Tråden om GM Björn Liljander

Farliga i slutspel är mer fel verklighetsbild tyvärr.

1 gillning

Japp, jag gjorde ett tillägg som pekar på att jag drar samma slutsats.

Ja, på sätt och vis är det ju så. Anledningen till att det är en sådan röd flagg för mig är att min upplevelser är att grodor folk säger i pressade lägen också en indikator på hur disciplinerad och uppmärksam man är som chef.

Jag har haft chefer som varit välmenande, men sagt knäppa och nästan plumpa saker när de varit lite oförberedda; och de har aldrig varit bra för verksamheten in the long run. För mig signalerar det att de har en dålig intuitiv förmåga. Jag vill att en chef ska vara bättre än mig på den fronten. På samma sätt som jag vill känna att HV:s coach fattar smartare beslut än vad jag själv skulle kunna göra.

3 gillningar

Det är detta jag menar med att han verkligen menar och står för det han säger och gör. Inte bara floskler han säger.

Normalt sett, GM i verkligheten, så säger man att det enda som gäller är att undvika plats 13 och 14 osv. Han såg inte det som en risk överhuvudtaget utan det enda som fanns i hans huvud var ett långt slutspel. Trots all tydlig underliggande statistik.

Hans beröm av AB är tyvärr bara för att han verkligen tycker att han är grym. Han fixar snabbt en helt ologisk förlängning fast han inte behöver detta då han är övertygad om att AB är grym.

Sen detta uttalande om supportrarna. Gud vet vad som kommer näst i tur. Förlängning av Stillman och Davidsson?

Jag är verkligen orolig över hans omdöme tyvärr och det verkar som om han inte fixar detta utan en Sjöström eller Sylvegårdtyp bredvid sig.

Helt lost är ju intrycket hittills det går ju inte att komma ifrån. Transferfönstret stänger imorgon så han har inte mycket tid kvar heller att rätta till det han borde insett långt tidigare.

Hoppas han överraskar oss alla. Prestigen får ju inte styra och vid det här laget borde ju t o m BL insett läget annars är det än mer oroväckande.

1 gillning

Liljanders uttalande tycker jag var mer ett konstaterande att ”Det är såhär det brukar vara i en väldigt tuff sits”.
Som alla standard svar från spelare och SC, tycker vi förstorar upp vad som sagts till något grövre än det var. Under tiden som vi supportrar har fullständigt panik över hur vi ska kunna klara ett kval med spelet vi såg igår. Dessa svar har vi fått från tidigare ledningar också.

Att han menar att vi som supportrar inte ställt upp eller prövas nu och att vissa är medgångssupportrar är nog bara vi själva som får det till.

Liljander har tyvärr inte varit i en sån här trängd situation tidigare i karriären och uttalar sig lite klumpigt imho. Men de verkar ha en plan på förändringar så bara att hoppas de kan ro det i hamn.

Men om detta skulle skava hos oss kastar vi nog bort en väldigt kompetent GM som komponerat ihop Malmös lag som spelar ”SOM” ett väldigt välkomponerat lag med total hockey för SHL spel.

Vi ska nog vara glada att just han är vår GM i framtiden och inte någon som är just vän till en vän. Vare sig SHL eller Hockeyallsvenskan i framtiden.

Vi supportrar gör ju precis allt för att väcka laget och det ska vi fortsätta med, att det skulle vara att vi har väldigt höga krav är inte fallet på denna trupp, utan mer en frustration att de inte kan göra det bättre.
Innerst inne vet vi att detta är Nubbens skapelse.

3 gillningar

Vi tycker olika. I min bok har han rätt att uttrycka sig så och tycker dessutom att han har rätt i sak. Som mångårig medlem och supporter, känner jag mig inte utpekad på något sätt av det han säger.

Jag är sur, besviken och förbannad att saker ser ut som det gör. Jag gillar inte allt man gör. Gillar inte alla beslut man tar.

Men…som supporter står HV-skölden (hmm) över alla personer i organisationen och över alla beslut dessa personer tar. Ibland får man som supporter stå ut och LIDA.

2 gillningar

Jag håller inte med. Respekt går åt båda hållen. Varför förväntar de sig att fansen ska lida och offra sig, men är själva inte beredda att offra sig (d v s säga upp sitt kontrakt för att en bättre lämpad person ska komma in) för att det ska gå bra för föreningen?

Varför ska jag slösa energi på någon som inte vill ge energi tillbaka? Jag är inte skyldig spelare och ledare någonting om de inte visar att de faktiskt brinner och bryr sig.

“men nu behöver vi hålla ihop och stötta varandra”. Det kommer att komma passionerade fans automatiskt om fans känner att föreningen försöker, men allt grinar mot.

Att hänvisa till fans brist på passion när man själv inte uppvisar kris-insikt är gaslighting-beteende. Det är som att säga att “nu när jag varit otrogen mot dig så är det viktigt för vårt förhållande att du stöttar mig. Annars är du bara en medgångs-partner”.

5 gillningar

Nu snärjer du in dig så du snart inte hittar ut. :smiley:

Min take på det hela är. Antingen är du supporter i med och motgång fullt ut. Eller sååå…passar inte galloscherna, ja då får man väl byta galloscher. Mina passar fortfarande.

