– Det jag minns från den korta tiden i Sverige var att det var ett trevligt land men att det samtidigt var första gången i Europa för mig och därför väldigt mycket som var nytt både på och utanför isen.
I en intervju med JP säger Ullström att hans sikte är på att stanna i Schweiz men att han “springer på” J&J lite överallt och att de brukar stämma av med honom om hur han tänker med framtiden. Ullström har varit tydlig mot klubben att han vill försöka stanna utomlands. Han har fått förfrågningar från flera SHL lag men det är i alla fall positivt att HV verkar vara “på” eftersom de kollar upp med honom titt som tätt.
Läkarundersökningen sket sig för J.Andersson. Kontraktet bryts.
Finskan körd i Google translate:
"KooKoo och Joakim Andersson har sagt upp sina spelarkontrakt.
KooKoo, som förbereder sig för ligasäsongen 2020–2021, har tvingats säga upp spelarkontraktet med den centrala anfallaren Joakim Andersson, 31. Anledningen till att kontraktet sägs upp är att spelaren inte klarat läkarundersökningen. Ett ettårigt spelarkontrakt hade tidigare tecknats med Andersson.
Det här är en riktigt irriterande sak för båda parter, men man kan inte alltid veta vad morgondagen kommer när det kommer, säger Jarno Kultanen, KooKoos sportchef.
Enligt avtalen löstes emellertid ärendet mycket professionellt, vilket vi vill tacka både spelaren och hans representant för.
KooKoo önskar Andersson all lycka till i framtiden!"
Jo men jag hade nog inte velat ha in honom bara för en del av säsongen. Det känns risky nog att vi troligtvis förlorar Sandin sedan. Det känns mer hållbart att leta upp en permanent lösning för säsongen ut.
Sandin har ett kontrakt med hv, han blev tjänstledig från hv när han skrev med Philadelphia. Borgmans tidigare kontrakt med hv upphört och därmed får han ej skriva nytt kontrakt med hv.
Dessutom har han en NHL-out, något som inte tillåts i SHL om jag förstått det rätt. Om det var viktigt för honom, vilket jag gissar att det är, då blev SHL/HV uteslutet eftersom han inte kan ingå ett nytt avtal i SHL likt det i Liiga.
Skulle gissa på bättre pröjs och roligare liga att spela i.
Sedan förstår jag inte heller varför fler spelare som är i typ HA gör sådana här saker och testar något helt nytt. Visst, har man familj kan det vara svårt att motivera för så bra cash är det ju inte. Men ändå, kul med ett äventyr och ändå lira på ganska hög nivå.