölunda, Kitchener Rangers, Phoenix Coyotes, San Antonio Rampage, Lukko, Colorado Avalanche, San Jose Sharks, Ottawa Senators, HC Lugano

Välkommen Mikkel!

Intressant att se hur bra svenska han snackar, iaf i början. youtu.be/EnYobbzLH90 Intervju som KHK gjort för 7 år sen.
Ser det finns gott om highlights från NHL-åren. Man känner igen hans spelstil från beskrivningen… mål #2 här hyfsat likt det Hunter gjorde mot Björklöven hemma: youtu.be/pHdpii0yI6c

Ska bli spännande det här!

Då har dansken valt ett nummer.

Hoppas verkligen att man kommer köra med danskt ø i namnet på tröjan.

Varför finns Bødker ännu inte med i truppen, på hemsidan?

Han har fått sparken.

Ändrar i trådnamnet, då killen uppenbart vill ha ett oe istället för ö eller den danska varianten “förbud mot o”.

Måste vara den näst sämsta värvningen i Hvs historia!!

Bødker intervjua i JP om den tuffa starten.
jp.se/2022-10-14/mikkel-boe … ckligt-bra
En del av texten: – Poängmässigt har det gått jättetungt och det är inte roligt det. Jag vet om det också och det får jag ta på mina axlar – det är inte tillräckligt bra. Men spelet har gått bra tycker jag, jag har skapat ganska mycket och försöker att göra mitt bästa där ute varje dag. Men det är så klart poäng som krävs, det är det som många tittar på och det är inte där. Man får titta sig själv i spegeln, fortsätta gnugga och fortsätta att bli bättre för varje dag. Ja, det är bara att fortsätta gnugga, säger Mikkel Boedker.
Den VM- och OS-meriterade forwarden konstaterar också att det finns en risk att det kan ”sätta sig på huvudet” när det inte går som tänkt.

Läste det där. Vilket är ditt intryck?

Nä men lite samma gamla vanliga. Inget som riktigt stack ut. Eller ja det skulle väl vara det där han hintar om med skillnad mot KHL och att han själv tyckt spelet gått bra…

Ett “A” på Boedker i går. Då jag inte såg matchen, vem hade blivit av med sitt?

tror han har haft det några matcher, de var väl bara 2 A från början (antar att de väntade på strålman och när det inte blev av med strålman så gick det till bödker)

Mikkel påminner väldigt mycket om någon med sin åkstil.
Kommer dock inte på vem. Hilfe!

Hannula?

Mycket möjligt. Dock inte honom jag hade i åtanke.

en grävling.

Åkerman? Eller kanske Hrdina?

Han spelar mer än vår bästa målskytt. Frågan är. Har nån som floppat som denna kille någonsin haft de förtroendet som Boedker har? Dags att minska speltiden. Ge den till Foppa och Fisker Moelgard.