Tråden om assisterande tränare Johan Åkerman

Såja, då välkomnar vi tillbaka Johan till Sveriges/världens/galaxens finaste förening. Det var här din stjärna började lysa och det är hög tid att vi tänder densamma igen.

Jag minns att jag tyckte Åkerman som tränare var spännande när han först dök upp på kartan. Självklart kommer hans tid i lhc ligga honom lite grann i fatet, som det alltid gör med spelare och ledare som väljer den föreningen, men vi väljer glädjen. :wink:

Jag ställde frågan om hans resultat som PP-coach och fick följande till svar:

Med tanke på att de är just lhc han coachat kommer jag redan nu casha in en pp-procent på minst 40.

Välkommen Johan, detta skall bli spännande!

Var man inte ute och högg stenhårt efter honom som ass och Patrick Ross som hc någon säsong?

Välkommen Johan, det här blir nog bra.

Jo de va under hans tid i lhc men dom ville inte släppa honom. Minns ej vilken säsong de va dock…

Lite bekymrad ändå att alla tre i ledarstaben är backar. Kanske inte spelar så stor roll, men risken finns att blir mer defensivt än offensivt tänk. Att ha den kylan som Åkerman hade på blå i PP tror jag inte är något man kan lära ut. I PP vill jag se högt passningstempo och en spelare framför mål. Vem den spelaren är som tar sig an den rollen har jag svårt att se i dagsläget med både Huhtala och Törngren borta. Med det sagt så är det tre rutinerade rävar som leder oss och jag är försiktigt optimistisk.

Vet inte om jag ser problemet helt. Tycker Samuelsson verkar kunna vara allvarlig och ryta ifrån när det krävs.

Håller med dig helt. Man kan enligt mig knappast ifråga sätta sig om Sammen, den historik och framgång han har är det ingen tränare någonsin i Hv71 haft. Han vet vad som krävs till 100%. Har verkligen 100% förtroende för honom.

Det var inför säsongen 2015/16, när man tog in Lindbom som tränare. Tanken var att han skulle ha Åkerman och Ross (som då var kommentator i på SVT eller något) som ass. tränare. Det föll i stöpet och istället blev det Tim Brithén som ass. tränare…
Minns att diverse medier förmedlade att Lindbom-Åkerman-Ross var en done deal, lite för tidigt.

Är det nu i veckan vi kommer få nyheten om att Johan ersätts med någon annan?

22/23 med Åkerman vid rodret har vi en total PP på 18,48%, jämfört med 20/21 som slutade på 28,48%. Då var vi bäst i hela ligan i denna spelformen och åkte ändå ur SHL… Tittar vi på om vi idag skulle möta Malmö i ett kval ser PP skrämmande effektivt ut för Redhawks med hela 60,00% (3 mål på 5 försök). Jämfört med HV’s 12,50% mot Malmö (1 mål på 8 försök). Tänker på alla kommentarer “Idag avgörs allt i special teams”.
Tror att ett kval mot Malmö skulle innebära just mkt hårt och grisigt spel från Sylvegård och grabbarna… Att då ha ett PP som är totalhavererat med Foppa på bänken känns onekligen oroande.

Tack o hej Johan! Lycka till framöver!

Hej då!

Good riddance. Självklart beslut. Tack