Tråden om GM Björn Liljander

Helt och hållet självförvållat dessutom. Ingen att skylla på.

Nä. 0 förtroende. Börjar med bajsmackan att hålla i Anton, följt av beslutet att inte släppa en spelare som är helt kass, inte vill vara här, gör tidernas sämsta intervju och som vi dessutom tom kunde få betalt för att bli av med. Det kokar, så kan jag säga.

3 gillningar

Byter man plats på initialerna namnen på SC och HC blir det Babl… babbel. Hmm. Kanske kan vi kalla dem för Babblarna? Nån som kan fixa en bra bild med dem? Känner ni inte till babblarna har ni inte haft småbarn sista tio åren :wink:

2 gillningar

Känner till dom trots barnlös men får la skylla på syskonbarn inom tidsramen istället, Haha…

Liljande har byggt Malmö med liten budget och fått ihop ett bra kämpande brunkarlag, problemet är att ett sådant lagbygge sällan räcker längre än till en mittenplacering när man slår ur underläge, det är knappast formulan för att ta oss upp i shl igen, i as kommer vi att ha relativt stor budget och ska spela ut motståndet, inte bara kämpa ned bättre lag. Sådant lag har han aldrig byggt.

Att han dessutom stenhårt tror på hockeysveriges sämste tränare och inte anser att laget behöver förstärkas för kvalet är inte direkt några lovande tecken. Dessutom behölls två spelare som är direkt skadliga att ha på isen och borde ersatts av valfri junnis/ as-spelare.

Varit assisterande sportchef i Frölunda 2017-2022, så jag skulle inte säga att han inte varit med och byggt highend lag, SHL mått mätt. Verkar ju ha näsa för att hitta godbitar, som jag tycker våra tidigare SC saknat och vi har signat spelare med god historia och gamla meriter. Samt grovt överskattat spelare och deras styrkor, där vi gång på gång hoppats på att spelare ska utvecklas och att dessa ska göra skillnad.
Vad Björn hittar åt oss återstår att se och han som jobbar med siffror tänker jag att det är otroligt viktigt för att klubben ska gå i rätt riktning.
Vad Blomqvist kan göra med ett bättre komponerat lag hade jag velat se.

Frölundas placeringar under tiden med hans anställning:
Mästare:
18-19 TP: 3:a
Missat slutspel:
19-20 TP: 7:a
Kvartsfinaler:
17-18 TP: 3:a
20-21 TP: 7:a
Semifinaler:
21-22 TP: 4:a
CHL mästare:
18-19, 19-20
Djupare statistik kan jag inte gå in på…

Malmö placeringar 22-25 har varit ifrågasatt, men det har blivit bättre år för år.

Assisterande var nyckelordet. Frölundas placeringar betyder inget då han inte varit huvudansvarig och definitivt inte haft något med rekryteringen av tränaren att göra.

Sedan det där att han jobbar med siffror som det pratas om så stort, siffror visar att vi under blomqvist är sämst på nästan allt spelmässigt, samma sak gällde för antons tid i aik, jag ifrågasätter på allvar hur liljander tolkar siffror…alla siffror pekar mot att liljander har ett grundmurat fötroende för en coach som aldrig fått ett lag att spela bra.

1 gillning

Malnö med enligt Höken klart lägst spelarbudget i år ligger och nosar på topp 6.
Inte illa alls.
Och även om han bara var assisterande i Frölunda så var han en bidrganade orsak till deras dina resultat över tid.

Flera fina värvningar i Malmö både ifjol och i år från kanske inte den översta hyllan direkt.

Jag tror på Björn vartfall.
Håller med dig.

4 gillningar

Såhär skrev dom när han tillträdde i Frölunda:

“Mycket av mitt fokus kommer att ligga på kartläggning, uppföljning och rekrytering av spelare till såväl senior- som juniorverksamheten. Och det skall bli intressant att bygga vidare på de idéer och tankar vi har om att utveckla hockeyspelare över tid”.

