Björn har redan gjort sig omöjlig. Tror det som krävs är att mobilisera sponsorer och fans för att fördriva det onda från vår förening en gång för alla.
Samtidigt säger han så här till JP:
“– Det är lätt att vara ledare och spelare i medgång men det är nu vi testas på riktigt och då gäller det att visa vad vi går för.”
Där riktar han ju mer inåt.
Om citatet i expressen är direkt återgivet så låter det väldigt illa i våra öron. Men jag tycker ibland vi drar ganska stora växlar på lösryckta citat. Antar att det är just “supportrar” som skaver. Förening, ledare, spelare har jag inga problem med att han tar upp.
Det går att säga “Våra fans har väldigt höga förväntningar på oss och det är inte alltid lätt att leva upp till dem. Men vi ska göra vårt bästa”.
Det går inte att säga “Det är enkelt att vara med när det går bra, men nu behöver vi hålla ihop och stötta varandra.” som i princip betyder “vissa fans är medgångssupportrar och om de inte slutar vara missnöjda så kommer det gå dåligt för oss”.
Det Liljander säger i Expressen är:
“Nu prövas vi som verksamhet – förening, ledare, spelare och supportrar. Det är i motgång vi verkligen testas. Det är enkelt att vara med när det går bra, men nu behöver vi hålla ihop och stötta varandra.”
Jag fattar faktiskt inte vad det är för fel på det han säger. Jag ser heller inte att han “skyller” på fansen. Det han säger är helt relevant. Men…drevet går.
Är det några som varit med när det gått dåligt så är det HV:s fans. Men vad får vi för det.
Denna fras är problemet. Det är ett problem för att fokuset för klubbens problem läggs på fansen.
Det är som att säga “Det är lätt att tycka om ett spel när det är bra. Men nu när vi gjort ett dåligt spel så måste våra fans ställa upp”.
Nej. Det måste de inte. Ditt jobb som chef är att leverera en bra produkt utifrån de förutsättningar du har och ger dig själv inom organisationen. Du ska inte fokusera på fansen annat än att du vill garantera dem en bra produkt. Är du en bra ledare så kommer du dessutom kunna vara helt transparent med hur du tänker åstadkomma det.
Vi vet sedan urminnes tider att fans aldrig är helt nöjda. Man kan bli tvåa i serien och ändå få skit. Men det är ju inte det det är frågan om här. HV presterar just nu i princip sämst på alla parametrar i serien. Fixa det. Lämna fansen utanför.
Hade det varit gratis möjligen men betala för att se den misären igår. Nu fick jag biljetten men annars vore det fan pengarna tillbaka på den skiten.
Vet inte hur det var på andra ställen men på andra sidan motorvägen var det ingen avgift igår. Kanske inget man kunde med att ta…
Det är också det beteende med fokusförflyttning jag tog upp i podd-avsnittet jag länkade till ovanför.
När CDPR fick skit för lanseringen av Cyberpunkt 2077 - så sa de att det är för synd om oss för fansen är arga och därför inte riktiga fans.
Nej just ja. Det sa de ju inte. De sa: Vi vet att vi fuckade upp. Det är vårt fel. Det beror på parameter x, y och z. Vi kommer därför ha följande plan de närmaste åren för att rätta till felet och återfå ert förtreoende som fans.
Sedan följde de sin plan och rättade till felen.
Det Bengtsson gjorde var att tycka synd om sig själv och laget och att föreslå att fansen skulle vara snällare.
Nu gör Liljander EXAKT LIKADANT.
Det signalerar att förmodligen finns 1) ingen kris-insikt och 2) därför ingen handlingsplan och därtför 3) en oerhört lite respekt för de fans som bryr sig om föreningen.
Jag kan väl tycka att svammel i media är en indikation på att man är ute och kör på fel vägar, krokiga sådana. Man vet inte riktigt åt vilket håll man ska styra för att komma på rätsida. Man försöker mer hitta en ventil än att egentlig arbeta i det tysta.
Men det är bara mitt sätt att se på det.
“Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta”
Så ja. Jag vill nog hålla med i den analysen.
Jag ser inte att den frasen på något sätt pekar ut supportrarna. Då är man nog lite snarstucken!? Tycker jag. Han nämner ju alla…föreningen, ledarna, spelarna och supportrarna. Allt hänger ihop.
Jag fattar att folk är besvikna och förbannade. Det är jag också, men bemödar mig ändå att se helheten.
För mig är det en jättestor röd flagg.
(Sedan har du rätt i att det är en detalj som provocerar mig extra mycket. Vissa saker i organisationers beteende är man extra känslig för)
Blandar man in fansen som stöttar i vårt och torrt är man ute och cyklar! Fansen är väl det enda som håller nivå i HV71! Och det i toppklass!
Som enskilt uttalande, helt utan kontext så är den meningen korrekt. En korrekt analys av världen. Det är enklare i medgång. Man testas i motgång. MEN…
Nu finns där en annan kontext, den där det riktas kritik mot föreningen, delvis även mot Björn (för AB-förlängningen) så självklart betyder det uttalandet något mer än en generell beskrivning av: medgång - enkelt, motgång -svårt. Det måste ju du oxå se?
“Nu prövas vi som verksamhet – förening, ledare, spelare och supportrar. Det är i motgång vi verkligen testas. Det är enkelt att vara med när det går bra, men nu behöver vi hålla ihop och stötta varandra.”
Det uttalandet är ett försvar för status quo, inget annat. Det finns inget “när det går bra” att luta sig på, så det där är en halmgubbe (of sorts).
Jag borde egentligen bli provocerad utav allt som BL säger i media nu, men jag orkar verkligen inte bry mig… Jag känner mig bara så jävla tom.
Kan man inte sätta munkavle på honom?
Blir ju bara värre och värre ju ju mer han säger utav det han tänker. Dock tror jag verkligen att han menar det han säger gällande allting. Så tyvärr är det nog bara att tugga i sig att han är vår GM.
Det är ju floskler, egentligen. Han försöker att inte säga något… att slippa bli ställd till svars. Han hade säkert hoppats på lite mer smekmånad och lugn, så han kunde lägga upp arbetet långsiktigt. Nu blev det ett jävla rabalder och jag tror inte han var beredd på detta. Jag tror inte samma press finns i Malmö, de har ju fan inte ens några fans?
Vi kan tycka att det är si och så med “kravställan” här, men jag tror nog att det supportertryck som finns är bra mycket jävligare att genomlida än i många andra föreningar. Detta är ett osynligt tryck, det kommer från att vi fyller HG oavsett tabelläge, kväll efter kväll. Det kommer ifrån att artiklar i media rörande HV får större genomslagskraft än för många andra klubbar, för att intresset (sprunget ur glädje eller skadeglädje) för föreningen är större än för de flesta andra föreningar.
Att lyckas klanta till det varje gång han gör eller säger något måste ju vara unikt.
Allt från slutspelssnack, förlängningar och supportrar.
Mitt enda hopp är att det bara kan bli bättre och att jag hoppas han bottnat nu.
Därav svamlet, i mitt tycke. Säger jag inget så är inte det bra, men jag måste prata så något säger jag men vad vet jag inte. För korten är redan spelade. Fel sorts kort. Ty han har dribblat bort sig.
Som tidigare skrevs idag, det här en annan förening. Det måste man ha med sig när man kliver ombord.
Fast alla dessa uttalanden är ju “standardfraser”. Som om du söker efter “stock images” till din uppsats, något att fylla ut sidorna med. De har uttalats om och om igen, av andra sportchefer, vid liknande situationer. Jag försvara inte hans uttalanden, de är klantiga, men de reflekterar nog bara avsaknaden av att ha fått ställas till svars, tidigare.
Tillägg: jag gillar inte uttalandena för att de försvarar “status quo” och är ett bevis på att han inte förstår situationen, men samtidigt är valet av orden i säg inte förvånande, då de är standardfraser i sammanhanget.