Tråden om ass SC Oscar Sundh

Oscar Sundh tillbaka i HV71! Fantastiska nyheter!

hv71.se/article/lp1nal7hk-3 … out-i-hv71

Så jäkla fint. Underbart att HV tar tillvara på Oscars pumpande HV-hjärta. Otroligt kul, och fint att se att han verkar repat sig så pass att han är redo att gå tillbaka till jobbet.

Ingen firar jul som Oscar Sundh, borde höras på läktarna i höst/vinter.

Oscar Sundh!!! Värd allt i denna klubb!

Jag skiter i om detta inte är i linje med hur vi hanterar denna kategori. Oscar skall ha en egen tråd som assisterande sportchef.

Vilken glädje!!!

Här är länken till intervjun i HVTV

Detta gläder mig som fan verkligen! Helt fantastisk att åter ha Oscar i vår organisation. Oscar är 100% HV. Ett stort jävla varmt välkommen hem, Oscar!

Detta värmer hjärtat något oerhört :wink:
Blir lycklig som ett barn på julafton över detta.
Välkommen hem bästa Oscar.

Vilken härlig nyhet!!

Det låter som upplägget är bra. Av flera anledningar.

Det är fint att HV ser nytta med, och stöttar, Oscar i den situation som han hamnat i. Detta är så långt från det negativa konceptet “familjen” man kan komma. Dock är det precis det man vill se: att vi kan ge tillbaka till någon som betytt väldigt mycket för föreningen, även efter karriären.

Vad gäller hans roll så känns även den bra. En brygga mellan junisar och seniorer. En ödmjuk kille som gav allt och är älskad av fansen, det känns som det kan vara en väldigt bra mentors-profil. Åså lite “kaffe-kokande” på det för att avlasta Kent.

Det känns som om denna roll har presenterats bättre för oss fans, än när Davisson fick sin ass roll (en ny roll sa de i inslaget, men visst hade davidsson samma roll?).

Håller helt med. Klockrent beslut från HVs sida

Carl Ljungquist JP
HV71 förstärker. Oscar Sundh, i många år uppskattad spelare i klubben, är klar som ny assisterande sportchef och scout.
– Det känns riktigt roligt, säger Sundh till JP/Jnytt-sporten.

Oscar Sundh hade en lång karriär som forward i SHL. Hösten 2020 spelade Sundh för IK Oskarshamn och åkte i ett möte med Örebro på en tackling som tog riktigt illa. En tackling som kom att avsluta den aktiva karriären.
I somras berättade han för JP/Jnytt-sporten om en svår tid och om en ihållande huvudvärk efter smällen.
– Nu idag är väl den största grejen att jag har huvudvärk varje dag. Jag har inte haft någon dag där jag inte har haft huvudvärk sedan jag åkte på smällen, berättade han.

Nu är Oscar Sundh tillbaka i ishockeyn. På onsdagen presenterades han av HV71 som ny assisterande sportchef och scout.
– Det känns väldigt bra. HV71 betyder mycket för mig och att komma in i denna miljö igen ger både mig och min familj energi. Jag hoppas kunna bidra med de erfarenheter jag har samlat på mig under min karriär och ska göra vad jag kan både för att hjälpa ”Nubben” och att stötta laget, säger Oscar Sundh i ett pressmeddelande.

35-årige Oscar Sundh gjorde som spelare två sejourer och totalt nio säsonger i HV71. 2010 och 2017 var han med och vann SM-guld med klubben och blev under alla sina HV-år en stor publikfavorit och uppskattad profil.
Den 1 september påbörjar Oscar Sundh sitt nya uppdrag i HV71. Sundh ska assistera sportchefen Kent ”Nubben” Norberg med administrativa uppgifter och scouting samt stötta unga spelare i sin utveckling.
– Det är jätteroligt att Oscar återvänder till HV71. Han har ett stort HV-hjärta och massor av hockeykompetens och kommer att komplettera ”Nubben” på ett bra sätt. Inledningsvis kommer Oscar att känna sig för och jobba 25 procent med ambitionen att öka tiden efter jul, säger HV-klubbdirektören Johan Lindbom i en kommentar.

