Inte jättenöjd över att han inte ser problemen med att formera en vettig 3e och 4e-kedja… vi har rätt typ av spelar… pyttsan Björn. Den synar jag direkt. Det borde du göra med.
Bättre att vara lite ärligare, om man nu hoppas att svaret var “politiskt korrekt”.
Något i stil med: “vi letar fortfarande efter rätt kemi här, letar lösningar för att få mer ut av dessa kedjor” eller något som inte kastar alla i föreningen under bussen… svagt.
Håller med, har inte lyssnat igenom hela ännu, men när mna hör hur han vill spela och ha hög XG, rörliga backar med fokus på utgångar från egen zon, och tittar på hur det har sett ut i år, så tror jag inte han är speciellt nöjd. Tror nog absolut att om han kan få iväg Engsund så vill han göra det och få in någon annan om inte nu så till nästa säsong. Han sa även att han vill bygga bakifrån med stark målvakt och en bra backsida. DÅ känns det ju inte heller som att han vill köra Hugo - dichow utan istället ha en uttalad 1a och en backup som kan utvecklas. (Så tolkar jag det iallafall). Övrigt så får jag ett bra intryck av honom, det verkar finnas en vision, till skillnad från andra SC/GM som varit i föreningen senaste tiden…
Liljander vet ju hur det såg ut i Malmö och då har ju HV klart bättre spelare i kedja 3 och 4 så jag håller med honom och förstår hur han tänker. När han ser hur Malmö lyckats med det materialet så kan jag tänka mig att han tycker vi borde lyckas mycket, mycket bättre. Tror han är ärlig faktiskt.
Ex
Reber-Kero-OSL
Isac-Tikka-WIN
Är ju något de flesta skulle tacka ja till. Sen finns ju även Träff och Pettersson tillgängliga samt HH. Tidigare även Måns och dessutom även Tedenby men han är ju för dålig.
Sen att det inte sett så bra ut är ju en annan historia. Bara det att välja Tedenby före Träff är ju ett medvetet val och det sänker ju nivån bara det.
Första inlägget om Björn i Björn-tråden. Tänk va, att jag haft så lite åsikter om en sportchef i HV. Ett gott tecken med andra ord.
Jag är nöjd med valet av Liljander. Känns fräscht sett till hans meriter, känns rock n’ roll till hur man gjorde det…
Nu har jag inte lyssnat på podden, men utifrån vad du skriver så känns det ju sådär. Det där om vår bredd, som inte är en bredd egentligen, utan ett gäng överbetalda spelare som inte får plats någon annanstans, samt ett gäng spelare som inte ens ska spela i SHL.
Vi får väl vara snälla mot Liljander och anta att det handlar om att han inte vill stöka till det för mycket. Men jag hoppas han till skillnad från sin föregångare Abbott tar fram stora motorsågen. Egentligen skulle jag önska att han gjorde det redan nu. Men absolut senast vill jag se brutna kontrakt med åtminstone en handfull spelare till nästa säsong.
Tikka, Tedenby, Nyberg och Engsund är givna. OSL bör man absolut ta sig en funderare på.
Obs. Med brutna kontrakt menar jag att Liljander hittar en lösning som gynnar i första hand HV, i andra hand spelaren i fråga.
Känns som Liljander satt stopp för medier fram tills denna veckan. Smart ändå med tanke på hur turbulent allt blev. Både med i Aftonbladet, HV-podden och VGB. Men kul att få en liten bättre bild om honom och vad han vill åstadkomma i HV!
Egentligen inte så mycket nytt. Kanske passar bättre i annan tråd en del av infon men eftersom du frågar så svarar jag.
Spekuleras lite kring Borgman, han kan flytta hem till Sverige efter sista januari utan att åka på skattesmäll. Liljander får frågan om det kan bli aktuellt redan denna säsongen och han förnekar väl egentligen inte det.
