Tråden om: #92 Teemu Laine

Jag tycker det är skönt att det tas upp. Det är inte första gången när det gäller Laine och det är lika pinsamt varje gång en spelare i ens lag håller på med sånt trams.

Så här ser en Diving ut
youtube.com/watch?v=ssejCxiFIUw
Så här ser en filmning ut
youtube.com/watch?v=6hYkuOQ3vXE

Dessa ska man ta för.

Tycker inte man ska kunna skicka vidare diving situationer i efterhand, att spelare förstärker situationer är ganska vanligt och tar inte domarn utv för diving under matchen så är det tydligt att spelarn inte förstärkt situationen tillräckligt för att det ska vara en diving, att man sen ska granska det närmare med en massa kameravinklar är ju löjligt med en sak renderar i 2min utv, precis som en tripping eller hakning, och de situationerna skickarna man ju inte vidare i efterhand om domarn gör en miss under matchen.
Döm diving under matchen istället mer noggrant så kommer det ge bättre effekt.

Grejen med divings är ju att dom är svåra att se, och anledningen att man skickar det vidare är för att det som du säger blivit ganska vanligt och man vill sätta stopp för det. Skitbra tycker jag eftersom hockeyn börjar bli samma parodi som fotbollen där.

Av SHL-inledningen att döma så känns det lite som att domarkåren i brist på Ledin och Jämtin utsett Laine till sin ständigt återkommande syndabock. Han är ju rätt tjurig, grinig, kan filma och hitta på dumma saker, så det är väl betalt för gammal ost som kommer gälla honom framöver. Tråkigt att det ska vara så men människan är så funtad att det blir så.

Just den här "diving"situationen vet jag inte riktigt vad jag ska tycka om. Han faller ganska så enkelt men han blir ju störd oxå, och kommer de med fart och blir störda så kan de tappa balansen.

Hur som tycker nog de ska vänta med att statuera exempel tills det dyker upp något mycket tydligare. Därför att just den här Laine-situationen kommer vi få så mycket utav . Har sett så mycket värre, tydligare och uppenbarare än det här och vill inte ha en situation där allt ska granskas i efterhand. Illa nog att det ibland ska ta trehundra svåra år för måldomarna att säga om det var mål eller inte.

Vissa eventuella domarmissar får man överlämna till den mänskliga faktorn. Det kommer ändå att jämna ut sig i längden. Det håller inte med eviga konferenser, överklaganden, granskningar etc för precis allt som kan hända på isen.

Borde vara en regel som säger tar det mer än 1,5 minuter får måldomaren att komma med ett beslut så är det huvuddomarens beslut som ska gälla. Domaren får helt enkelt gå på sin magkänsla. Håller inte att dividera i veckor om sånt. En del matcher blir ju totalabsurda med alla avbrott för videokonferenser.

Bästa vore i den sitsen var att ta växjö spelaren för inteferemce o Laine för diving så kvittar man utvisningen

Folk verkar inte fatta att tanken inte är att skicka in saker i efterhand. Tanken är att få bort filmningar så att man slipper granska situationer efteråt.

Hakningar och liknande är ju en helt annan situation. En filmnings syfte är ju att lura domaren (genom en regelvidrighet) och få med sig en fördel. Hur ofta händer det att den som hakar får med sig en utvisning och därmed en fördel?

Kommer inte bli svårt för motståndarna att få Laine ur balans kommande matcher.

Solklar filmning. Bättre spela hockey istället för att lägga sig och ta onödiga utvisningar :open_mouth:

5000 kr i böter är bara symboliskt. Mindre kul att det är en HV-spelare som blir den förste någonsin att få böter för filmning.

Killen hängs ju ut nu som om han hade dopat sig… häxjakt och offentlig skampåle…

Visst, det ser ut som om han kanske filmade men där e kontakt och det är svårt att säga exakt om det orsakade fallet eller inte. Tycker man bör ge Laine “the benefit of the doubt” och fria istället för att hänga ut honom som fuskare.

Tycker det hela är fjantigt och jag har hellre några enstaka filmningar då och då en detta jävla svartmålandet och käblet i efterhand varje gång någon eventuellt hade kunnat stå på skridskorna men inte gjorde det…

Måtte det bli 411 sådana här domar varje omgång nu, annars är detta nästa du patetiskt försök till att statuera exempel…

Håller med till 100%, har sett reprisen ett antal ggr & är inte säker på att han lägger sig så som massmedia å alla experter som wikegård, nyström & sanny med fler, som helst skulle vilja ha han avstängd X matcher.

Jäkla olyckligt för Laine att bli så svartmålad i hela landet för en sådan sak som är så osäker.

Att sedan Bengtsson’s fall läggs ner är enligt mig helt fel.

aftonbladet.se/sportbladet/h … 1456863.ab

Sanny tyckte faktiskt att det borde vart utvisning och avstängning för tacklingen mot huvudet på Brodin, så han är på den linjen då det gäller sådana förseelser.

Då det gäller Laine så föll han inte helt utan åkte vidare, fick någon fördel av tilltaget på något sätt, det är skillnad när man slänger sig för att få med sig en utvisning eller en straff. Man brukar säga så länge spelaren försöker stå på benen och åka vidare ska man fria. Men när spelare blir skadade ska man se till orsaken till skadan i Bengtssons fall en crosschecking och sen en tredjespelare som fullföljer på det.

Det tänkte jag också på, Laine reser sig ju faktiskt upp direkt och åker vidare i samma fart, han verkade ju åtminstone inte ha några tankar på att söka efter en utvisning. Det är det som får mig att tro att det inte var en filmning även om det är många som anser att det var det. Kan ju iofs vara så att man underskattar Laine, han kanske är smart på det sättet, men man vill ju inte tänka åt det hållet.

han är anklagad igen, av media, för fusk, se den nystartade tråden om filmningar.

Laine är en spelare som brukar hetta till och dra på sig för många utvisningar i pressade situationer.
Men senaste matcherna har han verkligen hållt huvudet kallt.

Mycket bra! Vi behöver stabilitet och lugn i truppen, något som Laine verkar ha fattat till skillnad från Karalahti.

Någon som såg Laine i slutet på matchen mot Frölunda förresten?

En annan intressant notering är att han är den enda spelaren i laget som fortfarande inte varit inne på 1 enda mål bakåt i 5v5. Starkt med tanke på denna säsongsinledning…

ja…tänk alla som var skeptiska till laine och att han skulle få fortsätta i år, han har ju verkligen visat att han är en STOR tillgång och killen öser ju in mål och även är jävligt stabil bakåt, kul att se och han verkar funka bra med sina nya kedjekompisar!

Laine gjorde nog sin bästa match för året igår, iallfall av dem jag sett. Håller sig borta från onödiga utvisningar och använder sin speed och skott på rätt sätt nu. Sen verkar karln ha ett alldeles underbart placeringssinne eftersom han nu målat med ben, skridskor och klubba via styrning i flera matcher. Man kan tycka att det är röta och att andra borde ha cred, men det är feltänk. Han är där han skall vara, precis som Abbott, och gör man rätt saker får man utdelning även om det är byxan som gör jobbet!