Tråden om #92 Pontus Netterberg

Välkommen tillbaka Pontus!!!

Detta är ju en återvändare, men så gammal att det inte finns en tråd om honom sedan gammalt, faktum är att jag inte ens minns honom från den tiden, men det kanske inte säger så mycket ty mitt minne är klent på alla fronter…

Haha känner samma som dig. Minns honom knappt som spelare. Vet att det snackades en del gott om honom då han lirade i Lakers.

Varmt välkommen hem!

Om jag inte missminner mig helt så uppskattade jag Netterberg när han var ung och lovande i HV. Hade gärna sett honom få chansen efter hans säsong i Pantern. Med facit i hand kanske ett klokt beslut att inte ta hem honom. Han var väl helt enkelt inte redo. Men nu i allsvenskan känns det som en habil värvning. Ingen superstjärna, men en bra spelare god för +30 poäng.

Välkommen!

Riktigt bra värvning skulle jag säga. Nu börjar det se bra ut! Nu vill man ha in riktigt bra centrar.

Netterberg tror jag lätt klarar göra 30+

Spontant så känns det positivt. En rightare som är relativt stor och tung att möta. Utan att nedvärdera honom så tror jag Allsvenskan är rätt nivå för honom just nu. En stabil SHL-spelare som inte gör mycket väsen av sig, men i Allsvenskan tror jag han kommer märkas mer. Tycker också det är positivt att han varit här tidigare. Han vet vad som förväntas av honom och vilka krav som fansen ställer. Hoppas han är lite småful och elak också, för det behöver vi. Vi kommer få massor av klubbhjärta i truppen i år. Särskilt om vi signar Ullström, Önerud och en eller två Thörnberg.

Återvändare återvändare och åter återvändare. Måste vara jävligt svårt att vara sportchef i HV71!

Kommer spela med nr 92.

högt nummer = hybris… :wink:

Eller en hommage till Teemu Laine :smiley: Pontus Netterberg får gärna spela som Laine. Då kommer jag vara nöjd. Men ja, höga nummer är inte att föredra. Sen finns visserligen låga nummer som är riktiga skitnummer. Har någon med nummer 19 på ryggen varit bra i HV?!

Karln är född 92, låt han ha sitt födelseår som nummer, det är han inte ensam om direkt :smiley:

Regeln med tröjnummer över 50 är att man måste göra minst #/2 poäng under säsongen. Så jag är positiv till Pontus val av nummer.

Pontus såg vass ut initialt på försäsongen men har sen dippat rejält. Visst har skadeproblematik och minskat förtroende/istid sin inverkan i det men jag tycker inte direkt att han imponerat när han väl varit på isen.
Känns som att man har mer nytta av en spelare som exempelvis Gustav Salmi-Lilja än Pontus i den nuvarande rollen han har. Kan gissa att Pontus själv inte alltför nöjd med sin nuvarande position och jag är hade inte blivit förvånadom han blir den första spelaren (Oskar ej inräknad) att lämna HV71.

Nej, nej, nej. Inte Salmi-Lilja före Netterberg.

Tycker 92 är som klippt och skuren för det här lagbygget. Han har absolut 30 poäng i sig, även om det känns långt borta nu. Men skulle någon av våra toppkedjor kärva är Netterberg perfekt att slänga in. Salmi-Lilja verkar, av det jag sett, inte redo för a-lagshockey. Att sätta honom före Netterberg skulle vara ett steg mot det där brunkiga jämngråa laget vi hade ifjol. Så ge Netterberg tid.

Problemet för Netterberg just nu är väl delvis också att han slängts in i en vi tar det som finns kvar-kedja, som centras av Wennlund eller Wikström. Ge Netterberg en Ullström bredvid sig, eller annan center så tror jag inte bara Netterberg, utan hela kedjan kan lyfta.

Netterberg måste vara en av årets mest underskattade spelare. De senaste två matcherna har han fått chansen i en toppkedja (om än med fortsatt lite speltid. Drygt 10 min per match). Resultatet? 2+1.

Netterberg har i dagsläget sjätte bäst poängsnitt i laget (5 poäng på 7 matcher. Jämför med hyllade spelare som Davidsson-bröderna och det stora frågetecknet Kokkonen (nej, det verkar inte ha blivit så mycket bättre på den fronten…). Och då lirar Netterberg inte ens PP.

Hävdar att det finns fortsatt sparkapital i nummer 92. Och det får en ju att undra vad som händer om man gav Netterberg ännu mer förtroende och sänkte istiden för spelare som exempelvis Kokkonen.

Pontus gör det jag förväntar mig av honom. Han har haft lite strulig start med skador och inte fått den bästa starten. Pontus kommer inte vara våran ledande spelare men känns stabilt att ha honom om en toppspelare blir skadad i få matcher har han helt klart kapacitet att spela i alla formationer och spelformer, lite som Liket var i sina glansdagar, en 3-4 kedje spelare som kunde vikariera i alla spelformer tillfälligt.
Kommer hamna runt 0,5 p per match vilket är bra för dedn roll han är värvad för

Jag tycker han överträffar förväntningarna. Sen han kom in i en av toppkedjorna har det blivit en bättre balans samt att han själv producerar. Jag läste JP intervjun med honom inför säsong och satt bara och myste över citat typ -det var kul att vinna sm- guld men det hade varit roligare att göra med HV. -Tyvärr blev det Växjö inte HV. - jag tar vilken roll som helst bara för att få vara här och hjälpa HV tillbaka.
Här pratar vi en kille med karaktär! Pontus är och kommer att vara en viktig kugge i detta lag.

Drygt 10 min per match – bara Wikström och Salmi har mindre istid sett till forwards. Netterberg har trots det gjort sjätte mest poäng av forwards.

Det finns så otroligt mycket mer att få ut av Netterberg offensivt. Gäller bara att Tommy ger honom en ärlig chans…

Han är definitivt en spelare jag hoppas på skall ta kliv nu under året fram till slutspelet.
Jag är lite besviken än så länge. Men han har väl inte fått så många chanser heller.
I mina ögon så är han en spelare med stor potential så länge han och hans femma ligger på hårt framåt. När laget går ner någon procent går han ner väldigt mycket. Bänka honom gärna när vi förväntar oss bli tillbakatryckta. Men spela honom när vi jagar!
Han har förresten inte så dålig ± som jag trodde. Är ju dessutom i en bra trend…
// Henrik

Han gör det bra offensivt såhär långt. Sett till poäng per spelad minut har han tredje bäst statistik i laget.

  1. Fredrik Forsberg (0,077)
  2. Tyler Vesel (0,062)
  3. Pontus Netterberg (0,053)
  4. Simon Önerud (0,046)
  5. Tommi Huhtala (0,044)

Dock näst sämst i laget när det gäller baklängesmål per spelad minut, där endast Karlström är sämre. Men spelar man honom på rätt sätt känns det som att han är en stor tillgång.