Björn Liljander kommer att arbeta nära och med Frölundas sportchef Fredrik Sjöström som förklarar rockaden så här:
“Vi breddar och förstärker den sportsliga organisationen. Jag och Björn har jobbat ihop i flera år och känner varandra väl och en stor del av tjänsten handlar om scouting – primärt till A-laget men också till akademin”.

Intressant är också att de startade sitt SDHL lag 2022, så full fokus har legat på A-laget och Akademin. Därav anser jag att han jobbat nära och med någon form av rekrytering till A-laget i 5 säsonger och varit delaktig i deras trupper tillsammans med Fredrik Sjöström som båda agerat med scouting. Verkar jobbat på idéer de haft. Men kan ha fel i detta.

I Frölundas fall har man jobbat långsiktigt med tränare och det fanns redan. skillnaden är att det alltid funnits spelare som är lätta att bygga runt.
Akademin har inte varit känt för att inte spottat ut talanger precis.

På saken att han valde att förlänga med Anton Blomqvist, så måste han haft honom i kikaren tidigare och studerat djupare i detaljer om Blomqvist. Annars tar man inte ett beslut så snabbt.

Noterbart i truppen är att typ hela stommen vi hade förra året som spelat skit är kvar i laget, denna säsong är det nyförvärv som levererar och gör det extra. Frågan är om det är tillräcklig kvalitet på dessa spelare eller om det i grunden är ett felbygge eller om 6 tränare inte fått igång detta gäng att göra rätt ”grejer”, inte fuska och att använda sina styrkor till att hitta sin form som går ut till laget.

Stor anledning varför vi spelar som vi gör är att spelare går ifrån ”Game Plan” till att spela ett grundspel och det blir hönsgård och osäkert spel mellan spelare.

Kvar från säsongen: 23/24
Målvakter:
Frederik Dichow

Backar:
Hugo Fransson
Wilhelm Hallquisth
Oliwer Kaski
Mikael Seppälä
Victor Sjöholm
Axel Landén

Forwards:
Henrik Borgström
Isac Brännström
Herman Hansson
Radan Lenc
Måns Lindbäck
OFM
Åke Stakkestad
Oscar Stål-Lyrenäs
André Petersson
Mattias Tedenby
Tommi Tikka
Herman Träff
Hugo Pettersson

kvar från säsongen: 22/23
Backar:
Hugo Fransson
Victor Sjöholm
Oliwer Kaski
Joseph Laleggia (rekryt under säsong)

Forwards:
Herman Hansson
Radan Lenc (rekryt under säsong)
OFM
André Petersson
Mattias Tedenby
Herman Träff
Måns Lindbäck

Vi har fått bygga nytt lag sen vi gick upp och de spelare som rekryterats har varit för dåliga (förutom Borgy/Lenc/Laleggia). Samt vilka av dessa namn har man byggt ett lag kring typ som Max Friberg, Pär Lindholm, Jakob Silvferberg, Anton Lander, Joel Lundqvist och Linus Johansson. Dvs ovärderliga spelare som är bra över hela banan och naturliga ledare etc… lagbygget börjar där och med en stark MV:s sida.

Laget vi besitter nu känns lite som ett ihopaplock, där man hoppats att någon MV ska växa in som 1:a keeper. Hälften av forwards besättningen har ett spel som brunkar hockey och får inte ut något av det de är bra på. Tedenby, Brännström, Reber, OSL, betalda forwards som inte lyckas med något nu tyvärr och SKA ha lite poäng på kontot såhär på säsongen. De ska kunna hålla i pucken och bidra till tid i anfallszon. Dock agerar som slitvargar nu likt Hansson, Lindbäck, Tikka, Stakkestad, WIN, och ger ett smör pass någon match då och då.

Iaf 6-7 av dessa är under isen och vi hade kunnat ha spelare på dessa positioner som gör skillnad och bidrar med saker i kedjorna. Ger Reber och Lindbäck godkänt med WIN godkänt-

Att vi har dåliga siffror och stats, ser jag inte som något konstigt med spelare som är på väg neråt i karriären eller stannat upp i utveckling med allsvenska/liiga inslag utan självförtroende, samt med spelare som inte kan ta nästa kliv. Att bra nyförvärv och PP levererat är talande i år. Men inte hållbart.