När tidningen når Oscar Sundh berättar han att han ser mycket fram emot att hugga tag i sina nya arbetsuppgifter.
– Det känns riktigt roligt, absolut. Det ska bli kul och spännande att komma igång och göra någonting igen, att få känna ett sammanhang, säger han.

Hur mår du nu?
– Jag försöker hela tiden utvärdera, skriver lite dagbok om hur jag mår och så. Kanske att jag har tagit ett litet kliv till, att det blivit lite bättre. Sedan går det fortfarande upp och ner under dagarna och upp och ner från dag till dag. Men kanske att det ändå har blivit något bättre nu.

Vad tror du kommer att bli den största utmaningen i din nya roll?
– Bra fråga. Det här är tänkt som en 100-procentig tjänst och det kommer att krävas 100 procent för att hinna med allt som står i arbetsbeskrivningen. Utmaningen nu i början blir väl att inte bli för exalterad, jag får försöka mjukstarta lite och börja med att fokusera på några av grejerna, säger Oscar Sundh.

Vad var det som lockade dig med att bli assisterande sportchef och scout?
– Egentligen har vi försökt att få till en arbetsträning hos HV71 sedan i januari. Men det har varit svårt med Försäkringskassan och så där. Jag har i alla fall sagt att jag kunde tänka mig att göra vad som helst, scouta motståndarnas powerplay, eller städa toaletterna. Bara jag fick komma igång och göra någonting. Att jag nu har fått den här jättefina möjligheten är jag väldigt tacksam över. Tittar man på vad som står i min arbetsbeskrivning ser jag kanske mest fram emot att jobba med spelarna som är mellan J20 och A-laget och som är på väg upp.

2006 jobbade HV71:s nuvarande sportchef Kent ”Nubben” Norberg i Timrå IK och värvade då Oscar Sundh till klubben. Nu återförenas duon i HV71.
– Ja, vi jobbade ihop under två år i Timrå och har sedan dess hållit kontakten och setts då och då. Vi känner varandra ganska väl och det är så klart en trygghet att arbeta med honom nu, säger Oscar Sundh.

Oscar måste ju vara framtidens SC.
Åker vi ur nu så borde han tillträda rollen direkt, och sätta en plan framåt för klubben!

Nja, nog inte så smart när det är någon som nyss gått från att jobba 25% till 50%. Men framtiden ja tack!

låååååååång artikel om Oscars hela karriär:

3 gillningar

Väldigt intressant! Lite kul han ger LHC en liten pik typ. Oscar är en helt fantastisk person, träffat han några gånger och hoppas verkligen allt blir så bra de kan bli.

Oscar verkar vara en riktigt bra människa.
Bor själv i Knivsta och alla talar gott om familjen Sundh.
Kanonbra intervju :+1::slightly_smiling_face:

1 gillning

Varje gång familjen och jag åker tåg och passerar Knivsta vänder jag mig till sönerna:
”Ååååå vem kommer från Knivsta?”
Varpå de ska svara med sång:
”Oscar Sundh, Oscar Sundh, Oscar Sundh, Oscar Sundh”

En tradition sedan flera år tillbaka :smiley:

11 gillningar

Skulle vara intressant med en uppföljande artikel/intervju nu när det gått ett halvår igen.
Hur ser han på hur denna säsongen förberetts, utvecklats och vad hans väg framåt är i den. En 90% Sundh tror jag är mer 100% än de flesta.

2 gillningar

Oscar, vilken jävla hjälte.
Har tidigare berättat om när han gav min son (som fyllde tio den dagen) sin keps i samband med en match i Ängelholm.
Nu fyra år senare skickar han en videohälsning till honom på födelsedagen.

Kung!

15 gillningar

Du får ju nästan dela med dig av den haha!

Hade jag gärna gjort. Vet dock inte om han skulle uppskattat det.