Abris har hört att Erik Brännström bjuds ut i Schweiz och man antar att HV vill blanda sig i. Liljander bekräftar intresse.
Liljander bekräftar intresse för Piluten vilket inte är någon skräll. Nämns att Nubben kastade fram ett riktigt fett kontrakt innan han gick till Schweiz.
Liljander säger även att man gärna ser en spelskicklig rightback innan deadline. Atro Leppänen nämns från Abris håll men han är leftare så vet ej hur intressant det är.
Har bara hunnit lyssna på halva men uppdaterar inlägget om det framkommer något mer.
Tycker han ger ett bra intryck i podden, säger rätt saker, lite som AB. Han har ju dessuom gjort ett grymt jobb i Malmö tidigare så han inger ju förtroende med tanke på det. Han ser nog hur mycket bättre lag och material HV har än han hade att jobba med i Malmö. Sen är han nog glad över att han har typ 50% högre spelarbudget att jobba med än i Malmö så har fått sitt drömjobb.
Jag hoppas verkligen att han har rätt gällande AB om att han är en blivande stortränare och att han är helt rätt för HV långsiktigt. Den delen känns ju svår att förstå utifrån men Liljander ser väl sådant som vi utifrån inte ser får vi hoppas. Det är ju inte tidigare resultat och nivån på spelet denna säsongen i alla fall utan något helt annat som vi vanliga dödliga inte vet och inte ser.
I övrigt har han ju rätt gällande att vi har riktigt bra juniorer och ett bra lag redan med både bra spets och bra bredd i truppen. Bra mix i både tredje och fjärdekedjan. Lovade ju nästan att vi skulle lämna bottenträsket under denna veckan uppfattade jag det som. Kommer det in något så är det en bra center eller en spelskicklig rightback men det lär bli svårt att hitta nu och är ju inget måste heller utan mer ett drömläge. Annars är läget bra och det kändes som han inte var direkt orolig över något Play Outspel utan väldigt lugn med situationen.
Jag ser, som den absoluta majoriteten av forumet, lite skeptiskt på förlängningen med Blomqvist. Något som avhandlats i andra trådar.
Tycker Liljander gör ett okej intryck i podden. Men det är just när förläningen av Blomqvist påtalas som jag tycker han svävar iväg lite. Visste man inget om tabelläget hade man kunnat tro att det är seriens bästa HC som han beskriver, och inte den i seriens för tillfället näst-sämsta lag.
Det skaver lite att Liljander och Blomqvist verkar vara polare sen innan. Att ta in en sportchef utifrån bör vara för att sätta stopp för den svågerpolitik som till stor del styrt HV de senaste åren. Alla känner alla och alla anställer varandra.
Jag hoppas dock att jag har fel på den sista punkten. Och med allt ovan sagt så är jag fortfarande positivt inställd till både Liljander och Blomqvist. Tror båda kan stå för den injektion av friskt blod som har behövts under en lång, lång tid.
Hockeysverige är så pass litet att det förmodligen är större chans att personer känner varandra än motsatsen. Säg att det är 5 personer i staben per lag, så innebär det att det finns cirka 14 x 5 x 2 = 140 personer totalt i både SHL och HA.
Så att folk är “polare” behöver inte nödvändigtvis betyda att det blir dåligt. Vi har dåliga erfarenheter av svågerpolitiken i HV eftersom de som var polare med varandra inte hade rätt form av kompetens. Kom ihåg att problemet med HV till exempel var att Lindbom plockade in från samma organisation (Lex Davidsson) som inte hade NÅGRA erfarenheter av coaching. Jämför det med att ha kännedom om en up and coming coach med faktiskt erfarenhet av att leda ett lag.
Tyckte han sa att de var rätt olika som person och att han tycker att det är bra att de är motpoler till varandra, minns inte exakt vad/hur han sa men, hoppas de kan “utmana” varandra och få ut något bra av det