Med det sagt, jag respekterar dina åsikter och har inget mer att tillföra.

4 gillningar

Håller nog med Zico. Så farligt är det inte. Problemet jag upplever är tondövheten. Har man kontexten så blir egentligen hela intervjun väldigt märklig. Och häri min känsla av att Björn inte har någon som helst koll på vad det är för lag han tagit över. Har Björn verkligen koll på den kontext han verkar i?

Därav förstår jag också att vissa reagerar väldigt starkt.

1 gillning

Jag kan möjligen överreagerat. För mig är ledare som tar sin kärnverksamhet för given på ett nonchalant sätt ett rött skynke. Det kan vara så att om man googlar på mig så kan man hitta tillfällen då jag smullit av offentligt.

2 gillningar

Anser att många här överreagerar. Hade det varit något han skrev, dvs valde sina ord med omsorg hade jag blivit orolig.
Däremot, på väg hem i bilen efter ännu en förlust säger han i mina ögon att det är viktigt att vi håller ihop och inte kastar skit på varandra. Något han har rätt i. Framförallt i truppen. Men men, alla tolkar vi det olika.

9 gillningar

För mig blir hela uttalandet väldigt HV71-skolprojektsaktigt. Det känns som en student som presenterar att företag A bör agera B i läge C, helt utan anknytning till verkligheten. En kontext utan beaktning till staden, klubben eller fansen.

Det blir således tondövt, paralyserat och nästan verklighetsfrånvänt. Vem är du att komma och säga att det är nu det gäller att steppa upp?

Han är den enda i gemenskapen som faktiskt har sagt ja till uppgiften att verka som GM. Gud vet att jag och många här inne hade sagt upp oss, flyttat och permanent bott på kansliet för att rädda HV.

För mig bör det vara: leverera först, snacka sen.

Inte: Snacka först, Snacka sen…

1 gillning

JP har liknande citat i sin artikel från igår kväll. Men ganska stor skillnad innehållsmässigt så man undrar vilket som är mest korrekt.

“Vi måste komma ihop och visa att vi är en förening, ett lag som ska göra det här tillsammans. Vi ska göra allt vi kan för att lösa det här.”

“Det är lätt att vara ledare och spelare i medgång men det är nu vi testas på riktigt och då gäller det att visa vad vi går för.”

1 gillning

Aha! Nu faller bitar på plats. Att jag inte tänkte på det. Det är Björn Liljanders plan att spela ner oss i HA för att kunna bli av med kontrakten på Engsund, Brännström, Alnefelt, Tikka, Tedenby mm. Då kan han redan 2025/2026 has “sitt” lag till som är 100% Nubben-fritt. Det är ju enda rimliga förklaring.

7 gillningar

Exakt lite så ja. Jag hade uppskattat en mer personlig touch på uttalandet. Något i stil med ”jag har stått vid sidan och sett HVs kräftgång senaste åren och har full förståelse för att supportrar har kämpat och lidit. Men vi måste kraftsamla en gång till och göra det här tillsammans. Jag lovar att jadajada…”

4 gillningar

För mig är det helt uppenbart att detta är det korrekta. Tror folk på fullaste allvar att BL går ut o kritiserar fansen i sin nya klubb? Karln är nog smartare än så.

En del här inne behöver lära sig att inte göra en höna av en fjäder.

Inte lätt i all frustration, jag vet. Tro mig…

Spelar nog ingen roll vad våran nya GM gör eller säger. Här inne kommer han vara stämplad för livet pga förlängningen av Blomman.

Luuuuugna ner er lite… andas. Karln har knappt dammat av kontoret efter Abbot än.

9 gillningar

Det är väl kontentan av allt vi går igång på.

Förlängningen, vi blir farliga i slutspel, att han återigen babblar i media och kanske byggs det på igår att man släpper Viggo G och återigen är en GM som inte vågar ta nödvändiga beslut. Host Engsund. HV ska inte drabbas mer av Engsunds ovilja att vara här. Oavsett om Engsund har ett jobb dagen efter eller inte. På det Tikka är kvar. HV går före.

Jag tror att majoriteten här inne är trötta, uppgivna och besvikna. På det hanterar saker olika.

2 gillningar

Håller med.
Malmö ligger 15 poäng före oss med en 40 % lägre budget enligt Höken.

Mamlmö är ju Björns bygge.

Detta haveri till HV-lag är till största del Kent Nubbens lagbygge.

Jag väntar nog gärna en stund med att recensera Björn vartfall.

8 gillningar

Alldeles oavsett så har Liljander fått en tuff start.

3 gillningar

Tycker man ska avvakta lite med att rosta Liljander.
Kika bara vad han gjort med Malmö. Laget borde vara i HA med sin budget, men karln har lyckats få dessa herrar till att vara 3p från topp 6 i SHL.

Ja, man kan ifrågasätta valet att förlänga med Blomman, helt klart.
Vi kommer mest sannolikt åka ner i HA igen, helt klart det också.

Men jag åker hellre ner i HA och bygger om med Liljander vid rodret, än Nubben, Hult, Lindbom och CO.

11 gillningar