Tråden om GM Björn Liljander

Du är.välkommen att yttra dig. Du tycker inte det är konstigt att Malmö säger att de har rätt - men trots ett jävla gnäll i media väljer att släppa Björn utan ersättning? De pratar om att de gör en besparing (d.v.s. inte betalar hans lön längre). Hade de haft kontrakt som var solidt hade förhandlingen med HV lett till miljonbelopp (och vi och HV hade varit nöjda med det utfallet också - så viktig är Björn för oss).

5 gillningar

Inom bla de bracher jag jobbat så brukar det ingå i anställningsavtall att man inte år jobba med konkurrerande verksam inom en specificerad tid om man uppsäger sig själv. Om man går till en konkurrent så blir man arbetsbefriad och får sitta hemma med sin lön under uppsägningstiden och fördriva tiden bäst man kan tills den specificerade tiden gått ut. Känns väldigt konstigt om inte en SHL-klubb skulle ha motsvarande mot en person i den här positionen. Så rentav klantigt från MIF’s sida.

Som arbetsgivare skulle jag i 9 fall av 10 entlediga personen i fråga om det kom konkret information från en konkurrent att “person” med kontrakt hos er söker jobb hos oss och säger han kan bryta kontraktet. Tilliten till en sådan person skulle i regel vart förbrukad. Så har svårt att se ur det skulle kunna bli bra med öppen kommunikation mellan klubbarna i ett sånt här läge.

Det man vill vita i detta läge är varför personen söker sig bort och om man skulle ha gjort något annorlunda.

Enligt Höken idag så landade slutsumman för övergången på 300 000 tusen.

2 gillningar

300 miljoner? Visste att HV hade stålar men det var en saftig prislapp :wink:

5 gillningar

skyller på trött fredag innan julledighet :sweat_smile:

4 gillningar

“De tar över lönen från 9 december och utöver det så är det en bonus, som är kopplat till hans avtal, som HV71 också får betala, som vi skulle ha betalt, säger Mats Larsson, ordförande i Malmö.”

"Från början såg det ut som att det alltså inte skulle bli en enda krona. Men då det inte övergått till en visstidsanställning förrän 1 maj 2025, så hade Malmö de månaderna att spela på, och inte som det från det som från början målades ut som två månadernas uppsägningstid.

De finns, men hade börjat gälla först 36 månader in på avtalet.

Således blev HV71 tvunget att lösa Liljander från december till 1 juli, som hade varit tidigast möjliga datum för att lämna med hänvisning till de två månaders uppsägningstid (1 maj 2025–1 juli 2025)."

Dock så verkar Mats och Nylin säga olika saker kring summorna som gått mellan klubbarna.

2 gillningar

Att kontakta MIF och säga “er SC vill lämna” är ju dummaste djävla idioti någonsin. Finns ingen ag som någonsin gjort så.

Snacka om att pissa Björn i ansiktet om man inte väljer honom…

Tänker även att Hv går ut och söker GM / SC. Hv kanske ställer frågan till Björn eller Björn kontaktar Hv om tjänsten.
Björn verkar vilja lämna Malmö, vill Malmö ha kvar en sportchef som verkar vilja söka sig vidare?

Gediget rekryteringsarbete av Malmö ändå som redan samma eftermiddag som Liljander lämnade var redo att åka och hämta Alsenfelt. Sylvegård (som enligt Mäkis tyngsta argument är så formidabel att det är 100% osannolikt att han skulle skriva ett dåligt kontrakt) vispar sedan upp ett avtal på 6 år för någon med en kvarts erfarenhet. Oavsett utfall förefaller det en smula offensivt. Och oavsett utfall och hur kontraktet nu är skrivet lär man ju få hedra det under 6 år.

5 gillningar

Jag kan bara gissa

Men man vill kanske få ett snabbt avslut på alltihopa för att det blir ett energiläckage i föreningen som drabbar det sportsliga negativt?

