Tråden om: Forna HV71-spelare och tränare!

Här kan vi diskutera spelare som har spelat i HV71 genom åren. Om mod känner att rubriken är lite dåligt formulerad är det fritt fram att ändra

1 gillning

Folk kan ju ta ut sin favrituppställning med endast spelare som inte är aktiva i HV idag och motivera varför just dessa var med, kan ju bli kul att se vad folk tycker :slight_smile:

Bra idé! Min femma ser ut så här.

Målvakt: Stefan Liv (Boo Ahl)
Backar: Fredrik Stillman och Pelle Gustafsson
Forwards: Anders Huusko, Esa Keskinen, Ulf Dahlén

LIV
Kanske våran störste spelare (efter Davidsson). Utan honom hade de nog inte blivit 3 guld på 2000-talet.

Gustafsson, Stillman
Gillade Gustafssons offervilja och hjärta, Stillman för sin elegans och lojalitet. Båda duktiga poängplockare också!

H.Wallin, Keskinen, O.Thörnberg
Hans Wallin kunde göra mål, Keskinen kunde lägga mackor, O. Thörnberg kunde göra allt möjligt :wink:

MÅL

Stefan Liv: Tycker Stefan är den bäste vi haft. Var etablerad som en toppmålis i elitserien länge och ofta tre kronors val av målvakt i de mindre turneringarna och han fick även vara med i de större exempelvis OS. Är en rätt hård konkurrens på denna posten, Honken, Lassila med mera får vika undan.

BACKAR:

Per Gustavsson och Fredrik Stillman: Låter tråkigt och alla kommer troligtvis skriva detta backparet men de är de bästa vi haft så enkelt är det :slight_smile:

FORWARDS

Jukka-Keskinen-O Thörnberg: Keskinen hade ett underbart spelsinne och är kanske den bästa centern efter Davidsson vi haft. Jukka och Thörnberg är med inte för att de är de bästa forwards vi haft utanför att de hade kunnat förvalta Keskinens spelsinne. Båda har ruskigt bra skott, en är rightare, en är left och det hade varit ett smörgåsbord av smörpassar från Keskinens sida som hade resulterat i många mål från dessa herrar :slight_smile:

Mitt val är enbart spelare som jag sett spela under mitt 30åriga liv, Kari Eloranta med sin legend status får kliva åt sidan för jag missade han…

Målvakt: Bosse Ahl Helt magnifik och som en fantom i det slutspel som förevigt kommer ligga närmast hjärtat, guldet 95!

Back 1: Per Gustavsson Tröjan “#7” hänger inte i taket för enbart trogen tjänst… mer pga hans offervilja och med det enorma stora HV-hjärta, legend!
Back 2: Fredrik Stillman OS-guld, VM-guld, SM-guld… respekt, respekt, respekt!

Forward 1: Esa Keskinen Ett gudomligt spelgeni! Han finns inte enbart i min HV-femma utom i över alla tiders ES-femma.
Forward 2: Johan Davidsson Mr HV, kaptenernas kapten, fältherre, kung… HV:s bästa spelare igenom tiderna om inte ES bästa spelare.
Forward 3: Ulf Dahlén Spelade omänskligt runt sarghörnen med grym fysik och blev en personlig favorit trots sin korta sejour i HV.

Bubblarn: Stefan Liv Lika mycket värd som Ahl i min femma, tyvärr så föll min sentimentalitet för guldet 95. Stefan har gjort allt för HV och Tre Kronor och mer därtill med att sprida sin glädje, kärlek och vinnarinstinkt till allt o alla. Inte enbart en legend, han är en ikon för HV71!

Min ser ut såhär:

Målvakt: Stefan liv

Backar: Pelle G, Petrasek

Forwards: Per Ledin - Krog - Rhett Rhakshani :astonished: :astonished: :astonished: :astonished:

Min femma skulle se ut så här med forna Håve spelare:

Målvakt: Stefan Liv, en förklaring på varför känns överflödig…

Backar: Lance Ward och Pelle Gustafsson, Ward för att han aldrig backade undan och Pelle G. för att han har enorm rutin men som ändå kan producera framåt

Forwards: Martin Thörnberg, Pasi Puistola och Teemu Laine, Alla för att de är snabba och då enligt mig väldigt målfarliga framåt…

Pasi Puistola som forward? Du menar inte Pasi Mättännen?

Jo de menar jag, satt och tänkte på Puistola samtidigt så de vart lite fel…

Stefan Liv - Hade en speciell förmåga att vara som allra bäst när det behövdes som mest, vinnare rakt igenom…

Pelle Gustafsson - Finns ingen som någonsin offrat sin hälsa så mycket för HV71 som Pelle -given!
Fredrik Stillman -Otroligt smart, elegant i sitt spel och meriterna talar sitt tydliga språk - OS-guld, VM-Guld & SM-Guld

Johan Davidsson - Bättre kapten finns inte, fantastiskt spelsinne och skridskoåkning - är alltid bra, men i viktiga matcher är han bäst!
Esa Keskinen - Spelsinne utav guld, kan vara den bästa playmakern som spelat i det blåa stället. Han kunde inte få fladder på sina flippass!
Owe Thörnberg - “skjut som satan, rätt genom nätet och ut på gatan” Owes skott var som en hästspark - stackars målvakterna!

Finns så otroligt många HV spelare som man kan ta med. Kari Eloranta till exempel, fick aldrig äran att se han spela därav kunde jag inte ta med han.

Målvakt:
Stefan Liv. En lika stor vinnare som Stefan är svår att hitta. Och som alla redan vet, bäst när det gäller!

Back:
Per Gustafsson. Per om någon har hjärta för klubben. Syntes varenda match han var ute, skadad eller ej.
Fredrik Stillman. Man blir inte kallad Mr. HV för ingenting :slight_smile:

Center:
Johan Davidsson. Behöver jag motivera?

Forward:
Teemu Laine. Min absoluta favorit. Tröttnar aldrig på att se hans dragning åt vänster och sedan lägger in den i sjukt snäv vinkel!
Martin Thörnberg. Alltid målfarlig.

Stefan Liv, bäst, bäst och åter bäst!

David Petrasek, har betytt så mycket de senaste åren och hans 50+ säsong 2010 slår allt
Pelle Gustafsson, snacka om hjärta och att alltid gå ut och göra vad som krävs

Jukka Voutilainen, En legend! Tänk hur bra han var ändå om man glömmer den sista säsongen
Johan Davidsson, Elitseriens bästa spelare någonsin PUNKT.
Ander Huusko, En riktig personlig favorit och vem glömmer hans gula handskar?

expressen.se/tv/sport/elitse … unt-ledin/
Klicka vidare till intervjun med Per-Åge Skröder, och lyssna lite på talet. Vad är det ni hör? Norrländska? :slight_smile:

eliteprospects.com/player.php?player=12856

Thollander till Nittorps IK

Härligt, ytterligare en spelare i Nittorp med HV-bakgrund. Sedan tidigare så finns ju Jimmy Lund, Daniel Bertov och den gamle veteranen Mattias Remstam i laget.

J20 har ju nittorparn Erik Andersson i laget dessutom :wink:

Nu var de väl så att tråden handlade om “forna” Hv-spelare? :wink:

Alla spelare som vi har nämnt har spelat i HV71 tidigare vilket gör dom till “forna” HV71-spelare :stuck_out_tongue:

Någon som vet vad Ward och Hrdina gör om dagarna?