Tänkte lite angående Borgström. Tänk om han inte gör ett mega-år borta i Schweiz. Då ser jag det som ganska sannlikt att han kommer tillbaka till HV nästa säsong eller?
Gör han nog
Mycket möjligt, om inget annat lag i Schweiz chansar på honom
Hade varit intressant att veta uppgörelsen mellan HV o Luleå, de la ju till ett år på Engsunds kontrakt.
Expressen:
”för Engsund, som kommer att spela i Luleå till en rabatterad peng, eftersom han blivit utköpt av HV71. En liknande deal som Mathias Bromé gjorde med Örebro, innan Luleå plockade in honom på ett längre avtal.”
Och lokaltidningen:
”Har du hört vilket lönspann han kommer ligga på i Luleå? Pratar vi 150-170 i månaden?”
”Något i den stilen, ja. Strax över ligans genomsnittliga lön, det vill säga.”
Jag har skrivit åtskilliga artiklar om dig det senaste halvåret. Nu när allt är klart kanske du kan berätta vad som hände under säsongen?
– Det kanske framstod som det för utomstående, men det var inte jag som drog igång den där karusellen. Det började med att Thomas Fröberg och Ulf Engman hörde av sig till mig och sa att de hade fått tillåtelse av HV71 att inleda förhandlingar med mig. Vare sig jag eller min agent hade hört något och det första ordet jag fick fram när de sa det var: “Va?”. Då berättade de att HV71 hade hört av sig till dem och sagt att de kunde tänka sig att släppa mig. Det chockade mig, jag hade inte en tanke på att byta klubb efter bara några månader, säger han – och berättar att HV71:s ledning ångrade sig – men började vela dagarna innan övergångsstoppet.
– Jag trodde allt var klart och att det skulle bli officiellt dagen efter den där matchen jag var petad i, men när jag kom till ishallen morgonen efter fick jag veta att HV71 inte tänkte släppa mig. Då tappade jag det och försökte förklara att jag mådde för dåligt för att kunna prestera och ville bort därifrån, tillägger han.
Han är tacksam över att tränaren Anton Blomqvist fanns där för honom.
– Det kom massor av arga meddelanden från folk som trodde det jag som hade tagit initiativet till att bryta kontraktet. Det tog hårt på mig och påverkade mitt spel. Även när jag var på isen kunde jag funderade över vilka det var som skrev de där sakerna, och jag visste inte vad jag skulle säga när jag fick frågor från er i media, för jag ville ju inte ställa till en stor scen när vi låg sist i tabellen. Fast jag och min familj har haft det bra här, bortsett från det där, och jag kommer sakna grabbarna i laget och hoppas det går bättre för HV71 nästa säsong, säger Oscar Engsund.
Oj
Skulle kunna vara en stor del av förklaringen till Engsunds bristfälliga spel under säsongen, det är ingen raketforskning i så fall. Det tragiska, om nu detta är hela sanningen, är att HV själva skapat det.
Detta behöver föreningen bemöta. Det låter extremt oprofessionellt.
Det är väl redan utagerat? HV ville släppa men ville ha ersättare först. De hittade ingen och valde då att inte släppa. Klart det är jobbigt när en spelare förstår att han inte är önskad men i slutändan är det inte personligt.
Det skaver alltid när kontrakt rivs. Alla är medvetna om att fler kontrakt behöver rivas och HV kan inte sitta och förklara sig varje gång.
Vi har väl haft backar utlånade lite varstans…som frågetecken kring att vi inte skulle ha hittat ersättare.
Ja men de har ju varit utlånade av en anledning.
Man ville väl släppa för att han inte presterat som förväntat. Men hade ju stor schyst att pratat med Oscar om detta först.
Problemet här ligger i att Oscar värvades av en sportchef till ett helt galet kontrakt, sen kommer en ny in och ser att dom pengarna behöver läggas på helt andra spelartyper och erbjuder därför en konkurrent att ta över, när sedan den sportchefen plötsligt säger upp sig och det kommer in ytterligare en kock i soppan som vill sätta sin prägel på laget och ser också att här har vi ett alldeles galet kontrakt som ger mig mindre handlingsutrymme.
Det blir liksom skit av allt men kontentan av allt är väl att det galna kontraktet som skrevs av första sportchefen är den stora surdegen!
Men detta hade definitivt kunnat skötas bättre!
Ja Oscar värvades på fel grunder och det har varit karusell i ledningen under tiden.
Men.
Om det stämmer att HV inte pratat med Oscar innan de pratat med konkurrenten är inte imponerande. Tvärtom. Skamligt. Att få reda på det på ett sådant sätt är ju…. Ja jag förstår om Oscar haft problem med både känslor och motivation om arbetsgivaren betett sig så. Klart det får återverkningar i spelet. Och sen få skit från supportrar som lök på laxen…. Fy fan vilken dålig situation. Jag får klara och tydliga Bremberg-vibbar av det här.
Samtidigt som jag hoppas att det inte stämmer så ser jag heller ingen anledning för Oscar att ljuga. Vad skulle han tjäna på det?
Det låter väldigt HV71, det ena sm-guldsbeteendet efter det andra.
Så behandlar man inte någon spelare. Man behandlar särskilt inte en assisterande kapten på det sättet som ska vara med och leda laget.
Jag ska också pudla när det gäller Engsund, jag var ljummen när han värvades och färgades av det när dramat drog igång. Om det Engsund stämmer ska all skit ligga på HV71 och jag hoppas han mjölkade föreningen på varenda spänn.
Ja inte fan är det SM-guld beteende på Engsund gate.
Inte direkt första gången senaste säsongerna där kommunikationen verkar fallerat av en eller annan anledning.
Såg det var postat redan av en annan så raderade mitt inlägg
Det mest löjeväckande är väl att man “ångrar sig” i sista stund. Har man tagit ett beslut att släppa honom så får man stå för det. Annars hade man sett till att ha en spelare på kroken INNAN man tar beslutet att göra sig av med Engsund.