Tråden om: Forna HV71-spelare och ledare!

Spelare som varit i HV innan de vann Stanly Cup är helt OK att claima :smiley:

Så två nu då. Vilka har chansen? Brännan, Fiala bra? Jesper Fast var ju på väg detta år. Kollapsade lite oväntat.

3 gillningar

Du glömmer Johan Franzén, HV-legend :wink:

4 gillningar

Bästa spelaren som aldrig har spelat i Hv

3 gillningar

Som att Lule skulle claima Hammer

Långt tillbaka i tiden här (innan min tid) men Reijo Ruotsalainen om man går efter Diabolics kriterier: Spelade en säsong med HV 87-88. Vann stanley cup med edmonton året innan och två år senare.

Verkar va en gubbe som dök upp i oilers lagom till det var dags att vinna.

3 gillningar

:rofl:

2 gillningar

Gött, nu är vi uppe i tre stanley cup’s. kan vi claima fler?

2 gillningar

Man bör (med all rätt) inte nämna hans namn här inne men Anders Eriksson vann SC 97/98 för att 7 år senare dra på sig den blågula tröjan och vara en fullständig katastrof.

2 gillningar

Här claimar vi väl bara spelare som spelat för HV innan de vann SC.

precis

Connor Bedard lär bli en förhoppningsvis :slight_smile:

4 gillningar

HV-produkten!

4 gillningar

Apropå att Brynäs har en motion på sitt årsmöte om att banna även de KHL-spelare som spelade klart förra säsongen.

Den säsongen var de 35 svenska spelare i KHL.
Nuvarande typ fem som kramar Putin… (om jag fått det rätt)

Adam Almquist, Traktor Chelyabinsk
Adam Reideborn, CSKA Moskva
Fredrik Claesson, CSKA Moskva
Jakob Lilja, Dynamo Moskva
Robin Press, Severstal Cherepovets

Läste någonstans att de var ett gäng spelare som tränar tillsammans där Adam ingick. Jag hoppas Adam för all framtid är portad från HV71 och att ens träna på sommaren i närheten av Husqvarna Garden.

Personligen tycker jag det är en jäkla skillnad på att spela färdigt ett ingånget kontrakt och att skriva nya kontrakt.
Sedan tycker jag man kan ta emot Ryska spelare som vill hoppa av och gör avbön. Det skulle nog reta Puttin rejält!

4 gillningar

Som jag sagt innan jag skulle vilja veta lite mer om Adams situation. Enligt hans agent var övergången inom KHL ett sätt att komma ur ett 2 årigt kontrakt han hade med Minsk som skulle kosta väldigt mycket att bryta. Sedan bröt han med traktor och stack till Schweiz förra säsongen. Jag säger inte att han garanterat gjorde rätt för sig eller att han inte kunnat göra annorlunda men vill ge han the benefit of the doubt.

1 gillning

Vi kan väl vara ganska säkra på att Nubben, Lindbom och Wilander har full koll och efter det tagit beslutet?

1 gillning

Jag tror att om det fanns några förmildrande omständigheter runt hans situation så att hade vi hört det vid det här laget.

Han hade ju kunnat ställa upp själv istället på en intervjun och förklara läget istället för att Aljosa eller vad han heter agenten ska förklara. Litar inte ett skit på han faktiskt

1 gillning

Finns ju en möjlighet att han är bakbunden att snacka om sakerna. Som en del i den deal han gjort för att komma därifrån. Jag håller det för osannolikt att så är fallet, samt att även om det är så, så borde man nog kunna skita i den delen av överenskommelsen, då motparten är en vidrig och lögnaktig organisation.

Men vad vet vi egentligen? Jo, att Adam

1. Spelade i Dinamo Minsk säsongen 21-22. Dvs spelade i KHL när invasionen inleddes. (Här lämnar alla vettiga spelare KHL i rask takt).

2. Bytte till Traktor Chelyabinsk inför säsongen 22-23. Så här gör Adam ett aktivt val att köra vidare i KHL, mitt under brinnande invasionskrig av den makt som även gynnas/styr KHL, ryska staten.

3. Under denna säsong lyckas Adam ta sig loss till EV Zug.

Jag har hört rykten om att Adam satt fast i ett längre kontrakt med Dinamo, och att hans flytt till Traktor var ett sätt att sedan kunna komma loss från Traktor/KHL.

Så kan det ju vara. Men, jag antar att “komma loss” i detta avseende betyder “komma loss med bibehållen ekonomisk vinning”. Således, hade han bara packat sin väska när invasionen inleddes, tagit den ekonomiska smällen och åkt hem, så hade han säkerligen kunnat spela vidare i SHL eller anorstädes. Jag kan inte tänka mig att ett brutet KHL-kontrakt, med en skurkstat som ryssland på något sätt, juridiskt eller moraliskt, skulle kunna sätta käppar i hjulet för fortsatt hockey-karriär.

Vissa tycker att “det är klart han skall se om sin egen ekonomi” och försvarar ett ovan beteende. Men det har jag noll sympati för. Man vet vad man ger sig in i om man åker till Ryssland. Det är en risk i sig. Man gör det för pengarna. Till stor del. Skiter det sig så borde man vara människa nog att ta den smällen.

Alla människor kan hamna fel ekonomiskt pga ytter faktorer som de inte kan fullt kontrollera. Putte som jobbar som vaktmästare på Kinesiskt tech-företag blir av med jobbet när detta företag svartlistas pga att de fångas med byxorna ner och deras spy-tech instoppat i daim-hålet på känsliga försvars-system.

Skulle Putte tänkt på det när han fick en orimligt hög lön som vaktis på detta relativt okända kinesiska företag? Kanske. Borde han insett risken? Hell Yeah.

Är det synd om Putte/Adam. Fuck no. Inte baserat på det vi vet just nu.

5 gillningar

from disgrace to grace… sort of:

6 gillningar