Tråden om GM Björn Liljander

Det hela bottnar väl i att

1. Björn hade fel om hur hans kontrakt med Malmö ska tolkas
  2. det läckte från Malmö att Björn ville säga upp sig
  3. Malmö upptäckte först i efterhand att de tyckte att kontraktet sa något annat

Allt annat följer av det.

Om man ska rekrytera från en konkurrent så måste man sköta det diskret fram tills man kommit överens. För om det inte går i lås kan en kontakt mellan klubbarna förstöra möjligheterna för arbetstagaren att fortsätta på den nuvarande arbetsplatsen.

Så HV för först helt naturligt dialog med Björn utan att inledningsvis blanda in Malmö. I den dialogen berättar Björn att Malmö har givit honom ett vanligt tjänstemanna-kontrakt där han har två månaders uppsägningstid. Vägar ut är ofta en del av förhandlingen som har kopplingar till storleken på lönen.

Eftersom Malmö har givit Björn den vägen ut (i efterhand visade det sig att den bara gällde vid ett senare datum, men vägen ut fanns i kontraktet) så har HV ingen anledning att förhandla ut Björn med Malmö. Björn har kanske till och med sagt att jag vill säga upp mig själv och ta detta direkt med Sylvegård (vilket han gjorde). Ännu mindre anledning för HV att störa genom att kontakta Malmö innan Björn pratat med Sylvegård och sagt upp sig.

Sedan visar det sig att detaljer i kontraktet troligen sa lite annat och att Björn inte hade två månaders uppsägningstid — riktigt än.

Uppsägningen läcker direkt (troligen från Malmö) och nyheten är ute på löpsedlarna. HV (och Malmö) känner sig manade att lugna ner spekulationerna genom att släppa nyheten. Detta sker innan Malmö insett att Björn inte kunde säga upp sig riktigt än.

Sedan kommer Malmö i efterhand med ett, men vänta nu, i vår tolkning säger kontraktet något annat.

Så fort detta uppdagas sätter sig HV och Malmö ner för att lösa ut situationen och förhandlar fram en lösning. Problemet är löst. Alla har accepterat en uppgörelse.

Alla vuxna människor kan nu säga att denna fråga är lagd till handlingarna och nu blickar vi bara framåt. Men Sylvegård är inte vuxen så det hela fortsätter att spinna på.

På ett ungefär.

29 gillningar

Klockren sammanfattning @BlackIce!

Jag tror vi inte har alla saker på bordet och då är det svårt att få något ”korrekt” svar i detta debacle. Malmö framhäver ju sin vinkel helt i linje med vad man kan förvänta sig när en sådan som herr Sylvegård är den som drar i trådarna. Snacka om att sänka förtroende.

Summa summarum:
Björn valde att lämna Malmö för HV. Malmö blev kränkta och gnäller ut medialt. HV visar handlingskraft medan Malmös brister synas (ty SHL är en tuff bransch och i sådana sammanhang straffas man för sina brister). HV har inget att be om ursäkt för och drar sig inte in i någon pajkastning, medan MIF trivs bra i sandlådan och stannar där, istället för att kliva ur den, rannsaka sig själva och anpassa sig till den vuxenvärld de är en del av.

21 gillningar

Bra @BlackIce och @Quila

Kan vi på forumet göra oss själva en tjänst och stänga dörren även vi. Det är historia. Låt oss blicka framåt. :facepunch:

17 gillningar

Det kanske är dags att starta ytterligare en tråd? Kallad ‘Liljanders övergång’ eller något annat?
Jag vet inte hur ni känner angående det, hur känner ni?
Jag är mest trött på att bläddra igenom allt angående hans övergång. Och allt annat kommer i skymundan.
Jag tycker det hade varit intressant om fokus ligger på hans färdigheter, vad han kommer tillföra.
Hvs framtid med honom vid rodret osv. Hans historia, vilka är hans styrkor. Jag vet att det tas upp det också.
Den här övergången skuggar det mesta.
Jag har vänt blad i hela den här soppan.
Det kanske bara är jag som känner så här, då får jag helt enkelt hoppa över den här tråden om så är fallet.

11 gillningar

Det kommer men just nu är det ju en het diskussion, svårt att komma ifrån.

Ok, hojta gärna till när den är uppe så slutar jag följa detta nu :blush::metal::muscle::metal:

Kategori: I-landsproblem. Det går ju att bara bläddra/scrolla så ser du ju själv när det du nu inte vill läsa kallnar.

4 gillningar

Intervju på HVTV.
Bra första intryck även om han inte säger så mycket konkret. Gillar att han

• arbetar med datadrivna beslut
  • vill se fler lokala och regionala spelare som stomme i laget
  • att han förstått att Blomqvist som relativt ung tränare behöver mycket stöd
17 gillningar

Ge allt ni kan för att behålla Borgström, Ang och Laleggia. Ingenting är omöjligt

5 gillningar

Borgström verkar dock redan skrivit på för nla. Där e det nog kört. Men släggan och ang måste man förlänga med. Allt annat vore idioti.

Jag tänker också att Borgy är värd att tjäna gott och köra Schweiz i två-tre år och hoppas att nuvarande ledning är ultratydliga med att vi skulle älska att välkomna hem honom igen när äventyret är över.

5 gillningar

Är det någon som har koll på hur bra han har varit på att förhindra värvningar som läcker ut? Som Abbott tänker jag.

1 gillning

Vill minnas att de va relativt tyst när han värva Lassi Thomson och Robin Salo inför denna säsong i stora hela, Hanzl va de väl också förvisso. Skrevs ju mest om HV men skrevs tillslut om Malmö när affären verka va klar då dom presenterade honom strax efter om jag minns rätt.

Dock är känslan att Abbott är strået vassare ändå, Sean Day slog ju ner som bomb i somras tex.

1 gillning

Glöm inte Ang heller. Årets bästa värvning helt klart. Hoppas Liljander kan fortsätta på samma väg.

8 gillningar

Krävs nog o jobba minst 80h i veckan framöver…

2 gillningar

Har Liljander ansvaret helt själv nu eller är Abbott fortfarande kvar och jobbar?

De borde göra allt i sin makt att hitta en målis för SHL!

2 gillningar

Vill se Björn ta tag i detta nu. Han har fått kämpa med skador och lån men nu får det vara slut på lappa och laga.
In med en riktig tränare, målvakt och center. Det är billigare än hockeyallsvenskan.

2 gillningar

Låter som en enkel match att “Bara” Ska väll finns något vettigt och väl scoutat också?