Han hade uppenbart inte 2,5 år kvar av ett kontrakt han inte kunnat bryta. Då han är tjänsteman och hade 2 månader uppsägningstid. Min intelligenta gissning är att Björn gick till mötet för att säga upp sig så att de två månaderna löpte ut i samband med att transferfönstret stängde och att han därför inte kunde påverka hvs trupp denna säsong och att därför ingen skulle kunna hänvisa till jäv.

Men istället blir Sylvegård grinig och säger att han får gå på dagen och aldrig sätta sin fot på kontoret igen, vilket ledde till att han kunde börja jobba för hv på dagen. Och då Expressen avslöjade detta var hv tvugna att själva släppa nyheten.

1 gillning

Ja verkligen så är det

Jag vet inte hur kan kan göra det här snyggt

Men att involvera Malmö i rekryteringen förfaller självklart för mig eftersom Björn hade ett gällande kontrakt.

Oavsett om det gick att säga upp eller inte

Precis som Fröberg kontaktade Abbott och kollade läget om Engsund hos er

Precis som Malmö kontaktade Oskarshamn nu om Alsenfält

Har man energi att gråta dagligen i media så hade man nog haft energi att försöka få ett miljonbelopp också? Malmö har skrivit ett avtal som man själva skulle kunna ta sig ur billigt. Nu tog sig Björn ur det billigt. Man har dessutom rätt att förbereda sig för en anställningsintervju utan att meddela att man tittar på annat.

2 gillningar

Det där med en Powerpoint i datorn är garanterat en del i rekryteringsprocessen. HV hade säkerligen som krav att man skulle presentera en PP i det som man skulle presentera och det är det Liljander gjort. Högst troligt har det skett på kvällstid efter jobbet. Gissar på att han inte använt MIF´s intranät och skapat det.

6 gillningar

Tack

Sanny skriver ser jag nu sin senaste krönika och är inne på samma spår som mig :slight_smile:

“Sedan går det såklart att ha åsikter om hur rekryteringen som sådan gått till. Kanske att HV71 skulle kontaktat Malmö innan de samtalade med Liljander på samma sätt som Malmö nu gjort med Oskarshamn och som jag tar för givet att man gjorde när Liljander rekryterades från Frölunda i mars 2022”

det hade sett bättre ut och varit snyggare att göra på det sättet, och jag tror inte det hade blivit lika starka reaktioner heller.

När i processen skulle man då göra det? Malmö hade ju uppenbarligen på 1 sek redan bestämt sig för Alsenfelt så då var det ju redan skarpt läge. “Hej, vad vill ni ha för honom?”. Ska HV ringa Malmö och kanske 15 klubbar till och berätta att vi tycker ni har en bra sportchef, innan man gräver djupare i rekryteringen? Ska den anställde själv ta det med sin arbetsgivare när man bestämt sig? Ska man som anställd säga att man funderar på att gå till en konkurrent, men inte har bestämt sig än, så vi får se?

Förra året var det ju Ollas Mattsson tex, Malmö kanske borde börja med att fråga sig varför nyckelpersoner återkommande vill lämna klubben i förtid?

1 gillning

Björn måste väl ha kontaktat HV? HV kan ju inte ha känt till Björns kontrakt i Malmö.
När detta blev känt, ska de då fråga Malmö om det får ta ett möte för EVENTUELL rekrytering?
Förstår inte hur man logiskt kan ha en diskussion med Malmö innan för att inte slänga Björn under bussen om han inte skulle fått jobbet.

Snacka om stel arbetsplats att återkomma till om Björn visat intresse till HV men ej fått jobbet.

Skulle ju aldrig ske i övriga yrkeslivet.
Jag har bytt jobb ett par gånger och gått till konkurrenter. Hamnat i karantän med betald lön.

5 gillningar

Så länge Lars går från Ica till Coop i Norrbotten berör det inte så många. Men skulle han gå från Coop till Ica skulle väl hela Luleå HF och alla fans ilskna till. :wink:

2 gillningar