Den här killen tror jag mycket på! En stor och stark center som tar stort ansvar både framåt och bakåt. Jag har inte följt HAS men jag såg Karlskoga i kvalet och det Ejdsell uppvisade där var mycket förtroendeingivande. Som sagt, en mycket bra och spännande värvning!
Det verkar vara en nästan färdigslipad diamant som HV värvat. Med undantag för Lias som var på allas radar inför förra säsongen så var de övriga “rookie of the year”-kandidaterna relativt osäkra kort. Borgman och Linus tog SHL med storm, lite bakifrån. Ejdsell kommer inte direkt från skuggorna efter sin senaste säsong och nypåkritat NHL-avtal. Kommer han leva upp till förväntningarna, eller blir det lite Hansson-effekt? (Vad hände med den killen egentligen, nån som vet?)
Det låter väldigt likt Stenis i beskrivningen, skillnaden är väl att Stenis kanske inte är den poängproducenten? Eller är han det? Det kanske bara beror på att han (förutom utlåningen till Västervik 1+3 på 2 matcher) inte fått testa sina skills i en lite enklare omgivning?
Nåväl, lycka till Victor, vi kommer behöva att du lever upp till en större del av den förväntan du skapat, om vi skall ha en chans på guldet igen. Ingen press
Aha den har jag missat. När är deadline för om han stannar där eller ej. Riskerar ju att HV måste “panikvärva” något. Är ju inget överskott på centrar så att säga.
Tänkte om det finns någon deal om hur och när NHL senast kan kalla över spelare eller om det är något datum de måste bestämma för om spelaren ska vara kvar eller inte. Men det kanske det inte gör.
Tror inte det. De enda deadlines jag känner till är de som reglerar när NHL-lagen får skriva kontrakt med spelare från Europa. Senast 15e juni för kontraktsbundna spelare. 15 juli om spelaren är kontraktsbunden men draftades samma år. Sen är det väl något 15e augusti också. Men som sagt, Ejdsell har redan ett skrivet kontrakt med Nashville och ska i så fall lånas ut till HV. Det är väl möjligt att det finns ett avtal mellan HV och Nashville, men jag tror inte att avtalet mellan IIHF och NHL reglerar situationer som denna.
Problemet är väl att Nashville äger frågan fullt ut eftersom Ejdsell är deras spelare. De vinner ingenting på att binda upp sig i något låneavtal med HV. Då bakbinder de bara sig själva. Tyvärr har nog inte HV något att sätta emot här. Nashville bestämmer helt enkelt hur de vill ha det.
Så är det ju. Men de kan heller inte hålla på att bara dra tillbaka spelare hur som helst, då kommer de tappa mycket förtroende kapital och klubbar kommer inte vilja låna av dem i framtiden vilket är skadligt med tanke på att det just nu är ganska bra för utvecklingen av de flesta spelarna. Så för att behålla sitt förtroende tjänar de på att binda upp sig över en säsong.
Nashville vill tydligen ha över Ejdsell redan nu, men han väljer att stanna i Sverige. Helt rätt, enligt mig, med åtminstone en SHL-säsong för att se om han håller för de högre ligorna.
– Jag stannar i Sverige. Jag vill känna mig helt redo innan jag tar steget, säger han till nwt.se.
Ejdsell blir bättre och bättre tycker jag efter tuff start. Han har lite samma problem som Stenlund att han är långsam på skridskorna. Se bara på Stenlund nu när han jobbat på de, vänta bara och se vad som händer med Ejdsell om hans skridskoåkning går upp