Ja, allt förutom Björn som SC är en klar uppgradering, ergo är Stillman att föredra som SC.
I den bästa av världar skulle vi dock få in en SC med noll blomman koppling. Då skulle HV kanske, kanske kunna börja ta tag i alla problem vi har. Laz är liksom inte lösningen.
Jag ska dock säga att jag tror att Björn hade kunnat fixa fram bättre spelare. Han har ett bättre kontaktnät. Men frågan är väl om BL hade värvat något, han är ju kontinuitetens gud.
Samtidigt vad kan Laz kosta. Saik inte kända för att betala mycket så kanske tjänar 50-75k? Inget som förstör mycket och vi behöver kroppar med alla skador. Är han kass skickar vi till HA nästa säsong. Ser inget större fel eller konstigheter med detta om inget bättre finns på marknaden.
Det jobbiga är ju att han har kontrakt nästa år också. Om vi spelar i HA är det en rätt bra rekrytering då vi säkrat 3c. Men om han är för dålig och vi spelar SHL blir det jobbigare. Men om han ändå inte är så dyr blir ju inte utköpet jättefarligt.
Åker vi ner i HA bryts alla avtal. Är vi kvar och han är för dålig skickar man till Kalmar för halva summan så vaskar man bara 20-30k/ månad. Inga summor att prata om i sammanhanget så low risk med denna värvning.
Fast då är man inte sjukskriven. Stillman har naturligtvis fullt förtroende att ta alla beslut gällande herrlaget och gällande tex ”tränaren” så har han ju gått tillsammans med honom flera år i AIK och bevisat sin trohet till honom. Stillman ska bort, illa kvickt. Han har förvandlats till ett lika stort hot mot HV som både Anton och Liljander/ALI/Nylin.
Stillman täcker bara upp tillfälligt. Han kommer inte sparka Anton om inte styrelsen ger tummen upp vilket aldrig kommer hända eftersom Björn och Blomman sålt in sin idé.
Jag har svängt. På det sätt han kommunicerat saker och ting så låter det som han har tappat kontrollen. Det är upprapning av kontinuitets-grejen… tron på att allt kommer bli bättre bara tiden går… tveksamma värvningar… han utstrålar noll ambition eller vision.
På mig verkar det som om allt bottnar i styrelsepolicy. Min bild är att styrelsen tillsammans med Abbott förlängde med AB och spikade fast regel nr 1: fr o m nu sparkar vi ingen. Regel nr 2: kontinuitet kommer att leda oss framåt. Regel nr 3: vi ALLA måste tro att detta är rätt väg.
Därmed spelar det ingen roll vem som är GM eller SC.
Botten är där tanken på “kontinuitet löser allt” föddes. Detta är inte styrelsens påhitt. De har “approprierat” den tanken.
Det är möjligt att detta var Abbotts frö. Att han “lärde upp” ALI med detta som centralt budskap. Att Anton “ärvt” detta därifrån, alternativt att han själv varit en del i att bygga den myten.
Så jag tror inte för en sekund på att styrelsen kommit på detta själva, utan de har blivit intutade i att detta är den enda rätta vägen. Alla som nu omfattas av denna kravlösa anställningstrygghet, spelar naturligtvis med. Om de nu inte varit med och konstruerat denna vattentäta lösning.
Stillman tar naturligtvis emot detta med öppna armar, som precis alla andra i utsatt situation (läs: som borde sparkas) hade gjort. Så, putta bara problemet framför er, så löser det sig… (inte) … är vad styrelsen kör som ledstjärna.