Vill inte säga något om Blomqvist i nuläget, för vi har inte gett honom förutsättningarna än imo. Men hade gärna sett någon annan jämte honom. Tror inte han har det så lätt att få ihop detta laget.

Åt sidan är dock tiden i AIK då gick man aldrig förbi kvartsfinal, men spelare och folk har fått en fin bild av ”Han”. Men ”de” andra kan man också ifrågasätta.

Siffror verkar vara något allt fler tillämpar och kommer nog ingå i framtiden. Det fungerar iaf.

Såklart säger liljander att han tror på detta lag, gjorde även Abbott. Abbott förstärkte ändå och dessa gör skillnad men Nubbens rekryteringar har varit för svaga eller gör ingen skillnad (spelsinne) och de ska vara grunden på detta lag. Varje position/roll måste i princip prestera.

Vi är i en sån knivig sits så hoppas bara på att man reder ut denna säsong, får ”börja om” vare sig i SHL eller Hockeyallsvenskan få bort skit kontrakt och sedan börja utvärdera…

11 gillningar

Så oavsett om orsaken var att någon annat lagt sig i eller det handlar om hur tidigare kontrakt var skrivet, så kan vi lägga misstanken att det var Liljander som förhastat gjorde en förlängning till handlingarna?

Lite så är det.

Haha. Vilken jäkla 4D-mindfuck det skulle vara om Liljander sitter och väntar kallt på att HV åker ur och alla kontrakt bryts för att sedan anlita ett helt nytt färdigbyggt välfungerande lagbygge från scratch. :slight_smile:

2 gillningar

Hade varit något det…

1 gillning

Verkar vara enda sättet att bli kvitt knetHs skit… Tror inte Liljander är superintresserad av att plocka med sig en större mängd spelare. Skulle gissa på max en handfull.

1 gillning

Jag förstår inte varför man anställer en GM och sen inte låter denna jobba med fria händer. Då är de ju bättre att skita i Liljander och låta Anna-Lena sköta sporten, hon är nog redo efter CA’s snabbkurs.

Slutsats.
LiljanderOutSaveThePeng

4 gillningar

Liljander: “Jag är missnöjd att jobba med Malmö där jag aldrig får tillräckliga resurser att bygga SHL-laget med”

HV71: "Komsi komsi. Här får du jobba med fet spelarbudget.

Liljander: “Men jag har ju anställning i Malmö”

HV71: “Skit i det. Tänk vad roligt du kommer ha här med alla resurser. Åååh vad mycket resurser och påverkansmöjligheter du kommer få.”

Liljander: “Okej. Fuck you Malmö och eran lågbudgetvariant till lag”.

HV71: “Välkommen hit. Vi tänker inte ge dig mer resurser att styra upp laget.”

Liljander: “Men …”

HV71: “Vi tänker dessutom åka ur SHL men också ha kontinuitet med den tränarsidan som misskötte ett av de dyraste lagbyggena i klubbens historia så mycket att vi kommer hamna sist i SHL.”

Liljander: “…”

HV71: “Vi kommer förmodligen åka ur.”

Liljander: “…”

HV71: “Sååå nästa säsong får du betydligt sämre resurser att bygga ett lag än vad du hade i Malmö.”

Liljander: ¯\ _ (ツ)_ /¯

12 gillningar

Asså. Malmö-fansen måste ju mysa sönder.

Jo tack. Finns en snubbe på Fejjan som kommenterar på Hockeysveriges inlägg varje gång HV förlorat. Han har verkligen tagit stölden av Liljander personligt.

3 gillningar

Med erfarenhet av Malmö FF:s supporterbas så kan man ju konstatera att klass inte är Malmös sportfans starkaste sida.

2 gillningar

Ring Robban Ohlsson nu, erbjud äckligt mycket pengar.

1 gillning